De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Als je zegt dat je de brandstofpomp en injectoren kan uitsluiten, koppel de evapklep dan ook eens af om uit te sluiten.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: KIM op 22-03-2012 11:01:51
Dat CVS logbestand heb ik ook al eens geprobeerd wat van te maken, maar dat lukt niet echt.
Tot nu toe is een screenshot het enige waarmee je achteraf nog een beetje diagnose kunt stellen. Helaas kun je 'm ook niet offline terughalen...

Ja, helaas daar kom ik ook achter. Screendump werkt inderdaad wat beter. Even onthouden.

Citaat van: Ludo op 22-03-2012 17:32:36
Als je zegt dat je de brandstofpomp en injectoren kan uitsluiten, koppel de evapklep dan ook eens af om uit te sluiten.

Een defecte klep geeft toch een vacüumlek? Met een hoger toerental bij stationair bedrijf als gevolg? En dan moet lpg- of benzinebedrijf toch geen verschil in effect geven. Of zie ik iets over het hoofd? 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

elmarconi

Tuurlijk kun je een cvs in Excel inlezen en als xls beschikbaar stellen:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,43560.msg902565.html#msg902565

Anders mail je hem maar...
--
Autogas Inside . . .

KIM

Ik weet niet wat jij daarin ziet, maar ik zie een screenshot...
Excel staat gewoon open achter LPi diagnostic tool.

Ries van de Zilverschuit

Ja, ja, heb vandaag al even snel zitten puzzelen met Excel tussen de werkzaamheden door. Was al een eindje op weg, maar het kost me nu te veel tijd. Ik ga nu even door op de lijn van een haperend relais. Heb de inbouwer er al over gemaild. Ik zag dat ze ook op internet aangeboden worden voor circa 70 euro. Het Vialle-onderdeelnummer stond op het relais gelukkig.  

elmarconi

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 22-03-2012 20:44:59
happerend relais. 

Ik kan me niet meer beheersen: het is haperend, met 1 x p ;)

Citaat van: KIM op 22-03-2012 20:09:48
Ik weet niet wat jij daarin ziet, maar ik zie een screenshot...
Excel staat gewoon open achter LPi diagnostic tool.

Citaat van: elmarconi op 26-09-2010 14:22:06
Heb een dikke (6Mb) excel logfile aangemaakt. Hierzo. Leuk voor de zondagavond denk ik dan  ;D
--
Autogas Inside . . .

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: elmarconi op 22-03-2012 22:20:42
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 22-03-2012 20:44:59
happerend relais. 

Ik kan me niet meer beheersen: het is haperend, met 1 x p ;)

Oeps, je hebt helemaal gelijk. Ik kon het ook niet meer laten om het nog zoveel mogelijk aan te passen. 

KIM

Citaat van: elmarconi op 26-09-2010 14:22:06
Heb een dikke (6Mb) excel logfile aangemaakt. Hierzo. Leuk voor de zondagavond denk ik dan  ;D

Ah, ik snap wat jij bedoelt. Dat heb ik ook gedaan, maar dan is 'ie niet leesbaar zoals 'ie in de diagnostic tool is.
Misscien kun je er een macro op los laten en er een flink aantal meetpunten uitgooien...

Ries van de Zilverschuit

De hoeveelheid meetpunten is inderdaad het probleem, zeker als je het golven van de lambdasonde waarheidsgetrouw wil weergeven. Je zou eigenlijk een programmaatje moeten hebben dat de data op je beeldscherm plot en daar een filmpje van opslaat. Die je dan weer via internet kunt delen. Al effe zitten googlen, maar kon niets vinden.

Wel waardevol gereedschap. Had ik dit eerder in huis gehad, dan had ik een probleem met een verkeerd aangesoten lambdasonde veel eerder kunnen diagnosticeren.   

Ries van de Zilverschuit

Nadat ik het onderbreekrelais los hebt gehad en weer vastgezet, is het probleem een heel poosje weg geweest. Vlak voor een wat langere vakantierit begon het probleem weer, eerst op lpg. Tijdens de 300 kilometer op de snelweg daalde de benzinemeter langzaam  en gingen er slechts twee groene lampjes op de lpg-schakelaar uit. Daarna was het stationair bedrijf op benzine weer drama en verscheen EFI-231 weer.

Kortom, ik ga op zoek gaan naar een nieuwe relais.  

Ries van de Zilverschuit

Even een ander vraagje. Op de klusdag bij Hooftman in Waddinxveen ga ik mijn stuurpompolie vervangen (ruikt naar verbrande nootjes). Ik heb daarvoor al een liter speciale groene Volvo-olie voor gekregen. Op het etiket kan ik daarover niets vinden, maar is dit een variant op de rode ATF-olie die het instructieboekje voorschrijft? Ik heb maar 800cc nodig, met de rest wil ik de motor vooraf aan de motoroliewissel (ook gepland) een ATF-kuurtje geven (zoals hier elders beschreven staat).

Voordat ik die 200cc bij de motorolie kieper, wil ik wel even weten of deze stuurpompolie dezelfde eigenschappen heeft. Anders haal ik hierover even echte ATF-olie.

elianmars

Volgens mij is de groene vloeistof voor de nieuwere modellen. In de 850 en x70 classic gaat atf olie/Dexron III.

Ries van de Zilverschuit

Ja, heb de verkeerde olie meegekregen begreep ik ook van de mensen in Waddinxveen. Is inderdaad voor de nieuwe types.

Ries van de Zilverschuit

Al een tijdje terug constateerde ik dat ik een spanningsdip heb als ik wat gas geef en loslaat. Tijdens stationair draaien meet ik ongeveer 13,7/8 volt. Tijdens de spanningsval daalt de spanning bij de laatste meting (koude motor) naar circa 13 volt. In het verleden is dit wel lager geweest. Ik meen zelf 11 volt. Je ziet het 's avonds ook aan de verlichting.

In welke richting moet ik het zoeken bij de dynamo: spanningsregelaar, diodebrug, brake kabels?

Ook even een grafiekje om te laten zien wat er gebeurt. Het dipje is duidelijk zichtbaar. Onderste lijn is toerental, bovenste de spanning.

thuur

Wat is 100% van het toerental?

Als je motor gewoon te laag stationair draait na gas los dan draait de dynamo simpelweg te langzaam.

Gr :D