De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 23-04-2013 14:30:28
Begreep van de dealer dat nieuwe antenneversterkers niet meer te krijgen zijn.

Wie heeft ervaringen met een alternatief? Googlen levert niet veel op, behalve zulk soort dingen dan, op bijvoorbeeld ebay, of Conrad.

http://i.ebayimg.com/t/Car-Antenna-Radio-FM-AM-Signal-Amplifier-Amp-Booster-DC12V-/00/s/NjAwWDYwMA==/z/D9UAAOxyuOtRZ7Mn/$T2eC16h,!y8E9s2fl7uwBRZ7MncBCQ~~60_3.JPG.

'k Zal vanavond de antenneversterker eens open maken, kijken wat daar inzit. Die is trouwens door Fuba gemaakt, maar die doet niets meer in autoantennes volgens hun site. 

Kan natuurlijk ook op zoek gaan naar een tweedehandsje, maar grote kans dat die ook snel sneuvelt.

Denk dat ik nog wel een paar originele heb liggen;)

Ries van de Zilverschuit

O ja, tuurlijk. Op die zolder van je... Is het proberen waard. Je krijgt pb!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Arjen had er inderdaad nog een liggen, maar die vertoont dezelfde kuren als de mijne, als het om meten gaat. Daarom heb ik het groene kastje even opengemaakt. Veel heb ik hier hierover niet gelezen, vandaar dat ik er wat aandacht aan besteed. 

Wat gebeurt er? Als ik op het soldeerpunt van de rode draad (voeding vanuit de connector bij het achterlicht) en de massa van het gietijzer meet ik soms weerstand, die daarna vaak snel overgaat in oneindige weerstand. Na een poosje lukt het soms weer om weerstand te meten, die vervolgens weer wegvalt. Dat gebeurt zowel bij het ding van mij als van Arjen.

Kunnen de elektronica-experts hier hun licht over laten schijnen? Is toch niet goed?

En wat kan het probleem zijn? Is dit bordje eventueel nog te repareren door een compenent te vervangen bijvoorbeeld? Het is orgineel niet meer verkrijgbaar via de dealer en ook de fabrikant Fuba doe hier volgens mij niet meer aan.

Het lijkt er trouwens op dat het hier om een specifieke versterker voor een raamantenne gaat.

Ries van de Zilverschuit

Vanmorgen was de weerstand weer terug. Begon met circa 37 mohm, langzaam oplopend naar 40mohm en toen oneindige weerstand.

Is toch geen normaal gedrag?

Misschien ga ik maar eens experimenteren met zoiets:
.

Van Toma Car Parts. Kosten 15 euro.

Die kan ik tussen de kabel en de Volvo-antenneversterker zetten.

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 25-04-2013 10:29:26
Vanmorgen was de weerstand weer terug. Begon met circa 37 mohm, langzaam oplopend naar 40mohm en toen oneindige weerstand.

Ben geen volleerd electronicus en er zijn lieden hier actief die dat zeer zeker wel zijn, maar wat jij beschrijft kan volgens mij condensatorwerking op de print zijn. Hoeft niets abnormaals te zijn. Maar correct me at ease if I'm wrong.....

Hoe weet je zo zeker dat de versterker defect is? Je begint over storende ontvangst, maar waarom zou dat niet aan je radiotuner of antennekabel in de auto liggen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Dat weet ik ook niet zeker, maar oneindige weerstand wijst meestal wel op een defect. Maar dat is dus niet structureel het geval. Had uit andere topics begrepen dat die versterkers nog wel eens de geest willen geven. Vandaar dat ik me daar het eerste op richt.

De radio is een SC-805 en die staan volgens mij niet bekend om hun slechte ontvangst. Alleen de soldeerpunten voor de antenne-aansluiting kunnen wel eens gammel zijn.  Dat heb ik nog niet gecontroleerd, ga ik vanavond eens controleren. Kabel lijkt in orde, want ik hoor over de radio als ik achterin bij de raamantenne contact maak.

O ja, het belangrijkste vergeet ik nog. Als ik de spanning van de antenneversterker haal, merk ik geen effect op de ontvangstkwaliteit. Geen extra ruis of storing of iets dergelijks. Geeft natuurlijk wel te denken.

w.rusman

Als je nadat je weerstand op oneindig springt de meetpennen omdraait heb je dan weer weerstand die langzaam oploopt tot oneindig ?

zo ja, dan zit er een elco (soort batterijtje) op welke oplaad door de meetstroom.

