Hoe krijg je een dolgedraaide ventilatorbout er zonder schade uit?

Gestart door t2.0, 30-12-2011 14:46:20

Vorige topic - Volgende topic

t2.0

TIPS GEVRAAGD:
Ik heb de radiateur vervangen (zie ander topic), maar daarbij helaas een van de twee torx schroeven waarmee het ventilatorhuis vastzit dolgedraaid  :eusa_wall:.

Een lastige klus om die nu los te krijgen. Is er iemand die mij een tip kan geven hoe ik hem er uit kan krijgen zonder al te veel schade te maken?

Uploaded with ImageShack.us

850 T5 Freak

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

UserID6342

Met een brede schroevendraaier de boel op spanning zetten en dan langzaam losdraaien.

t2.0

Dank voor de tips
850 T5 freak:
Griptang komt er niet bij: er zit eenkunststof plaat boven en de kop van de schroef is een beetje taps dus die krijg je niet goed te pakken.

Dirk342:
op spanning zetten met brede schroevendraaier? Wat bedoel je precies? Goed passende schroevedraaier in het torx gat steken?

volvobug

Is de draad zelf dolgedraaid of alleen de kop waar de torx in moet?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

grijzev70tdi

Citaat van: t2.0 op 30-12-2011 23:14:30
Dank voor de tips
850 T5 freak:
Griptang komt er niet bij: er zit eenkunststof plaat boven en de kop van de schroef is een beetje taps dus die krijg je niet goed te pakken.

Dirk342:
op spanning zetten met brede schroevendraaier? Wat bedoel je precies? Goed passende schroevedraaier in het torx gat steken?

Het boutje er als het ware er uit wippen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Citaat van: t2.0 op 30-12-2011 23:14:30

Dirk342:

Je kunt die hele plastic zooi met een grote brede schroevendraaier via de zijkant op spanning zetten zodat de boutkop strak zit, dit doen en dan de lange torxbout met beleid eruit draaien. Wel uitkijken dat je de schroevendraaier niet door je radiateur heen duwt.

remcov13

Als je met de schroevendraaier de bout niet meer kunt draaien,
kun je een sleufje in de kop slijpen cq. dremelen en dan met een
grote platte schroevendraaier de bout eruit draaien.

UserID6342

Wat ik eruit haal is dat de bout dolgedraaid is in de plastic steuntjes...

t2.0

De bout is niet dolgedraaid in de plastic steuntjes. Het probleem is dat het bitje in de kop draait. Ik ben een beetje onhandig geweest doordat ik dacht dat het een inbus was. 
Ik heb geen ervaring met de Dremel, maar ik ben bang dat ander gereedschap er niet bij komt.
Bedankt.

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

Gompiev70xc

goed idee met al dat plestik waarin die torx zit. Is het allemaal met 1 klap los!

richard911sc

met een goede zijkniptang in de torx en buitenzijde vastknijpen en dan proberen te draaien?
kneedbaar metaal een nander boutje erop plakken/lijmen?
succes
gr richard