Turbodruk tip, het werkt ,weet alleen niet hoe?

Gestart door Edwin, 05-04-2003 17:29:52

Vorige topic - Volgende topic

Edwin

Ik kreeg vandaag een tip over hoe je bij iedere turbomotor een soort van tijdelijke overdruk kan creëren zonder verdere technische aanpassingen. Om dit te testen heb ik wel eerst mijn wastegate weer teruggezet naar orgineel.
De tip nu is als volgt, als je in bijvoorbeeld 3 rijdt en je geeft gas, niet plank maar zoveel dat je de drukmeter ongeveer 1 millimeter in het wit blijft staan en je houdt de pedaalstand zo dan hoor je de het overdruk ventiel zachtjes sissen. Als je dit +/- 3 seconden doet en dan alsnog plankgas geeft schiet de drukmeter naar een paar millimter voor het einde van het witte vlak!!
Ik heb dit meerdere keren getest en het werkt echt. Ga je gelijk vanaf het begin plank tot aan het rode toerengebied, dan komt de meter bij mij maar halverwege( klopt in dit geval ook, want wastegate is weer teruggezet); houd je het gaspedaal even 3 seconden vast met de meter in de middenstand en geef daarna plank dan schiet de meter bijna door naar het einde!!
De tip werkt dus echt, en in iedere versnelling. ;D
Ik ben alleen wel benieuwd hoe dit kan? Het lijkt erop alsof je op die manier even een tijdelijke voordruk opbouwt of zoiets. Ik denk maar zo: vraag niet hoe het kan profiteer ervan. ;)
Ik zie het maar als (extra)vermogen op afroep. Ik laat mijn wastegate in ieder geval mooi op orgineel staan, want dit werkt veel beter!

gr. Edwin.  8)

Edwin

CiteerEdwin, hoe lang hou je die druk vast?.

Vanaf het moment dat je vol gas geeft tot in het rode toerengebied of als je eerder opschakeld natuurlijk ;D

Citeerik heb de wastegate vorige zondag strakker gezet.
misschien dat het bij een handgeschakelde anders is maar bij mij gaat nu de meter tot bijna 1 bar tussen 2500 en 5500 toeren, ik kom niet meer aan de rode zone.
druk blijft wel eindeloos op bijna 1 bar en het verschil met tevoren is duidelijk voelbaar.

8)

Bij mij was het strakkere armpje ook merkbaar, maar niet net zo heftig als dit.

Het valt me trouwens tegen dat er verder nog niemand met een verklaring hiervoor gekomen is ???

gr. Edwin.  8)

Viper

Wat jij zegt Edwin zit wel iets in! Maar dat je auto dan sneller is dan als de Waste-gate strakker is gezet, geloof ik niet! Je kunt inderdaad overdruk creeren. Mijn turbodruk vliegt dan naar 1,35-1,4 bar. Dit is geen geintje, maar het is ook maar van korte duur.
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Edwin

CiteerWat jij zegt Edwin zit wel iets in! Maar dat je auto dan sneller is dan als de Waste-gate strakker is gezet, geloof ik niet! Je kunt inderdaad overdruk creeren. Mijn turbodruk vliegt dan naar 1,35-1,4 bar. Dit is geen geintje, maar het is ook maar van korte duur.

Bij mij blijft ie die "volle" druk leveren totdat ik zelf opschakel (en als het moet tot het rode gebied). Hoeveel druk ie dan levert weet ik niet maar de meter slaat door tot vlak voor het einde van het witte vlak. (en hij trekt als een bezetene :P) Dit deed ie niet met alleen de wastegate strakker zetten. Toen ging ie tot 3/4 cq. 4/5.

gr. Edwin.  8)

Viper

Klopt Edwin, wat jij zegt. Toen mijn auto nog niet gechipt was bleeft de turbodruk ook hangen. precies het einde van het witte vlak is 1 bar. Maar geloof mij, dat kan ie niet hebben. Als je b.v. de waste-gate zover opschroeft dat ie het eind haalt, dan klap je zo'n beetje met je koppie tegen de voorruit.

Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Edwin

Viper, ik heb de wastegate nu weer orgineel staan en bij direct volgas gaat ie tot helft of heel iets erover, maar als ik "de druk"  er één of twee seconde ophoud schiet de drukmeter echt een heel eind door tot bijna witte vlak! En dat blijft ie doen tot einde toerengebied zonder horten of stoten. :D

gr. Edwin.  8)