De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 16-08-2017 21:58:06
Vandaag de pompdruk gemeten in volts. Druk reageert direct op gaspedaal in elk geval en loopt bij een koude start langzaam en gestadig terug bij stationair. Nog even omrekenen naar bar en dan ben ik weer terug.
Zo meet je natuurlijk geen 'echte' oliedruk, maar de waarde van de sensor.... De enigste goede methode om oliedruk te meten, is de originele sensor eruit te halen en er een oliedrukmeter op aan te sluiten.  Meestal heb je dan een verloopnippel nodig omdat M14*1.5 geen standaard maat is die in iedere set zit.

Ries van de Zilverschuit

#572
Aha, beetje onduidelijk begrijp ik. Heb de y-adapter en oliedruksensor van Piet (zie zijn blog) erin zitten. Die moet via de ecu nog op de meter van Yits aangesloten worden. De sensor werkt en met een multimeter kan ik nu in elk geval de signaalspanning meten. Sensor meet maximaal 4.5 v bij 10 bar, meen ik. Als dat klopt, kan ik de gemeten volts omrekenen naar bar. Zou toch moeten kloppen?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Nee, omdat je op deze manier alleen de waarde van de sensor meet (en ja, als de oliedruk verandert, verandert ook de gemeten waarde). Maar je hebt geen exacte oliedruk gemeten ! Het enigste, wat je dan zinnig kunt zeggen is, dat a) er oliedruk is, immers de gemeten waarde verandert en b) dat de sensor werkt.

Koop, als je het slechts eenmalig Wilt doen, een goedkope oliedrukmeter of probeer deze even ergens te lenen en dow het op de goede manier.

arjenT5R

Als het gewoon een lineaire sensor is dan kun je van de volts gewoon de oliedruk afleiden....

Anders ook wel maar dan heb je de tabel nodig.

Zou helemaal mooi zijn dan is dus geen enkele digitale sensor meer te vertrouwen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-08-2017 08:57:44
Aha, beetje onduidelijk begrijp ik. Heb de y-adapter en oliedruksensor van Piet (zie zijn blog) erin zitten. Die moet via de ecu nog op de meter van Yits aangesloten worden. De sensor werkt en met een multimeter kan ik nu in elk geval de signaalspanning meten. Sensor meet maximaal 4.5 v bij 10 bar, meen ik. Als dat klopt, kan ik de gemeten volts omrekenen naar bar. Zou toch moeten kloppen?

Dat klopt inderdaad. kwestie van omrekenen en de waarde aangeven. 
De Lambdasonde, luchtmassameter, temperatuursensor... ze werken allemaal op die manier.

Met een beetje geluk heb je een sensor gekocht die lineair is tussen 0,5 en 4,5 V.  OV is onderbreking of sluiting naar massa en 5V sluiting naar de voeding.

Ries van de Zilverschuit

Precies zoals Marco aangeeft: lineair tussen 0,5 en 4,5 volt, max 10 bar.

Dan kom ik uit op:

Koude start stationair: 5,8 bar, zakt op den duur naar 2,2 bar. Bij 3000 tr/m gaat de druk nog iets omhoog: 6 bar.

Motor warm na rit
850 tr/m: 2,2 bar
2000 tr/m: 3,2 bar
3000 tr/m: 4,4 bar
4000 tr/m: 4,8 bar

Ludo postte eerder dit lijstje uit Vadis. 0,10 MPA schijnt gelijk te zijn aan 1 bar.

Oliedruk (minimaal)*
13,3 omw/sec (800 omw/min) 0,10 MPa
14,2 omw/sec (850 omw/min) 0,10 MPa
66,7 omw/sec (4000 omw/min) minimaal 0,35 MPa
maximaal 0,70 MPa

* De aangegeven oliedruk geldt voor een olietemperatuur van 100°C die bij de motoren B5204, B5252, B5254 en B5234T na 10-15 minuten rijden wordt bereikt.

