omzeilen/vervangen elektronica contactslot.

Gestart door gossekal, 03-10-2011 13:58:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jack v

Wissel de 3 J-relais eens van plaats in de zekeringbak. Volgens mij is de meest rechtse van de starterij.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Fokke 01.01.005

Even voor de zekerheid. Ik heb het elektrische deel links van de stuurkolom vervangen. Is dat niet de 'contactring' dan? Rond, stekkerpootjes, twee schroefboutjes.
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Jack v

ja dat is de contactring klopt helemaal.


Wissel de J-relais 's eens van plaats.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

MVeldhuis

Nee dat is helemaal fout, contactring is de antennering die rechts zit om het gedeelte heen waar je sleutel in gaat. Dit ding leest het chipje in de sleutel voor de startblokkering.
Contactblokje oftewel het electrische deel van het contactslot zit links met 2 schroefjes en ervoor dat de stroom naar de juiste plek gaat behorende bij de gekozen stand van de contactsleutel.

pwassink

Citaat van: Jack v op 24-11-2011 22:15:58
ja dat is de contactring klopt helemaal.


Wissel de J-relais 's eens van plaats.

Zou werkelijk de enige 94ér zijn met een sleutel met transponder ..  ;D

je maakt het heel verwarrend door termen door elkaar te halen, antennering, contactring ?

Je bedoelt het schakeldeel van het contactslot, is al eerder oa door dirk aangehaald,  kan je zo wisselen.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

antraciet

Tsja wat is de transponder, het deel in de sleutel of het kunststof deel om het contactslot. De transponder om het slot is uitwisselbaar die in de sleutel niet

pwassink

#21
Citaat van: antraciet op 24-11-2011 22:40:43
Tsja wat is de transponder, het deel in de sleutel of het kunststof deel om het contactslot. De transponder om het slot is uitwisselbaar die in de sleutel niet

Gaan we weer ..

De transponder zit IN de sleutel, daarin wordt middels een klein magnetisch veld wat van de antennering afkomt
een klein stroompje opgewekt waardoor de electronica in de sleutel wakker wordt en een riedel afgeeft.
In de antennering zit een tweede ring van koperdraad als antenne met daaraan een ontvanger die die riedel opvangt en bekijkt, vervolgens als het de juiste is geeft die de boel vrij.

En nee dit zit vast niet in een 94ér zoals ook al vaak aangegeven. :angel:

Ter verduidelijking, schijnt nog niet helemaal duidelijk te zijn:

Een mooi voorbeeld van een transponder is de chip die je in hond/kat/paard hebt zitten.
ding is erg klein, bevat geen batterijtjes en wordt van buitenaf uitgelezen door een handscanner
die doet op zich niets anders als hetgeen hierboven omschreven staat,
op t vrijgeven van het starten vd motor na dan .. hij geeft alleen de riedel weer  ;D

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Fokke 01.01.005

Ho dan!

het gaat hier over een 850GLT van 1992 zonder alarmsleutel. Maar wel met een startonderbreker aan de sleutel met zo'n pikkie een een gaatje in het dashboard. Als je die sleutel in het gat in het dashboard steekt, gaat het knipperlichtje over in 'constant branden' zoals het hoort.

Hoe kun je die startonderbreker omzeilen? Zou dat het kunnen zijn?
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

pwassink

#23
Citaat van: Fokke 01.01.005 op 25-11-2011 01:15:24
Ho dan!

het gaat hier over een 850GLT van 1992 zonder alarmsleutel. Maar wel met een startonderbreker aan de sleutel met zo'n pikkie een een gaatje in het dashboard. Als je die sleutel in het gat in het dashboard steekt, gaat het knipperlichtje over in 'constant branden' zoals het hoort.

Hoe kun je die startonderbreker omzeilen? Zou dat het kunnen zijn?

TS  had het over een 94er T5 als ik het goed gelezen heb.

Hetgeen waar Fokke over praat zou ook een volvo startonderbreker kunnen zijn.
Een zwart sleutel achtig ding met alleen een rond staafje van een mm of 5/6 dik en 25 mm lang oid , staat volvo op.
Ik heb er zoeen in de 245 zitten, die is van 93 en die blokkert dacht ik enkel de startmotor
dan zou je de rood-groene draad vanaf de startmotor eens na kunnen lopen, dit is de draad
waarmee het bendixrelais (en dus ook de startmotor) aangestuurd worden, die zal ergens onderbroken worden en
een kastje ingaan. als je die hersteld, lees buiten dat kastje om laat lopen zou hij zomaar
weer kunnen starten.  Als er meer geblokkerd wordt is het lastiger, een goed alarm of startonderbreker
zit mechanische gezien soms als een octopus verweven in de originele bedrading.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Citaat van: Fokke 01.01.005 op 25-11-2011 01:15:24
Ho dan!

het gaat hier over een 850GLT van 1992 zonder alarmsleutel. Maar wel met een startonderbreker aan de sleutel met zo'n pikkie een een gaatje in het dashboard. Als je die sleutel in het gat in het dashboard steekt, gaat het knipperlichtje over in 'constant branden' zoals het hoort.

