Radiator vervangen: wat kom ik tegen?

Gestart door t2.0, 28-12-2011 16:43:24

Vorige topic - Volgende topic

t2.0

Ik wil mijn radiator vervangen.

Ik zie dat het een pakketje is van vijf delen:
1. de ventilator
2. koelvloeistof deel
3. aan de zijkant een olie deel (is dit motor olie of versnellingsbak olie?)
4. een luchtdeel
5. ?

Graag wil ik weten of je de delen 2 en 3 los kan nemen van de rest voordat je ze uit het motorcompartement laat zakken.
Verder wil ik weten of die kleinere slangen versnellingsbak of motorolie is en hoeveel komt eruit (heeft het zin om ze af te pluggen).

stefanhuijser

Hendrik Jan, de kleine slangen is idd olie, deze is van je automatische versnellingsbak.
Aangezien je airco hebt heb je drie radiateurs, 1 voor je airco, 1 voor je koelwater en bakolie en 1 is je intercooler.
Ik ga binnenkort mijn intercooler doen, dus als je weer mee wilt kijken ben je wederom welkom.
Dit mits je natuurlijk geen haast hebt, anders zijn er genoeg forumleden die tips en trucs kunnen geven.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

daytonawim

Aan de linkerzijde zit de motorolie koeler aan de rechterzijde zit de automaat oliekoeler.

Als je 1 van beide of beide hebt aansluitingen goed schoonmaken en zorgen dat je in elk geval nieuwe afdichtringen voorde slangen hebt.

Aftappen van olie eender welke gaat je zeker niet lukken.

De olie leidingen onder en boven moeten los voordat je de radiator er uit kunt halen.

KIM

Citaat van: daytonawim op 28-12-2011 16:52:24
Aan de linkerzijde zit de motorolie koeler aan de rechterzijde zit de automaat oliekoeler.

Het is precies andersom. Links en rechts worden altijd gezien vanuit de positie van de bestuurder.

Dus:
- Rechts oliekoeler motorolie
- Links oliekoeler automaatbakolie

Wout309t

Citaat van: KIM op 28-12-2011 16:57:10

Het is precies andersom. Links en rechts worden altijd gezien vanuit de positie van de bestuurder.

Dus:

Idd.

Wat je ook nog tegenkomt: doldraaiende lasmoeren aan de zijkant....
Alvast insoppen met wd40 is een aanrader.
2011 V70 2.0T R-Design MT

daytonawim

Citaat van: KIM op 28-12-2011 16:57:10

Dus:

Hi Hi ( vergeten er bij te zetten als je er voor staat)

t2.0

Hij is handgeschakeld dus ik had geen keus.

Moet je alles incl ventilator eerst eruit halen of kan je al eea losnemen voordat je het eruit laat zakken.

pwassink

Beste Tip :  Veelvuldig en vooral vooraf de beide lasmoeren/draadeindjes waarmee de boel vastzit inspuiten.

Dan kan je na enige dagen inweken, aan de slag, mik het kapje/relaisblok opzij. haal de fanunit  erachterweg,
dan de boel omhoog, water aftappen, olie aftappen (komt max 1 liter uit, dus een grote colafles past aan slangetje ..  :eusa_shhh: )
dan slangenboel los onder en boven, en uiteindelijk beide bouten aan weerszijden van het
radiatorpakket proberen los te krijgen. Hele handel moet er dan via de onderzijde uit.

Let op als je OEM radiateurtjes en en of intercoolers hebt, met name na wat rondpakken met de drie delen
van het hele pakket lukt het je geheid om de ic ondersteboven te monteren.  Daar kom je achter als
alles op zijn plek zit en je de laatste ic slang aansluit. die past daar namelijk slecht ..  :angel:

Dont ask how i know this ..  :eusa_whistle:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

francois

en waar kunnen we de radiatoren uit halen

grfr

t2.0

Inweken heeft geen zin want ik ben gewoon al begonnen (eerst doen dan denken :eusa_wall:).
Maar als de twee moeren waarmee het gehele pakket vast zit dan heb ik geluk, want die heb ik fluitend losgedraaid.

Ik begrijp dat ik wel eerst de ventilator moet loskrijgen en dan het pakket naar beneden? Moet ik dan de slang van de voorste (airco) koeling loshalen? Wat is dit voor een slang. Als het aircovloeistof is kan dat dan zo maar los, want daar heb ik geen ervaring mee?

pwassink

Citaat van: t2.0 op 28-12-2011 19:19:38
Inweken heeft geen zin want ik ben gewoon al begonnen (eerst doen dan denken :eusa_wall:).
Maar als de twee moeren waarmee het gehele pakket vast zit dan heb ik geluk, want die heb ik fluitend losgedraaid.

Ik begrijp dat ik wel eerst de ventilator moet loskrijgen en dan het pakket naar beneden? Moet ik dan de slang van de voorste (airco) koeling loshalen? Wat is dit voor een slang. Als het aircovloeistof is kan dat dan zo maar los, want daar heb ik geen ervaring mee?

Ventilator kan je er redelijk makkelijk in zijn geheel, dus met de plaat en al uitpakken,
electra zit meen ik met een stekker, en hoe hij vastzit vraag ik me nu af, een paar boutjes of een kliksluiting.
dat vult iemand wel aan neem ik aan.

Nee die aircokoeler laat je heerlijk op zijn plek zitten, slangen niet loshalen,  hang hem wel even met een stel
draadjes op aan de voorplaat en deel het pakket dan IN de auto, vervolgens kan je de Ic en de radiateur er aan de onderkant uithalen.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

t2.0

Ik begrijp niet hoe je de ventilator er gemakkelijk uit kan tillen er zit namelijk van alles in de weg. Moet je anders dat kunststof frame demonteren waar ook de koplampen op gemonteerd zitten?

ulkeman

nee hoor.

je haalt de relais aan de bovenkant er af 2 torx schroeven meende ik.
en dan kun je zo de hele fan met behuizing naar boven er uithalen.
dan heb je nog 2 lastige bouten waarmee de radiateur vast zit.
gebruik veel wd40.
draaien ze toch mee word het slijpen en nieuwe bouten met moer gebruiken.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

t2.0

Hoe krijg ik dan straks bij het monteren de 2 bovenste bouten (vooral die aan de bestuurderszijde waarmee de aircoradiateur is bevestigd aan de koelradiateur) weer terug op zijn plek.

ulkeman

Citaat van: t2.0 op 28-12-2011 22:29:54
Hoe krijg ik dan straks bij het monteren de 2 bovenste bouten (vooral die aan de bestuurderszijde waarmee de aircoradiateur is bevestigd aan de koelradiateur) weer terug op zijn plek.

op de zelfde manier waarmee je ze ook los gedraait hebt, maar dan andersom

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen