elektra vraagje

Gestart door FRANQ, 21-12-2011 08:51:47

Vorige topic - Volgende topic

FRANQ

Ik wil mijn glasvezel-modem voorzien van een back-up accu zodat bij stroomuitval mijn alarminstallatie alsnog kan uitbellen.

Mijn idee is om het snoer van de adapter gewoon door te knippen en er een accu tussen te plaatsen.
Maar kan dit wel? 

ff een paint schetsje:

Mvg,
Frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

sven0503

Ik zou een UPS noodaccu aanschaffen.

deze kun je er namelijk gewoon tussenzetten, en zodra de stroom uitvalt kun je afhankelijk van je kwaliteit van de UPS nog wel een half uur tot 1/2 uur doordraaien.

is eigenlijk ook gewoon een accu, maar deze denkt zelf na.

FRANQ

Ik heb ooit eens gelezen dat een UPS noodaccu niet goed presteert bij lage belasting.

Vandaar dat ik het idee had om zelf iets te fabrieken.

Ik weet alleen niet of een adapter in staat is om een accu op peil te houden, en of dit gevaarlijk is.

Rob850turbo

een accu met bv een druppel lader ( een goede druppellader kan de accu jaren lang op peil houden.

LeonW

Zou er niet iets van een regeling tussen moeten?

Een accu is een keer vol natuurlijk, laad je dan door dan gaat ie stuk m.i.z.
Volvo S70 2.5T

Rob850turbo

Citaat van: LeonW op 21-12-2011 09:24:41

met een druppel lader niet lijkt mij.

FRANQ

Ondertussen zit ik ook zelf te zoeken, en inderdaad met de adapter gaat het niet lukken omdat die niet ziet wanneer de accu overladen word.
Er zit wel een gebruiker op die normaal op die 1A adapter werkt, maar ik wil het risico niet lopen dat de accu uit elkaar klapt.

Met een druppel lader moet het wel lukken.

Ideaal is een UPC, maar dan moet ik er meerdere gebruikers opzetten om een beetje normale belasting te verkrijgen.

Gr,
Frank

joebar

Je voeding die je nu hebt is ook niet voldoende om een accu te laden.... daar moet je tegenwoordig minimaal 13, 4 tot 13,8 v voor hebben, anders zijn je platen binnen no time naar de kloten, EN bij een eventuele defecte accu is je eigen voeding direct aan gort.....
Om de zoveel tijd komt er bij de lidl of aldi een voedings/energie pack voorbij voo rond de 50 euro... daar zit gewoon een motor accu in, met een eigen laadsysteem, koop zo'n geval, en zet die er via een relais overheen, als de spanning wegvalt, gaat ook het relais uit, en hoppa spanning van je noodaccu

thuur

Ik zou ook idd naar een UPS-achtig ding kijken. Dat bestaat ook voor lage belastingen.

Niet zelf een accu ertussen zetten. Als het overlaadt gaat ie koken en dat wil je echt niet in huis hebben (knalgas, accuzuur, ....).

Gr 8)

LeonW

Citaat van: Rob850turbo op 21-12-2011 09:28:18
Citaat van: LeonW op 21-12-2011 09:24:41

met een druppel lader niet lijkt mij.

Klopt :-)
Volvo S70 2.5T

Hengeveld

Zoals je het getekend hebt blaas je de accu en voeding op. Door de accu zal ook stroom gaan lopen en aangezien je voeding maar 1A is, zal dat onvoldoende zijn voor zowel de accu als het modem te voeden en dus overbelast raken. De accu blaas je op, omdat je die continu laadt.

Dus moet je iets maken met een druppellader en relais, zoals joebar zegt. Maar dan heb je toch een korte spanningsval bij die overschakeling. Die kun je weer opvangen met een elco. Maar volgens mij is het makkelijker en veiliger om een kleine UPS te kopen. Volgens mij heb je ze ook met uitgangen voor 12V en 5V.

- edit: bij zelfbouw zou ik er een spanningsregelaar (7812) tussen zetten, om je modem te beschermen. En betreft het laden van de accu met je voeding: een accu moet je laden met 13,8-14,4V. 12V is te weinig om een 12V-accu te laden.

henry classic v70

Met een druppellader blijft íe toch laden en weer ontladen?
Ik heb zo'n druppellader voor de accu van mijn motor; wanneer de accu vol zit gaat íe vervolgens over tot het ontladen van de accu... :eusa_think:
Misschien dat ik dan de verkeerde druppellader heb maar zou niet tof zijn als de lader net aan het ontladen is terwijl de stroom zou uitvallen
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Jeroentjuh

Hengeveld

Nou nee, dat hoop ik niet voor je. De accu ontlaadt zichzelf altijd een beetje, zelfs als hij niet is aangesloten. Daarom moet een accu af en toe bijgeladen worden om niet leeg te zijn na een half jaar (vooral bij kleine accu's). De meeste druppelladers laden met een lage stroom bij als de klemspanning te laag is. Of ze laden met een interval een beetje bij, ongeacht de klemspanning.