Hoe kun je die startonderbreker omzeilen? Zou dat het kunnen zijn?

Ah, dat werd nogal eens door een dealer achteraf ingebouwd. Zoals met alle achteraf ingebouwde systemen hangt de betrouwbaarheid samen met de kwaliteit van inbouw. De meesten onderbreken een rood/groene draad vanaf de stuurkolom en/of de dikke roze kabel boven de pedalen (brandstofpomp). Als je de originele Volvobekabeling weer in ere herstelt is het startprobleem waarschijnlijk opgelost.


Gr 8)

Fokke 01.01.005

Citaat van: Fokke 01.01.005 op 24-11-2011 21:41:38
Het antwoord van dochterlief, het was dus niet de contactring. Ze hebben hem gewisseld en nog steeds geen sjoege. Dus ik weet nog steeds niet wat er wel aan de hand is.

Dit weekend de wegenwacht zelf maar bellen denk ik. Auto staat nu al ruim een week stil, 80 km van mijn woonplaats. Vorige week moest dochterlief eerst zelf lid worden omdat ik zelf niet met de auto reed op het moment van de storing. Zijn ze helemaal gek geworden daar? Daar ben je ANWB lid voor sinds 1979... Als ze dit weekend niet komen, dan zijn ze een lid armer.



WW is gisteren langsgeweest nadat we het electrische deel van het contactslot links, en ook de J relais hadden gewisseld. Nog geen effect.

De startmotor krijgt gewoon stroom, alles doet het gewoon, alleen zit de startmotor zelf muurvast. Met 17,7V op rechtstreeks op de startmotor nog steeds niet willen starten. Alles geprobeerd, krukas verdraaid aan de pouliezijde, tikken en slaan tijdens het starten, geen effect.

Conclusie, een gebruikte startmotor monteren is niet altijd de beste oplossing als ie na een paar maanden de geest geeft.
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Frans Harkema

Eerlijk gezegd volg ik dit nu even met grote interesse daar mijn T5R ook elektronisch aan het dwarsliggen is. Na het starten blijven de lampjes van ABS en Tracs gewoon branden, heel irritant. Weet iemand of gevolgen heeft voor de werking van deze zaken? ook mijn servicelampje krijg ik niet gereset, ondanks de goede code (4/1/5/1).
Ik hoor het graag!

grijzev70tdi

ABS en Tracks kan ook je ABS/controller zijn die gesoldeert moet worden
Grolsch, het klinkt al lekkerder

thuur

Citaat van: Frans Harkema op 22-12-2011 23:35:08
Eerlijk gezegd volg ik dit nu even met grote interesse daar mijn T5R ook elektronisch aan het dwarsliggen is. Na het starten blijven de lampjes van ABS en Tracs gewoon branden, heel irritant. Weet iemand of gevolgen heeft voor de werking van deze zaken? ook mijn servicelampje krijg ik niet gereset, ondanks de goede code (4/1/5/1).
Ik hoor het graag!

Ook niet met lopende motor?

Als er een storingslampje brandt is het systeem buiten werking gesteld omdat er een foutsituatie is (SRS/ABS/..)


Gr 8)

cas

#29
Citaat van: Frans Harkema op 22-12-2011 23:35:08
Eerlijk gezegd volg ik dit nu even met grote interesse daar mijn T5R ook elektronisch aan het dwarsliggen is. Na het starten blijven de lampjes van ABS en Tracs gewoon branden, heel irritant. Weet iemand of gevolgen heeft voor de werking van deze zaken? ook mijn servicelampje krijg ik niet gereset, ondanks de goede code (4/1/5/1).
Ik hoor het graag!

volgens mij is bij jou je contactslotelectronica aan verversing toe ( schakeldeel). de auto loopt wel gewoon prima? al wat aan je sleutelbos gerommeld tijdens het branden van de lampjes, is het bij alle 10 van de 10 keer starten het geval?

hier een foto van de plek waar je de massa van de ECU kan aftappen en vernieuwen.



Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....