Ethanol en vocht

Gestart door Lampje, 25-12-2011 08:56:03

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Mensen, ik rij sinds kort een injectiemotorfiets en man man, wat hebben we daar een problemen mee! Misschien kunnen jullie eens meedenken?

Er zijn leden bij 'ons op het forum' die het presteren om na 2.000 km al een verstopte injector of verstopte microfilter te hebben. Ikzelf heb nergens last van.

Het schijnt te komen door het ethanolgehalte in onze benzines dat reageert met water en een soort witte vlokken / kristallen afzet waardoor de boel verstopt.

Hoe komt het dat wij met onze Roffels daar geen last van hebben; we tanken tenslotte exact dezelfde benzines??

Komt het misschien door het ontluchtingssysteem in onze tanks (slangetje richting balhoofd) of het feit dat we kunststof tanks hebben die 'ademen'?

michiel

Ik heb er nog niet eerder over gehoord, maar op Wikipedia staat redelijk wat over ethanol-water mengsels:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol
Ik denk alleen wel dat je een lichte aanleg voor de chemie moet hebben om het te begrijpen.
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

joebar

welke fiets rijdt je?

Lampje

fust850

Er staat ook een stuk in de Autoweek van deze week over het effect van alcohol in benzine op youngtimers/oldtimers.
Wellicht handig om even na te lezen...

Zweedse wolf in schaapskleren:  Ford S-Max 2.5ST Roffelbus

Eddy-E

Ik had met de Soez rmz450 06 ( geen injectie) wel dat me vlotternaald helemaal vast gelijmd zat in de zitting nadat die een week of 6 had stil gestaan.
Wat ze tegenwoordig allemaal in benzine mengen ???
Ik dacht wel dat alcohol vrije waterdeeltjes aan de brandstof hechten.
Ze tanken toch geen bio benzine?
Zou gewoon 95 tanken met je Husaberg.
850 2.5 10v 94

Lampje

Eddy, we tanken momenteel allemaal al een soort van bio-benzine. Dat heet E4/E5 en staat voor 4% resp. 5% ethanol dat bijgemengd is. E10 is dus 10% en daar moet je blijkbaar al helemaal niet van snoepen...

http://www.pksolutions.nl/viewtopic.php?f=16&t=10123&sid=cc5389a9fa00e3b2a52592c0e178f972&start=42

Lees dit eens. Onze tanks zitten boven de cylinder; ideale kweekvijver voor bacteriën.

Als je zeker weet dat je binnen 1 dag een tank E10 helemaal wegrijdt dan zou het voor noodgevallen best kunnen. Maar je dure ros meerdere weken laten staan met deze troep erin is vragen om problemen.

Bij mijn is mijn garage ook nog eens verwarmd ;D

Per 1 januari a.s. wil de Europese overheid het percentage pan-Europees verhogen.

ulkeman

tank even een keer helemaal leeg maken, dan goed schoonmaken en miss even een extra filtertje in de benzine leiding plaatsen.
met mijn crosser nooit last gehad......

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Lampje

Citaat van: ulkeman op 25-12-2011 12:45:44
tank even een keer helemaal leeg maken, dan goed schoonmaken en miss even een extra filtertje in de benzine leiding plaatsen.
met mijn crosser nooit last gehad......

Jij hebt in je crosser een gasschuiffabriek van Keihin. Mensen die daarentegen met een CV-carburateur / allroad onderweg zijn hebben een probleem als dat membraam oplost...

Eddy-E

We hebben wel last van bacterie groei in de diesel , maar de huis tuin en keuken oplossing is dan wat spiritus bij mengen zodat de alcohol de vrije waterdeeltjes aan de diesel bind en de bacterie geen kans krijgt... je kan er ook spul voor krijgen
850 2.5 10v 94

Lampje

Zou een beetje spiritus ook kunnen werken voor bio-benzine (E5) zodat je het langer kunt bewaren in een motorfietsbenzinetank van kunststof?

Als dat het enige werkzame bestanddeel is van dit: http://www.amt.nl/Nieuws/Wynns-E10-protector-beschermt-tegen-ethanol.htm dan is spiritus beduidend goedkoper!

JW

zelf rijd ik al jaren een mengsel van 0-100% E85 in mijn auto, nooit gekke problemen gehad, ook niet met leidingen of filters. In principe zou het vocht geen echt probleem moeten zijn want ethanol en water mengt goed (een flesje bier hoef je ook niet te schudden voor gebruik).

in zweden hadden ze bij de volvo dealer een toevoeging die de boel schoonmaakte en het water bond oid, die toevoeging werd ook veel gebruikt door E85 rijders. Was niet van Volvo zelf maar leek wel wat op de wunns spul. Zou het zelf eerst eens met spiritus proberen. Forté verkoopt ook van allerlei van dat spul, heb ze eens gebeld en kwam toen uit bij een flush/toevoeging met een oranje dop/flesje. Kan ook wat zijn.

240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

joebar

The Husaberg motorcycle is developed and
designed for competition use and this makes a
high compression ratio a necessity.
In order to avoid any damages caused by too
low grade of octane we highly recommend you
to use a fuel of minimum 98 octane

Eddy-E

Citaat van: joebar op 25-12-2011 21:08:19
The Husaberg motorcycle is developed and
designed for competition use and this makes a
high compression ratio a necessity.
In order to avoid any damages caused by too
low grade of octane we highly recommend you
to use a fuel of minimum 98 octane

ok dan gooi je er 98 in maar geen e10
Spiritus is 85 % ethanol en 15% methanol..
850 2.5 10v 94

Jack v

afgetankt wegzetten zodat condens geen kans krijgt of iig minder.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.