850 T5 automaat uit Oosterbeek dagboek

Gestart door MenzoChantal, 27-12-2011 22:26:34

Vorige topic - Volgende topic

MenzoChantal

Middels dit dagboekje willen we jullie op de hoogte houden wat me meemaken, repareren aan de auto etc..

Gegevens auto:
850 T5 automaat in R uitvoering, gechipped, 322000km (automaat heeft ca 200.00km gereden), leer interieur, 4 elektrische ramen, elektrisch schuif/kanteldak.

Inmiddels gedaan:
- Kilometerteller tandwiel vervangen (thanx Thuur!)
- Carterontluchting (laten) repareren.
- Stalen velgen met nieuwe winterbanden gemonteerd.
- Ruitenwisserarmen vervangen en nieuwe bladen gemonteerd.
- Nieuwe olievuldop gemonteerd.
- Handrem terug gesteld.
- Ramen verlost van spuitnevel/troep (met commandant 3!!!)
- Filters vervangen.
- Oliën vervangen.
- Pioneer DEH-P77MP gemonteerd en aangesloten op de standaard speakers (super geluid!)
- Leidingen ruitensproeiers onder de motorkap opnieuw vastgezet.

Nog te doen:
- Actieve subwoofer plaatsen.
- Fikse olielekkage opsporen en repareren. (verlies veel olie, dit ruik je en zie je) 26-1-2012 gedaan door Thuur
- Veerpootlagers en -schotels vervangen. 26-1-2012 gedaan door Thuur
- Bovenste motorsteunrubber vervangen (ziet er verdacht uit) samen met Volvobug 7-1-2012 gedaan
- Onderste draagarmen controleren en eventueel vervangen. gedaan door Thuur
- Achterste draagarmrubbers controleren.
- 16 inch velgen laten opknappen en zwart spuiten/poedercoaten of nieuwe set 17 inch velgen monteren.
- Remmen upgrade i.v.m. tuning? Niet nodig
- Gasdempers kofferbakdeksel vervangen (klep "dondert" nu dicht)
- Vacuüm leidingen vervangen.
- Lekken benzinetank controleren.. gisteren liep er wat benzine weg nadat we auto hadden volgetankt. Vooralsnog ruiken we geen benzinelucht en ga ik ervan uit dat lieve Menzo er gewoon teveel benzine in heeft gedaan waardoor dit via het overloop slangetje weg is gelopen ;) Lekt niet
- Raar schakelgedrag bij automaat (bij gas loslaten) uitzoeken
Ja eindelijk een 850...een T5 nog wel!

volvobug

Ah, gezellig, weer een Gelders dagboekje erbij. Doe je de inspecties en reparaties allemaal zelf?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MenzoChantal

Citaat van: volvobug op 28-12-2011 00:14:56
Ah, gezellig, weer een Gelders dagboekje erbij. Doe je de inspecties en reparaties allemaal zelf?

Ik probeer het zoveel mogelijk zelf te doen maar moet wel eerlijk toegeven dat dat nu een stuk minder goed gaat omdat de garage vol staat met motorfietsen in winterslaap. Op straat sleutelen (voor de garage in dit geval) zie ik met dit weer niet zitten. Daarbij heb ik hier een hele handige meneer ontdekt die ons tandwieltje al heeft vervangen en ik stond echt verbaasd met de snelheid en kennis waarmee dat gebeurde.

Toch staan er dingen te doen die ik ook zelf wil gaan proberen. Het is goed voor de ontspanning en kan ik eindelijk mijn gereedschap weer eens gebruiken ;)

De prioriteiten zijn:
- veerpootlagers vervangen (en wellicht ook meteen de draagarmen, moet dan toch uitlijnen)
- olielekkage oplossen (tijdens rijden verlies ik veel olie, stilstaan valt mee). Verdacht is de olieretourleiding van de turbo.
- bovenste motorsteunrubber vervangen.

Een goede handleiding is erg belangrijk dus ook maar eens op zoek gaan naar "VADIS"

volvobug

Bovenste motorsteunrubber kun je het beste even bij me langskomen in Arnhem-noord (vlakbij Schelmseweg, voor jou geen wereldreis  ;)). Heb de hulpstukken liggen om hem er zo in te persen. Anders sta je te "klooien" met een stuk draadeind en mdf plaatjes  :P
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MenzoChantal

Citaat van: volvobug op 30-12-2011 15:49:02
Bovenste motorsteunrubber kun je het beste even bij me langskomen in Arnhem-noord (vlakbij Schelmseweg, voor jou geen wereldreis  ;)). Heb de hulpstukken liggen om hem er zo in te persen. Anders sta je te "klooien" met een stuk draadeind en mdf plaatjes  :P

u heeft email ;)

MenzoChantal

Zo we zijn weer terug van de vakantie in het Zwarte Woud. Wat cijfertjes:

- Gemiddeld brandstofverbruik op de autobahn: 8,8l/100km (maximaal 130km/h, veel files en wegwerkzaamheden) ;)
- Gemiddeld brandstofverbruik in de bergen en korte ritten: 11,4l/100km :)
- Olie verbruik/lekkage over 1150 km: 1 liter :(

Tijdens de regenbuien merkten we dat de auto soms wat stotterde zo rond de 08-90 km/h. Ik zal de ontsteking eens nakijken en voor de zekerheid de rotor en verdelerkap vervangen.

Tevens merkten dat we wanneer we door andere auto's werden ingehaald de auto echt zijwind gevoelig is. De draagarmrubbers voor en rubbers achter worden gecontroleerd.

Voor de rest: Heeeerrrrrlllijk

Vulk

Zijwindgevoelig kan ook aan de bandenspanning liggen weet ik uit ervaring.

Wat betreft het olieverbruik. Had de auto al lang geen lange ritten meer gereden?

MenzoChantal

Citaat van: Vulk op 02-01-2012 19:47:33
Zijwindgevoelig kan ook aan de bandenspanning liggen weet ik uit ervaring.

Wat betreft het olieverbruik. Had de auto al lang geen lange ritten meer gereden?

Ja en nee. De auto heeft 1,5 jaar stilgestaan tot 30 november jl. Sindsdien heeft de auto 3000km gereden.
De langste rit was vanaf hier naar Maastricht (Thuur).
Vooral het eerste stuk naar het Zwarte Woud ging er bijna 3/4 liter doorheen :(

De bandenspanning kan het ook zijn. De auto staat nu op wel erg hoge banden (195/65 R15 winterbanden), maar toch even de rubbers controleren.

Vulk

Kans is groot dat het dan de banden zijn ja.
Als ik op mijn winterbanden rijd (15" t.o.v. 16" in de zomer), dan zet ik 3 bar druk op de banden om toch maar wat 'stevigheid' in de auto te krijgen. :)

MenzoChantal

Vulk

3 bar. Zomerbanden staan op 2.6-2.7.

MenzoChantal

Ga ik dat zo eens controleren. Ik geloof zelf nooit dat ze op 3 bar staan... dus kan zo maar eens kloppen ;)

Vulk

arjen850

Spanning voor de winterbanden mag wat lager hoor, helemaal als er sneeuw is, bij een lagere spanning "lossen" ze dan makkelijker..

MenzoChantal

Zow spanning staat nu op 3.0 rondom. Rijdt beter maar voelt wel erg hard aan. Morgen nog maar eens wat experimenteren ;)