Achterrem/handrem

Gestart door thuur, 09-07-2004 14:19:07

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Volvo-people,

Ik ben zojuist een uur bezig geweest alle onderwerpen over de handrem te lezen. 8) Een aantal vragen heb ik nog steeds...

De situatie:
Bijgeluiden tijdens het wegrijden heb ik ook wel eens. Even aan de handrem trekken, loslaten en weldra klinkt er een 'kloenk' (goed omschreven mannen!) en geluid weg! Dit euvel treedt eens per 2 weken op. OPMERKING: Ik gebruik de handrem hooguit als ik van een hele steile helling moet wegrijden om de koppelingsplaat te sparen. Met 200+ Nm koppel heb ik de handrem ook niet al te vaak nodig.
Bij parkeren gaat de bak in de 1, handrem blijf ik van af.

De onbeantwoorde vragen:
1. Ik heb gelezen dat de voeringen wel eens (spontaan???!?! :o) los willen raken.... Hoe kan dit?

2. Aangezien ik de handrem amper gebruik, zeker niet tijdens parkeren is het aanleren van regelmatig gebruik dan WEL of JUIST NIET bevordelijk voor de levensduur van de handreminstallatie?

3. Hoe maak je nou precies de handrem schoon? (zelf doen, dus niet de dealer)

Overigens heb ik gehoord dat je met remschijven nooit op de rem moet blijven staan bij stoplichten e.d. Je schijf zal (na verloop van tijd) lichtelijk een ei-vorm aannemen waardoor piepen kan ontstaan. Met schijfremmen achter ontkom je hier dus niet aan als je de auto op de handrem zet. Bovendien heb ik uit mijn 'oude-auto's' verleden meteen de eerste winter (aan)geleerd de auto nooit op de handrem te zetten i.v.m. bevriezing van kabels en vet. M.a.w. wachten totdat het gaat dooien voordat je kunt rijden.....

Gr 8)

PS: Weg met die handrem! Rudimentair....  ;D

ed

Thuur,

Een paar van je veronderstellingen is onjuist.
Dat van die bijgeluiden klopt, alhoewel ik er met mijn V70 geen last van heb. De handrem gaat vaak vervelend doen bij geen gebruik. Dus af en toe de handrem gebruiken houdt hem gangbaar.

Het losraken van de voeringen had ik nog niet gehoord, maar Volvo zou daarin zeker niet de enige zijn. Kan echter niet zoveel kwaad, aangezien het niet direct met het remsysteem te maken heeft.

Het niet op de rem staan bij een stoplicht heeft te maken dat de warmte welke zich in het remblok heeft opgebouwd door de remaktie zich plaatselijk gaat afgeven aan de remschijf. De schijf wordt daar dus veel warmer dan de rest van de schijf en trekt krom. De schijf gaat dan trillen tijdens het remmen. Dat heeft niets te maken met het piepen.

Ook je veronderstelling dat de schijven ei-vormig worden door de handrem klopt niet. De handrem en de achter(schijf)rem zijn twee gescheiden systemen. In de remschijf zit een handremsysteem met remschoentje (een soort trommelrem dus). De opereert onafhankelijk van de remschijven.
Schoonkmaken kun je door de remschijven achter eraf te halen. Daar komt vaak een hoop rem en roeststof uit.
Hier vind je nog wat extra info over de achterremmen, alhoewel de handrem niet beschreven wordt:
http://www.volvospeed.com/850rbrake1.htm
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: thuur op 09-07-2004 14:19:07
Met schijfremmen achter ontkom je hier dus niet aan als je de auto op de handrem zet.

De handrem werkt idd niet via de remschijven, dus daar hoef je niet bang voor te zijn  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mark20v

Toch is het losraken van de voering wel degelijk gevaarlijk: de voering slaat als je pech hebt los en komt dan tussen de trommel en de andere schoen te zitten. Gevolg: een blokkerend wiel ;)

Voering zit gelijmd op de schoen, deze lijm laat los door: trillingen, ouderdom en hitte.

mark
Volvo separates men from the boys  

Emiel

Bij de AWD modellen (R en 'normaal') van de V70 zijn de handremschoenen trouwens van een ander soort kwaliteit is me opgevallen. Bij de AWD willen de voeringen wel ns los gaan zitten, en de handremkabels blijken er ook vroegtijdig er mee op te houden, breuken in buitenkabel bij het opkrikpunt en bij een plastic clipje dat aan het subframe vastzit. Ik heb daar al verschijnende van vervangen terwijl dat bij een FWD niet of nauwelijks voorkomt...

Emiel.....:)