Er komt geen lucht uit de defroster

Gestart door t2.0, 16-12-2011 12:13:54

Vorige topic - Volgende topic

t2.0

Er blaast nauwelijks/geen lucht langs de voorruit.
Knoppen staan natuurlijk op defrosting.
Ik ben daarvoor meerdere keren bij de garage geweest, maar daar lossen ze het niet op.

Ik heb de inlaat schoon gemaakt (hij staat onder een denneboom) en de twee afvoerbuizen die dichtzaten ontstopt. Toch komt er geen lucht terwijl ik wel de vantilator hoor draaien.

Wat zijn de volgende stappen die ik kan controlen?

arjenT5R

komt er wel bakken lucht als je hem bv op je gezicht laat blazen? Of heb je altijd geen lucht maar wel een fan die herrie maakt? Dan moet je het gaan zoeken in de buizen achter je dashboard lijkt me.....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

widebody

of de aansturing van kleppen voor de verdeling. Ook deze ff checken. Suc7.

MVeldhuis

Als je ook in je bakkes maar weinig lucht krijgt zou ik als eerste het interieurfilter checken, best mogelijk dat deze jarenlang niet is vervangen en hartstikke verstopt zit.

Deze vind je als je de motorkap open doet en dan aan de bijrijderskant onder de parafaan (plastig geval waarop je ruitenwissers zitten).

t2.0

Dank: straks eerst het interieurfilter controleren, want er komt zowiezo weinig lucht uit. Ook niet uit de ventilatieroosters in welke stand ik de functieknop ook zet.
Misschien een domme vraag, maar hoe demonteer ik de ruitenwisserarmen? Klopt het dat op de ruitenwisserarmen ronde kunststof dopjes zitten die er uit gewipt moeten worden? Dit is geen weer om lukraak kunststof delen los te halen.

daytonawim

Wacht effe, waarom de ruitenwissers demonteren

Je kan gewoon de flap in de hoek optillen hoor ( 2 x torx losdraaien  en de afwaterslang even losmaken en klaar)

Voor de ruitenwisser idd dopjes los, los draaien en voorzichting met een trekkende beweging ( terwijl je de arm wat heen en weer beweegt) van de as halen.

MVeldhuis

Sorry voor het misverstand, ruitenwissers hoeven er niet af!!!
Je kunt zoals Wim al zegt gewoon de plastic plaat in de hoek optillen.

t2.0

Interieurfilter is het niet want die zit er niet in.

Op zoek naar de reden dat er geen lucht uit de defroster en ventilatieopeningen komt ga ik nu achter het dashboardkast kijken. Ik weet totaal niet hoe het luchtsysteem in elkaar zit. Weet iemand misschien waar ik een afbeelding kan vinden van het systeem?

t2.0

Ik ben de ventilator (achter dashbordkastje) gedemonteerd en kijk tegen een warmtewisselaar aan.
De warmtewisselaar zit onder de prut (dennenaalden, auto staat onder een dennenboom).

Vraag:
   1 Kan dit de oorzaak zijn dat er geen lucht komt uit de defrosteropening en de ventilatie roosters?
   2 Waar ik een afbeelding kan vinden van het systeem?
   3 Hoe kan ik bij die warmtewisselaar komen om hem schoon te maken?

stefanhuijser

Ik ga zometeen de kachelradiateur vervangen ( die warmtewisselaar) dus als je uit de buurt komt (Druten) kun je even komen kijken.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

MVeldhuis

Ik kan me voorstellen dat als die kachelradiator vol prut zit dat er dan weinig lucht meer doorheen kan.

-D©©©L-

Wat je op de foto ziet is niet de kachelradiator, maar de verdamper van de airconditioning.
Het niet hebben van een intereur filter (of nylon kous) bij de de luchtinlaat heeft tot gevolg dat ie gaat functioneren als grof luchtfilter en kweekplaats van allerlei vervelende schimmeltjes.
Ook de "ze gaan snel defect" reputatie is hierdoor door ontstaan; door de bladeren, naalden en stof/zand zooi blijft het altijd vochtig en rot ie snel door.

klik voor hi-res

mehn

De kachelradiator zit verder naar het midden van de auto, zeg maar achter de radio.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

stefanhuijser

Hij is vanmiddag bij mij geweest.
We hebben hem uitgeblazen/schoongemaakt en weer een acceptabele luchtstroom.
Beslagen ruiten worden veroorzaakt door een lekke kachelradiateur.

Even meegekeken hoe we deze bij mijn R vervingen en het zou nu goed moeten komen!

Bedankt voor de taart trouwens! Smaakte prima.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

t2.0

Je zou denken dat er een vogelnestje voor de koeler zat.

Staphan, enorm bedankt dat ik bij je mee mocht kijken, want nu weet ik tenminste hoe het in elkaar ziet. Ik weet nu wat mij te doen staat: FILTER MONTEREN (als iemand een adapter te koop heeft?) en natuurlijk de lekkage bij de verwarming oplossen.

Nog even de foto's van de naalden bende. DIe kon goed weggeblazen worden nadat het blok met "koelribben" was gedemonteerd.

Uploaded with ImageShack.us