De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

En erin: Niets geen spanners. Boven en onder rustig één voor één er gelijkmatig intikken.

Ries van de Zilverschuit

Komende tijd wil ik de ikwilalleswetenmeter inbouwen, die Yits ontwikkeld heeft. Ook een oliedruksensor staat in de planning. Daarvoor heb ik y-adapter gekocht en een druksensor (die uit Piets blog).

Ik vroeg me af: moeten er geen pakkingen of o-ringen tussen het blok, de y-adapter en de sensoren om het lekdicht te krijgen? In Vida kan ik de standaardoliesensor niet vinden om te zien of daar een pakking bij hoort.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Aha, deel van het antwoord gevonden. De originele sensor heeft inderdaad een pakking: 947621. Dan zal die oliedruksensor met draad 1/8 NPT ook wel een pakking behoeven.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Miyel

Dit zijn inderdaad aluminium afdichtringen. Deze kun je goedkoper universeel halen, als je de binnendiameter weet.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

#545
Weet neit precies wat voor T- of Y-stuk je hebt maar verwacht dat je nog diverse verlopen nodig zult hebben.  Overal zitten afdichtringen tussen, je kunt alles met koperen pakringen maken.

De maat van de originele oliedrukzender is M14x1.5 (uit mijn hoofd) dus daar heb je een pakring van M14x1.5mm voor nodig. Daar draai je dat T- of Y-stuk in, de oliedrukzender van Volvo komt dan aan 1 van de andere kanten van dat T- of Y-stuk en je zult dan een verloop moeten maken van M14 naar dat T- of Y-stuk toe (meestal of M10x1.0 binnendraad of 1/8 UNF binnendraad.  Weer aan de andere kant van dit T- of Y-stuk schroef je de 2e oliedrukzender waarop je de IWAW meter wilt aansluiten.

Er moeten diverse foto's hiervan op het forum staan, o.a. bij Yits in het Blog hoe ik het bij zijn auto hebt gedaan, bij BJ idem en ook ergens in mijn Blog hoe ik het bij mijn auto heb gedaan en er dan nog een olietempzender erbij heb geplaatst.

Edit/aanvulling: Sommige zenders zijn conisch (meestal tempzenders) en dienen met een sealant worden afgedicht (Locktite e.d.), hier gaan uiteraard geen pakringen tussen. Verder moet je bij alle normale aansluitingen hiervoor, waar dan ook, een pakring gebruiken.

Ries van de Zilverschuit

Even van Piets blog geleend. Deze constructie moet het worden dus: 2 x m14 (pakkingen ken ik) en een keer 1/8

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Met dat Y-stuk dus koperen pakringen gebruiken rondom ipv alu....

Ries van de Zilverschuit

Als die druksensor conisch schroefdraad heeft, sluit die zich dan zelf olie dicht af bij het aandraaien? Iemand gaf de tip om, als extra afdichting, teflontape om het schroefdraad heen te draaien. Maar dat lijkt mij riskant: je wilt toch niet dat een fliebertje tape loslaat en in de olie gaat circuleren?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ries van de Zilverschuit

Dat is vloeibaar goud en ik heb maar een paar druppeltjes nodig.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue


Ries van de Zilverschuit

Goede tip, Dirk. Heb het bij Brezan kunnen bestellen tegen een enigszins acceptabele hoeveelheid: 10 ml.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Vanmiddag voor de tweede keer een radiateur van HellaBehr vervangen wegens lekkage. Nu zit er een Nissens in en die is gelukkig correct geleverd.

Alleen: ik ben nu een stekker kwijt van de fanrelais boven de radiateur. Het betreft dat eenpolige contact met die drie balletjes erboven op de voet. Meeste linkse van het drietal. Zit hier sowieso een stekker op en waar komt die kabel vandaag? Ik heb me een weet niet wat lopen zoeken, maar niets kunnen vinden. Kan ik me niet meer herinneren wat hier zat.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#554
Sips, fan slaat ook niet aan als ik de airco aanzet. Dan zou die toch direct aan moeten slaan? Is de fan permanent aan te zetten met een bypas? Moeten morgen met de auto weg,
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue