De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Kan het zijn dat die eenpolige stekker de plus zou moeten zijn die vanaf de startmotor komt? En in geval van nood kan ik de stekker van de fan in het relais doorverbinden met de plus om hem te laten draaien, elke draad een draaisnelheid?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Ries, is dat dit relais:



30 is dan de ingang vanaf accu (afgezekerd). Hier gevonden http://volvolvo.nl/thread-10448.html kon zo snel hier niet een plaatje vinden.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Ries, die stekker zit aan de stekkerbrug die aan je fan hangt bij de LV koplamp.  Die heb je waarschijnlijk losgemaakt om de fan eruit te trekken en is die kabel hoogstwaarschijnlijk naar beneden gedonderd.

En nee, zonder die kabel werkt ook de airco niet.

Ries van de Zilverschuit

Aha, dat vermoedde ik al, de rode plusdraad dus. Even goed zoeken linksvoor dus. Dank!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Kippigheid dus. De draad lag naar achteren geslagen, of het van lpi was. Alles draait weer. Wel knudde van die HellaBehr-radiateurs. Ga hem ook nu weer claimen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

#560
Nog steeds ben ik op zoek naar de oorzaak van dat gieren bij een koude start. Zie het filmpje van een paar berichten terug.

Omdat het bij de distributie vandaan komt, heb ik de krukaspoelie, alias trillingsdemper vervangen door eentje van Ruud (Volvobug) in ruil voor ijs.

De oude kwam er zo uit:



Duidelijk niet te fris meer.

Maar...... het geluid is er nog.

Dan blijven de oliepomp, interne motordelen of de waterpomp over, want de distributie is pas vernieuwd.

Ondanks dat de waterpomp twee riemen mee zou moeten gaan en dus niet vervangen is (en nog maar 82.000 km oud), begin ik dit Volvo-onderdeel ernstig te verdenken. Benny850 bracht me op het idee in zijn blog:



Ik had de poelie van de pomp bij de wissel wel gevoeld en rond gedraaid, maar daar kon ik niets verontrustends aan voelen toen.

Mij zou niet verbazen als het schoepenrad veel speling heeft en bij een koude start tegen het huis aan slaat (die tikken zou ik nu kunnen plaatsen). Daarna gaat hij gieren (aanlopen vermoed ik) en bij het warmer worden van de motor verdwijnen de geluiden.

Direct maar een nieuwe Aisin-waterpomp besteld, want dat zijn de kosten ook niet meer tegenwoordig bij Autodoc.

We gaan het binnenkort zien...

Zo niet, dan wordt het ernstiger.  

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benny850

Ben heel benieuwd hoe de pomp er uit ziet bij jou! Al is je pomp nog niet oud maar dat wil misschien niet altijd iets zeggen. Goed dat je een nieuwe besteld om het uit te sluiten.

Toen ik de motor koud startte voor de riemwissel had ik al een aantal weken last van zo'n snerpend/schurend geluidje die dan steeds wat harder werdt. En als de motor wat warmer werdt nam het af en verdween het geleidelijk weer.
Toen ik de riemwissel deed kwam ik dus bovenstaande waterpomp tegen.


volvobug

Citaat van: Benny850 op 20-07-2017 18:03:51
....
Toen ik de riemwissel deed kwam ik dus bovenstaande waterpomp tegen.

Welk merk pomp was dat Benny850?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Benny850

De originele pomp volgens mij. Zal het nog checken dit weekend.

Benny850

Heb je nog tijd gehad Ries om naar de waterpomp te kijken of maken?

Ries van de Zilverschuit

Ja, er is nieuws: de waterpomp was nog helemaal picobelo. Jammer, want nu moet ik weer verder gaan zoeken. De kosten van de pomp waren het niet, maar het was best nog wel een hoop werk. Het was voor het eerst dat ik de pomp zelf vernieuwde. Weer wat geleerd dus.

'k Ga me nu focussen op de oliepomp en de oliedruk. Die kan ik nu meten.

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Benny850

Oke oke, helaas dat het niet de oplossing bood. Ben benieuwd hoe het verdere onderzoek gaat lopen. De oliepomp schijnt ook wel eens vaker hoorbaar te zijn bij onze auto's.

katuut

Spanrollen etc had je al gecontroleerd?

En de poelie van de dynamo?
Chronisch last van detaildiarree

Ries van de Zilverschuit

Geluid laat zich ook horen met multiriem eraf. Hele distributie is recent vervangen, nu inclusief de waterpomp dus. Daar komt het zeker weten niet vandaan.

Vandaag de pompdruk gemeten in volts. Druk reageert direct op gaspedaal in elk geval en loopt bij een koude start langzaam en gestadig terug bij stationair. Nog even omrekenen naar bar en dan ben ik weer terug.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Doe es een fotootje? Misschien kunnen we mee kijken denken?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!