-edit- zie hem net zitten - het ronde zilveren tonnetje : 47uF / 25v
het omdraaien van de pennen zal niet werken door de diode achter de rode draad, maar het gedrag is dus "normaal" voor een elco

Ries van de Zilverschuit

Nee, omgekeerd steevast oneindige weerstand. Maar dat verklaar je zelf ook al.

Fijn, een reactie van een kenner. Op basis van deze waarneming kan ik dus geen uitspraak doen of de versterker defect is of niet?

Dan moet ik het doen met de constatering dat spanning op de voedingsdraad van de versterker geen effect heeft op de ontvangstkwaliteit.

Ries van de Zilverschuit

Bij wijze van proef heb ik een antenneversterker van Toma Car tussen de originele versterker en de antennekabel geplaatst en de voedingsdraad bijgezet op die van de orginele. Dit omdat ik niet goed kan bepalen of de orginele versterker nu wel of niet defect.

Nu eens kijken of de storing wegblijft. Lijkt goed te gaan.

Ries van de Zilverschuit

Zaterdag de sleuteldag bij Hooftman. Ik wil de stabilsatorstang, het achterste motorrubber en de kruiskoppeling tussen het stuurhuis en de stuurkolom dan vernieuwen. Lijkt mij handig om dit in een keer aan te pakken. Zit allemaal bij elkaar in de buurt.

Heeft er iemand tips hiervoor? Sowieso moet het subframe aan de achterkant (motorblok moet dan opgehangen worden) los en naar schijnt ook het stuurhuis. En wanneer en hoe kan het motorrubber dan het beste vervangen worden? Voor of na het lossen van het subframe? De kruiskoppeling is los te maken via twee makkelijk te bereiken boutjes zag ik. Vadis geeft wel info voor de afzonderlijke klussen, maar niet gecombineerd natuurlijk.

Ben zeer erkentelijk voor tips.   

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Ries van de Zilverschuit

Op de laatste sleuteldag heb ik met Mitchelli de compressie gemeten. Op cilinder 5 maar circa 6,25 bar compressie ???. Dit na twee keer meten. Daarna nog wat olie op de zuiger en weer dezelfde compressie! Was met zo'n motometer. Een meetfout sluit ik uit. Die heb je niet drie keer achter elkaar. Motor had ondertussen al wel anderhalf uur stil gestaan.

Daarna de motor gestart en de hele Hoofdman-crew stond zich te verbazen hoe een motor met zo'n compressie op één cilinder nog zo kon draaien! Mehn heeft daarna nog even de stekker van de injector losgetrokken, maar deze cilinder deed toch echt wel mee.

Daarna zelf zo'n goedkoop metertje laten aanrukken om het zelf ook nog eens te meten. Met loeihete motor, alle bougies los, volledig geopende gasklep en doorstarten totdat de wijzer niet hoger klom. En jawel, gemiddeld op cilinder 5 11,25 bar (na drie keer meten). Helemaal in lijn met de andere cilinders. (Nu zal zo'n meter niet al te exact zijn, maar het verschil met 6,25 bar lijkt mij wel significant.)

Verdere feiten:
- Geen co2 in de kvs
- Al maanden is kvs-niveau stabiel
- Nergens witte slugde te vinden
- Olieverbruik circa 1 liter op 3000/4000 km.
- Geen olie in kvs
- Geen overmatige carterdruk: oliedop blijft bij gasgeven liggen

Wat kan hier aan de hand zijn? Wat kan een wisselende compressie veroorzaken? Plakkende of hangende klepen bijvoorbeeld? Zuigerveer die blijft hangen? Mitchelli dacht niet aan een verbrande klep, want dan heb je helemaal of nauwelijks compressie volgens hem. Bovendien moet het compressieverlies dan permanent zijn, lijkt mij.

Uhhh, ja, het is een 2.5T inderdaad...

mehn

Dat is natuurlijk vervelend. Je hoopt altijd dat je een bevestiging krijgt van wat er eerder gemeten is, dan weet je tenminste zeker wat er aan de hand is.
In dit geval lijkt het toch goed nieuws, ondanks de onzekerheid die je nu nog steeds hebt.

Ik heb me bij Hooftman inderdaad verbaasd hoe mooi de auto liep met de lage gemeten compressie op cilinder 5. Ik hoop maar dat er niets aan de hand is.
3rd opinion dan maar? ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mitchelli

Was toch niet de eerste de beste compressiemeter bij Hooftman....  :eusa_think: En ik vond toch ook dat hij stationair niet helemaal zuiver liep.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

peteRRR

Misschien heeft er vuilophoping tussen/op de kleppen gezeten op je 5de cilinder.
Spulletje van forte en reinigen is ook niet verkeerd om mee te beginnen als je iets wil doen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla