De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Nee, dat is het gekke. De rest is nog goed. Zowel de fuseekogel als de draagarmrubbers. De hoezen zijn nog niet door, maar vertonen wel droogtescheurtjes. De keurmeester dacht dat die de volgende apk niet gaan halen wellicht.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

We zijn weer door de apk: nieuwe voorruitje erin en gaatje in een ashoes met kit gedicht. Foutje van mezelf, is gebeurd bij vervangen van een gebroken voorveer.

De fuseekogelhoezen maar even op het lijstje met werkzaamheden gezet.

Menno3274

Sbv

mooizo dat APK geregeld is, weer een jaar lekker toeren

Ries van de Zilverschuit

Verroest, was me even ontgaan. Maar sinds 17 november bezit ik mijn roffel 15 jaar. Nooit gedacht dat ik hem zo lang zou rijden.

Roffelen doet hij nog voortreffelijk, maar de tand des tijds knaagt wel aan exterieur (geen roest, wel steeds meer parkeerschade op de bumpers) en interieur (krakende interieurdelen, hangende hemel, doorgezeten zitting).

Onderhoud is nog steeds prima te overzien, hoogstens een paar honderd euro per jaar, bij circa 7/8000 km per jaar.

We roffelen nog maar verder...

volvobug

Times flies when you're having fun :D  lekker verder roffelen.

Btw, ik heb de 10V inmiddels alweer 22 jaar :o (en de R toch ook alweer ruim 6).
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Thijs850

Gewoon lekker door kachelen, is toch mooi zo'n 850!
Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 320.700

Sbv

Ries van de Zilverschuit

Goede tips, net als alle andere die ik hier in het verleden al gekregen heb.  ;D

'k Rij inderdaad nog maar even door.

Ries van de Zilverschuit

Nooit eerder aan het handje gehad: maar ik hoorde al een poosje de motor buitengewoon stevig roffelen. Niet onaangenaam, maar bij het optrekken was het wel wat nadrukkelijk en op de snelweg rumoerig.

Vandaag even de uitlaat geïnspecteerd, maar dit lijkt de boosdoener.

De pijp die aan de achterkant de katalysator ingaat zit, steekt er wat lossig in. Volgens Vida is deze pijp en katalysator èèn onderdeel als, ik goed zie. Als krijg ik de indruk dat de pijp in de katalysator zit geperst en dat het dus wel twee delen zijn.

Nooit eerder iets gedaan aan de uitlaat, dit is nieuw voor mij.

Wat zou een quickfix zijn en wat een definitieve oplossing? Zowel de pijp als de katalysator lijken zeker niet doorgeroest te zijn. Hoogstens dat smallere stuk dat erin geperst zit.

Sbv

Gungum smeren als het niet helemaal rond los is. Eventueel door iemand laten lassen?

rjverbrugh

Zo te zien gewoon door? Al er nog ijzer genoeg is, gewoon weer vast bakken, probleem is er aan de bovenkant goed bij te k9men. Ook gehad lang geleden met de T-5R, beste is het ding er onder uit, kun je rondom lassen.

Ries van de Zilverschuit

Vandaag nog even beter gekeken, maar de pijp is bij de aansluiting gescheurd, tot ongeveer op de helft van de buis, en niet weggeroest. Ik denk door zijn eigen gewicht in de loop der jaren.

Ga nu kijken of eerst even ga quick fixen om weer door te kunnen of dat ik een garage dat direct laat lassen. Ik denk niet dat de hele uitlaat eronder vandaan hoeft. Hoogstens het flexibele deel even losmaken van de turbo om de boel wat te kunnen laten zakken, om iets meer ruimte te krijgen. Bovenop is de boel niet gescheurd. Hoop dat dat zo volstaat.   

Died850

Als je het snel wil fixen voor het moment is kneedbaarmetaal wel een stevige en eenvoudige manier.

Ries van de Zilverschuit

'k Heb een afspraak gemaakt met een garage. Daar dachten ze dat het prima te lassen is. Dat is al op korte termijn, hoef ik niet te klooien met een quick fix.