Storing met nieuwe speakers

Gestart door Oemie, 07-07-2004 16:13:45

Vorige topic - Volgende topic

Oemie

Hoi allemaal,

Ik heb in mijn s70 aut. 2 speakers bijgeplaatst ( zitten er nu 8 in allemaal orgineel volvo).
De radio cd heeft ingangen voor 4 ohm en er zitten dus 8 boxen in van 8 ohm.
Ik heb nu echter dat de speaker in het rechtervoorportier af en toe heel zacht is..of bij algeheel zacht volume uitvalt.
Behalve als ik het volume hoger zet , dan gaat hij weer aan.
Ook helpt het soms als ik mijn voorruit wiswas..heel raar maar dan gaat de speaker weer aan ???.
Weet iemand wat deze stroomstoring kan veroorzaken.

dank jullie allen

Grtz oemie

thuur

Het kan 3 kanten op:

1. los contact/kortsluiting. Bij slecht contact geen/zacht geluid. Kortsluiting kan de versterker (van de radio)opvangen. Hij zal 'clippen' (signaal uitschakelen) of 'soft clippen' (signaal minder versterken). Uiteindelijk zal dit resulteren in schade aan luidsprekers (bij clippende versterkers zet je een gelijkspanning op de speaker, de speaker zal doorbranden omdat de gegenereerde warmte niet weg kan zoals tijdens de normale op- en neergang van de conus (het papier)). Snel de aansluitingen controleren dus! Let ook op evt. schade aan de isolatie van de kabels (schroef doorheen gedraaid, kapot geschuurd langs een scherp randje van de carosserie, etc.)

2. Slechte werking knoppen. Een knop is een zgn. potentiometer (kort: potmeter) wat bestaat uit een koolstofbaan met een metalen geleider. De koolstofbaan is onderhevig aan stof en aanslag en zal slechter geleiden en zelfs op sommige punten helemaal niet geleiden. Dit is te merken als je nu meteen de knoppen/schuifjes als een gek heen en weer gaat bewegen, dan is het euvel meteen verholpen (voor het komende uur). Oplossing: radio openmaken, potmeter doordrenken in alcohol  (70% bij de drogist, oh en het is giftig  :-\ ) wederom flink op en neer bewegen met de schuif/knop, het restant vloeistof wegdeppen met keukenrol oid en een uur laen drogen. Niet op de verwarming!
LET OP: NOOOOOIT contactspray gebruiken!!!! Dit lijkt in eerste instantie te helpen, maar het probleem zal altijd in een ergere vorm terugkeren! En steeds sneller. Bovendien laat het een vies residu achter wat de potmeter volledig onbruikbaar maakt.
De beste remedie is uiteraard de potmeter vervangen!

3. Foutieve 'bias' instelling van de versterker. Iedere klasse B versterker gebruikt 2 transistors om het signaal daadwerkelijk te versterken. Eentje voor de 'positieve' spanning (0 tot 12 Volt), eentje voor de negatieve (0 tot -12 Volt). Tijdens de 'nuldoorgang' wil je nathuurlijk geen bijgeluiden (beide transistors 'aan' of beide 'uit') Daarom worden de transistors geschakeld. Dit schakelmoment wordt afgesteld met een (jawel!) potmeter. Het probleem hiermee heb ik al uitgelegd. De oplossing is de bias opnieuw instellen. Benodigdheden: multimeter en gezond verstand. Zie tnt-audio.com bij 'put a tiger in your amp'. Ook hier geldt: vervang die el-cheapo potmeters door luchtdichte exemplaren. We hebben het over centen, geen euro's!

Je herkent een 'off-bias' versterker door geen geluid bij zeer lage volumes, of een krakerig geluid. Denk aan een signaal waarbij alleen de pieken versterkt worden. Het piekje wat de inschakeling van de ruitenwissers tot gevolg heeft kan de transistor 'triggeren om aan te springen'. Dit piekje hoeft voor ons niet hoorbaar te zijn (te zacht, te lage of juist te hoge frequentie). Bij hogere volumes (en soms ook als de boel op temperathuur is) lijkt alles nomaal te werken. Ook in de elektronica geldt: alles wat warm wordt gaat (een keer) kapot.....

(duidelijk?)
Hoop dat ik je hiermee heb geholpen ;)

Gr 8)

thuur

Additioneel:
Het is volstrekt normaal voor een klasse B versterker om de optimale bias instelling te 'verliezen' na een aantal jaren. Een klasse A versterker heeft GEEN bias instelling omdat de transistoren ALTIJD 'aan' staan. Dus ook minder vervorming op de nuldoorgang (zuiverder) maar als nadeel dat de versterker altijd warm wordt (ook bij geen geluid) en transistoren welke in klasse A een behoorlijk wattage kunnen leveren ook behoorlijk aan de prijs zijn, vandaar klasse B.

too much info....?  ;D

ed

Ik denk dat je het helemaal in de verkeerde richting zoekt. Zie je die jongen al zijn versterker open slopen en de bias afstellen ;D Hij weet niet eens hoe hoog de bias stroom moet zijn, als die al afstelbaar is (denk het niet). Volgens mij werken de meeste autoradio's niet eens met een bias stroom, volkomen in klasse B dus. Nee dat is het op zeker niet.

Ik denk dat het een toevalligheid is, en dat de potmeter stuk is. Je kunt inderdaad het beste even de volume-potmeter snel een paar keer open en dicht draaien. Wordt het even minder, haal hem er dan uit, ga naar een electronicazaak en koop een nieuwe.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Hen3

Citaat van: thuur op 07-07-2004 23:35:23
Ook in de elektronica geldt: alles wat warm wordt gaat (een keer) kapot.....

Alles wat te warm wordt...

Reitse

En wat nu als de radio niet origineel Volvo is en het volume per drukknopje geregeld wordt? (heb nog niet gelezen dat het om een originele volvo-radio gaat en mijn speakers kraken ook wel wat...)

thuur

Citaat van: Hen3 op 08-07-2004 10:58:43
Citaat van: thuur op 07-07-2004 23:35:23
Ook in de elektronica geldt: alles wat warm wordt gaat (een keer) kapot.....

Alles wat te warm wordt...

'te' is relatief  ;D

thuur

Citaat van: Reitse op 08-07-2004 15:07:11
En wat nu als de radio niet origineel Volvo is en het volume per drukknopje geregeld wordt? (heb nog niet gelezen dat het om een originele volvo-radio gaat en mijn speakers kraken ook wel wat...)

Dan wordt er ook gewerkt met het 'aan' en 'uit' schakelen van transistors (meestal alles in 1 chip geintegreerd). De bijgeluiden kunnen hetzelfde zijn, echter het is zeer zeldzaam dat een digitale volume-regeling de geest geeft, dan wel gaat kraken.

Het kraken kan eigenlijk maar op 3 plekken zitten:
1. de bron (cd/cassette/lp/etc.)
2. de versterker (zie klasse B-verhaal)
3. de speakers. Deze zijn dan 'opgeblazen' en gaan juist bij hogere volumes kraken.

@ ed: Ik geef alleen de mogelijkheden aan ;D
Je bedoelt trouwens klasse A neem ik aan?? Lijkt me sterk gezien de warmteontwikkeling, de prijs van klasse A eindtrappen en gezien het feit dat fabrikanten nogal graag pronken met 'klasse A' versterkers. Dan hadden we het wel op het frontje terug gezien..

Overigens is de bias ALTIJD instelbaar. Dat zijn die extreem kleine potmetertjes die her en der zitten. Je hebt dit nodig omdat de reguliere componenten allamaal een afwijking hebben van maximaal 5% (soms zelfs 10% tegenover legerspul: 1%). Een vaste instelling maken zou betekenen dat na een serie van 10 componenten er een enorm verschil tussen links en rechts kan zitten. Dit wordt altijd na assemblage afgeregeld.

Gr 8)

ed

Thuur,

ik bedoel echt klasse B. Door geen bias stroom door de transistoren te sturen krijg je dus een geringe cross-over vervorming. De vraag is of dat in de auto hoorbaar is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 08-07-2004 17:18:39
Thuur,

ik bedoel echt klasse B. Door geen bias stroom door de transistoren te sturen krijg je dus een geringe cross-over vervorming. De vraag is of dat in de auto hoorbaar is.

In klasse B gebruik je de biasstroom voor de 'positieve transistor' om geen negatieve spanning te versterken, en vice versa voor de negatieve transistor. Dat is het principe van klasse B:
2 transistors, eentje voor positieve spanning, eentje voor negatieve. Dus je 'biast' per transistor om slechts het halve signaal te versterken. Er zijn zat artikelen hierover geschreven, zeker de meeste over de technische (lees: wiskundige) achtergrond. Zelf vind ik dit (http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/part2/page2.html) wel een leuk artikel.

(No offense by the way, en in de auto is het allemaal idd wat vergeeflijker)

On topic: Oemie nog wat gevonden inmiddels, of zit je gestressed mee te lezen ;)

Gr 8)

Oemie

Bias...massa??????? :-[
Ik weet geloof ik niet waar dit over gaat, ik heb er echt te weinig verstand van.
De radio/cd/mp3 speler is een sony ding.
De 8 speakers zijn orgineel Volvo.
Ik denk dat het iets met de stroom of aarding bij de draadjes ( kabel chaos )achter de radio cd zit.
Er zit ook nog een handsfree ingebouwd, kortom een grote puinhoop.

Grtz Oemie

thuur

Dan zou ik eerst rustig gaan kijken (achter de radio) of alle kabeltjes en stekkers er goed uit zien. M.a.w. controleren of de stekkers goed vastzitten, of alles draadjes in de stekker vastzitten, of de isolatie van de draadjes nergens beschadigd is, etc.

Het zelfde geldt voor de speakers. Goed kijken of de kabel goed zijn aangesloten en of de isolatie nog heel is.

Dan een voor een de kabels nalopen totdat je ze niet meer ziet. Goed kijken of je geen beschadigingen ziet.

Vervolgens: laat de radio uit de slede en zet hem aan. Wiebel met de kabels en luister of de speaker (beter) tot leven komt. Anders even met de knoppen spelen en luisteren of er verbetering optreedt.

We horen het wel weer....

suc6 ermee iig!

Gr 8)