Ik zit hier dus nog ruim boven, al denk ik niet dat de olietemperatuur 100 graden is geweest. (Koelwater was circa 90 graden). De pomp lijkt in ieder geval zijn prestaties nog te leveren.

Belangrijke vraag: betekent dat als vanzelf dat de pomp helemaal oké is?
 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Er zijn revisiesetjes te krijg met balletje en nieuw veertje en pakking geloof ik... kering wss ook er bij.

Is eigenlijk een relatief simpel klusje...

Heb t ooit ook wel s gedaan...

Tsja als je dingen uit wil sluiten.

Verder lijkt de druk prima.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Toch blijft ik het een gevaarlijke methode vinden om juist precies/exact de oliedruk te meten !  Zoals al vaker gezegd, de enigste goede methode is om met een aparte oliedrukmeter de juiste druk te meten die de pomp levert.  Zonder omreken toestanden, etc.  Wat een ander ook zegt hierover, ik zou het nooit op deze manier doen / hebben gedaan.  En al helemaal niet bij zo'n cruciaal iets als oliedruk.

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 18-08-2017 06:26:55
Toch blijft ik het een gevaarlijke methode vinden om juist precies/exact de oliedruk te meten !  Zoals al vaker gezegd, de enigste goede methode is om met een aparte oliedrukmeter de juiste druk te meten die de pomp levert.  Zonder omreken toestanden, etc.  Wat een ander ook zegt hierover, ik zou het nooit op deze manier doen / hebben gedaan.  En al helemaal niet bij zo'n cruciaal iets als oliedruk.

Dat is aan jou Dirk, als je mij om mijn mening zou vragen zou ik ook liever een analoge meter zien. Maar als straks deze oliedruk meter aan het schermpje van Yits is gekoppeld rekent ie ook gewoon volts om naar bar en krijg je er dezelfde waarden uit maar dan is het makkelijker te geloven  ;D.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Citaat van: arjenT5R op 18-08-2017 09:24:05
Citaat van: Dirk342 op 18-08-2017 06:26:55
Toch blijft ik het een gevaarlijke methode vinden om juist precies/exact de oliedruk te meten !  Zoals al vaker gezegd, de enigste goede methode is om met een aparte oliedrukmeter de juiste druk te meten die de pomp levert.  Zonder omreken toestanden, etc.  Wat een ander ook zegt hierover, ik zou het nooit op deze manier doen / hebben gedaan.  En al helemaal niet bij zo'n cruciaal iets als oliedruk.

Dat is aan jou Dirk, als je mij om mijn mening zou vragen zou ik ook liever een analoge meter zien. Maar als straks deze oliedruk meter aan het schermpje van Yits is gekoppeld rekent ie ook gewoon volts om naar bar en krijg je er dezelfde waarden uit maar dan is het makkelijker te geloven  ;D.
Ik weet hoe een oliedrukmeter werkt Arjen.  Het probleem is en blijft alleen dat je niet de echte oliedruk weet die de pomp levert.  Wat ik hiermee bedoel is dat je idd met een 'oude' oliedrukmeter, waar gewoon de olie in word gepompt door de oliepomp, moet kijken wat de daadwerkelijke druk is en pas daarna gaan kijken wat een eventuele electronische meter zou gaan doen.  Dan pas heb je zekerheid. 

Er zijn al genoeg motoren kapot gelopen doordat de electronica fout aangaf.  Heb het alleen bij Volvo nog niet meegemaakt omdat die geen standaard oliedrukmeter hebben.  Maar het is een bekend iets bij o.a. VW en sommige Mercedes modellen (al jaaaaaaren...). Electronische meter geeft aan dat er genoeg oliedruk is en daadwerkelijk is er totaal geen druk of net 0.5bar zodat het olielampje uitblijft !

Niet voor mij natuurlijk en het is mijn auto niet, maar je moet dit (in mijn ogen) niet onderschatten.  Pas als je het op de manier doet zoals ik beschrijf, weet je ook de marge die in de meter / sensor zit.  Overdreven gezegd; 3 bar daadwerkelijke oliedruk is bijvoorbeeld 3.5bar op de meter of andersom.

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 18-08-2017 09:53:04
Citaat van: arjenT5R op 18-08-2017 09:24:05
Citaat van: Dirk342 op 18-08-2017 06:26:55
Toch blijft ik het een gevaarlijke methode vinden om juist precies/exact de oliedruk te meten !  Zoals al vaker gezegd, de enigste goede methode is om met een aparte oliedrukmeter de juiste druk te meten die de pomp levert.  Zonder omreken toestanden, etc.  Wat een ander ook zegt hierover, ik zou het nooit op deze manier doen / hebben gedaan.  En al helemaal niet bij zo'n cruciaal iets als oliedruk.

Dat is aan jou Dirk, als je mij om mijn mening zou vragen zou ik ook liever een analoge meter zien. Maar als straks deze oliedruk meter aan het schermpje van Yits is gekoppeld rekent ie ook gewoon volts om naar bar en krijg je er dezelfde waarden uit maar dan is het makkelijker te geloven  ;D.
Ik weet hoe een oliedrukmeter werkt Arjen.  Het probleem is en blijft alleen dat je niet de echte oliedruk weet die de pomp levert.  Wat ik hiermee bedoel is dat je idd met een 'oude' oliedrukmeter, waar gewoon de olie in word gepompt door de oliepomp, moet kijken wat de daadwerkelijke druk is en pas daarna gaan kijken wat een eventuele electronische meter zou gaan doen.  Dan pas heb je zekerheid. 

Er zijn al genoeg motoren kapot gelopen doordat de electronica fout aangaf.  Heb het alleen bij Volvo nog niet meegemaakt omdat die geen standaard oliedrukmeter hebben.  Maar het is een bekend iets bij o.a. VW en sommige Mercedes modellen (al jaaaaaaren...). Electronische meter geeft aan dat er genoeg oliedruk is en daadwerkelijk is er totaal geen druk of net 0.5bar zodat het olielampje uitblijft !

Niet voor mij natuurlijk en het is mijn auto niet, maar je moet dit (in mijn ogen) niet onderschatten.  Pas als je het op de manier doet zoals ik beschrijf, weet je ook de marge die in de meter / sensor zit.  Overdreven gezegd; 3 bar daadwerkelijke oliedruk is bijvoorbeeld 3.5bar op de meter of andersom.

True true!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Bij een analoge oliedruk meter staat de ter plekke omgerekende waarde (van millimeters naaldverplaatsing naar bar) netjes op de wijzerplaat geschilderd. En ook die kunnen na verloop van jaren blokkeren door slijtage, ik zie het verschil niet zo. 

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ries van de Zilverschuit

Volgens de technische specificatie zou deze sensor +/- 1% FS (geen flauw idee waar dat voor staat) accuraat zijn. Is natuurlijk fabrikantenpraat, maar het lijkt mij dat ik mag aannemen dat de voltages/bars op zijn minst redelijk betrouwbaar zijn.

Pomp zorgt voor voldoende druk, zullen we maar aannemen. Maar wat zou er desondanks aan de pomp kunnen mankeren, dat hij een gierend geluid zou produceren? Bij de waterpomp kan ik me daar wat bij voorstellen, ook gezien het plaatje in een eerdere post.

Het viel mij wel op dat het gieren afnam, naarmate de druk daalde bij de koude start. Maar tsja, gelijkertijd wordt de motor natuurlijk ook warm. Kan ook daaraan gerelateerd zijn.

Iemand een plaatje van onze pomp? Geen flauw idee hoe zo'n ding werkt en eruit ziet van binnen. Even voor mij eigen inzicht. Zitten er lagers in? Kan dat overdrukventiel (balletje en veertje begreep ik) voor gieren zorgen? 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue