thermostaat en temperatuur sensor

Gestart door demis S70, 15-12-2011 20:11:10

Vorige topic - Volgende topic

darius

Als je geen koelwater hebt ter hoogte van je sensor kan het metertje toch op 3 uur blijven.
No show, only go.

Hengeveld

Dus die meter slaat nergens op als controle voor te hoge temperatuur? Bij kokende motor staat die meter dus nog steeds op 3 uur?

UserID6342

Kan inderdaad ja en ook al eens meegemaakt ;D

Hengeveld

Ik hou niet van extra meters, maar is er een discrete manier om te weten dat je motor gaat koken, vlak voor het gebeurt? Bijvoorbeeld door een waarschuwingslampje/LED of buzzer met een extra schakeling op de sensor aan te sluiten? Kent iemand de weerstandscurve tov temperatuur van zo'n sensor?

Heeft iemand zoiets al gedaan? Anders ga ik eens wat knutselen. Leuk klusje voor de feestdagen.

cas

Citaat van: Hengeveld op 20-12-2011 07:45:05
Ik hou niet van extra meters, maar is er een discrete manier om te weten dat je motor gaat koken, vlak voor het gebeurt? Bijvoorbeeld door een waarschuwingslampje/LED of buzzer met een extra schakeling op de sensor aan te sluiten? Kent iemand de weerstandscurve tov temperatuur van zo'n sensor?

Heeft iemand zoiets al gedaan? Anders ga ik eens wat knutselen. Leuk klusje voor de feestdagen.

Ik ruik het meestal wel  :eusa_shifty: 
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

jeroen74

Natuurlijk gaat 'het computertje' het naaldje strak van 3 uur afhalen wanneer het echt te heet wordt. Maar als de temperatuur zich rond het normale bedrijfspuntbevind (zeg 1 a 2 graden onder 90C en 1 a 2 graden boven het punt waar de fan gaat lopen) wordt de naald gewoon op 3 uur gehouden. Dit is waarschijnlijk gedaan om de gewone man niet ongerust te maken als de temperatuur een tikje oploopt in een file.

Als je echt perse een extra backup wil hebben, zou ik een extra sensortje monteren ergens in de radiator, liefst zo laag mogelijk, zodat ie altijd water meet, en geen lucht. Denk overigens wel dat het wat overdreven is.

thuur

Citaat van: jeroen74 op 20-12-2011 09:37:38
Natuurlijk gaat 'het computertje' het naaldje strak van 3 uur afhalen wanneer het echt te heet wordt. Maar als de temperatuur zich rond het normale bedrijfspuntbevind (zeg 1 a 2 graden onder 90C en 1 a 2 graden boven het punt waar de fan gaat lopen) wordt de naald gewoon op 3 uur gehouden. Dit is waarschijnlijk gedaan om de gewone man niet ongerust te maken als de temperatuur een tikje oploopt in een file.

Thuurlijk. En "het computertje" is gewoon een dempertje net zoals in de 200/700/900. Ik dacht zelfs dat ie in de klokkenwinkel zat.

Gr ;)

NinaPaul

Ik zou voor een goede (of extra) tempratuur meting de OLIE tempratuur nemen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jeroen74

'Dat computertje' is nathuurlijk het instrumentpaneel zelf ;) Demping zal er zeker wel inzitten (softwarematig) alleen niet zo zwaar dat variaties tussen normaal en schakelpunt van de fan volkomen weggefilterd worden.

De resolutie is overigens niet zo hoog; tijdens opwarmen kun je duidelijk de stapjes zien. Misschien zijn de stapjes wel zo groot, dat de variaties zoals hierboven beschreven dan vanzelf wegvallen.

joebar

Citaat van: Hengeveld op 20-12-2011 07:45:05

Ik denk dat de enige betrouwbare meting een DRUKmeter is...
Ik ben met mijn vorige Glt de brenner op gereden, en vond de meter een beetje onrustig....was niet veel, maar niet helemaal strak....
Een parkeerplaats opgezocht, en ja hoor een miniscuul barstje in de slang, en dus geen water (KVS) meer bij de thermostaat.....
Slang ingekort, 3 flessen sinas/cola/appelsap erin, en daarna weer strak.....
Een drukmeter had hier veel beter op gereageerd, ( ik kom wel uit de stoomwereld, daar wordt altijd gecombineerd druk /temp gemeten)

Verder is er gewoon een standaard risicoanalyse loslaten op alles wat je preventief zou willen vervangen....
Lagers , sensoren, rubbers.... overal kun je een analyse op loslaten, maar bedenk wel, ook auto's van minder dan een half jaar oud komen stil te staan langs de weg...

hendrik75

Beste Thuur e. a.

Hier gaan wij het niet over eens worden....  Ook niet heel erg belangrijk,  maar om hier nu nog meer tijd aan te besteden....  Nou nee.

(zit daarbij op vakantie park en hele posts schrijven
Op een telefoon valt niet mee:-) )

Ik ga verder met luieren en zal eens kijken of er wat te spotten valt in de omgeving Hellendoorn.

Fijne feestdagen!

KIM

Citaat van: Dirk342 op 20-12-2011 07:06:38
Hier heeft Jeroen gelijk in, normaliter is een KVS sensor / tempmeter op je dashboard massa schakelend.  Met andere woorden, als je het draadje van de sensor af haalt en deze tegen de massa van het blok  houd, zie je de temp.meter omhoog gaan.  Bij o.a. de 850's word dit signaal door de motor ECU omgezet in, ik dacht, een positief pulssignaal.

Dit heeft o.a. tot gevolg dat je de bekabeling van bijv. de tempsensor niet zo eventjes kunt 'testen' door 'm aan de massa te leggen en binnen te meten.  Zie mijn Blog met de ervaringen met Jim's auto en de problemen rond de massa van de ECU...  Het probleem hierin is dan ook dat de ECU eigenlijk altijd bepaalt dat de meter op strak 3 uur blijft staan, ook al is de temp veel hoger.

Ik heb dit topic gek genoeg niet eerder gezien. Maar op dit bericht van Dirk wil ik wel graag even een aanvulling geven:

Een temperatuursensor is op de ECU aangesloten met zowel de massa als de voedingsdraad. De massa is direct verbonden met de massa van de ECU zelf; daar zit niks meer tussen.
De plusdraad van de temperatuursensor wordt voorzien van een spanning van 5V maar wel via een weerstand. In combinatie met de temperatuursensor ontstaat op deze wijze een spanningsdeler, waardoor de spanning op de voedingsdraad varieert met de koelvloeistoftemperatuur. Voor de ECU is deze spanningswaarde een maat voor de temperatuur van de koelvloeistof. 0V betekent voor de ECU kortsluiting met massa (=foutcode); 5V betekent voor de ECU een onderbreking (=foutcode). Deze constructie maakt de schakeling wat minder geschikt voor een ouderwetse proeflamp meting; dit systeem dient gemeten te worden met een multimeter.
Hetzelfde signaal wordt ook gebruikt voor de temperatuuraanduiding in het instrumentenpaneel. Het enige dat daar nog mee gebeurt is het dempen van spanningsvariaties, zodat de meter niet teveel beweegt.

thuur

Citaat van: hendrik75 op 21-12-2011 08:11:39
Beste Thuur e. a.

Hier gaan wij het niet over eens worden....  Ook niet heel erg belangrijk,  maar om hier nu nog meer tijd aan te besteden....  Nou nee.

(zit daarbij op vakantie park en hele posts schrijven
Op een telefoon valt niet mee:-) )

Ik ga verder met luieren en zal eens kijken of er wat te spotten valt in de omgeving Hellendoorn.

Fijne feestdagen!

"Ik ben het niet eens en ik beargumenteer het niet want ik vind het niet belangrijk"

Gr ???

PS: jij ook fijne feestdagen!

Hengeveld

Citaat van: KIM op 21-12-2011 08:48:03
Citaat van: Dirk342 op 20-12-2011 07:06:38
Hier heeft Jeroen gelijk in, normaliter is een KVS sensor / tempmeter op je dashboard massa schakelend.  Met andere woorden, als je het draadje van de sensor af haalt en deze tegen de massa van het blok  houd, zie je de temp.meter omhoog gaan.  Bij o.a. de 850's word dit signaal door de motor ECU omgezet in, ik dacht, een positief pulssignaal.

Dit heeft o.a. tot gevolg dat je de bekabeling van bijv. de tempsensor niet zo eventjes kunt 'testen' door 'm aan de massa te leggen en binnen te meten.  Zie mijn Blog met de ervaringen met Jim's auto en de problemen rond de massa van de ECU...  Het probleem hierin is dan ook dat de ECU eigenlijk altijd bepaalt dat de meter op strak 3 uur blijft staan, ook al is de temp veel hoger.

Ik heb dit topic gek genoeg niet eerder gezien. Maar op dit bericht van Dirk wil ik wel graag even een aanvulling geven:

Een temperatuursensor is op de ECU aangesloten met zowel de massa als de voedingsdraad. De massa is direct verbonden met de massa van de ECU zelf; daar zit niks meer tussen.
De plusdraad van de temperatuursensor wordt voorzien van een spanning van 5V maar wel via een weerstand. In combinatie met de temperatuursensor ontstaat op deze wijze een spanningsdeler, waardoor de spanning op de voedingsdraad varieert met de koelvloeistoftemperatuur. Voor de ECU is deze spanningswaarde een maat voor de temperatuur van de koelvloeistof. 0V betekent voor de ECU kortsluiting met massa (=foutcode); 5V betekent voor de ECU een onderbreking (=foutcode). Deze constructie maakt de schakeling wat minder geschikt voor een ouderwetse proeflamp meting; dit systeem dient gemeten te worden met een multimeter.
Hetzelfde signaal wordt ook gebruikt voor de temperatuuraanduiding in het instrumentenpaneel. Het enige dat daar nog mee gebeurt is het dempen van spanningsvariaties, zodat de meter niet teveel beweegt.

Twee verschillende beweringen. Welke is nu juist? Ik hoop die van Kornelis.

Komend weekend ga ik het wel testen met een sensor in kokend water.

NinaPaul

Het probleem hierin is dan ook dat de ECU eigenlijk altijd bepaalt dat de meter op strak 3 uur blijft staan, ook al is de temp veel hoger.
-De ecu intrepeteerd enkel de waarde(n) die de sensor(en) geeft (aangeven). (In eender welke schakeling dan ook)

Het enige dat daar nog mee gebeurt is het dempen van spanningsvariaties, zodat de meter niet teveel beweegt.
-Het dempen heeft geen invloed op de hoogte van de naald, enkel op kleine fluctuaties. (Het zoekt een gemiddelde om op te blijven staan)

Het verschil zit hem in warmte overdracht. Vloeistof geeft beter warmte af dan lucht.
Is dit een sensor probleem? NEE.
-De tempratuur die de sensor voelt, dus de gemete waarde, (wanneer deze droog staat) zal (in de boven staande gevallen) binnen de bedrijfstempratuur vallen.

Ik kan mij echter niet aan de indruk ontrekken (praktijk voorbeelden genoeg) dat voordat een motor leegkookt (en dus de sensor droog staat) de meter wel degelijk zal stijgen. Of iemand hier notie van maakt is een ander verhaal. (dit is geen verwijt naar mensen)
Iedereen kent de filmpjes van mensen die met de handrem aan rijden...... (lampje, slecht optrekken, stank, slechte stabiliteit, etc. toch merken ze niets...)

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz