Van 850 naar V70N of V70NN?

Gestart door tijzio, 02-01-2012 14:39:43

Vorige topic - Volgende topic

tijzio

2012 gaat waarschijnlijk wel het laatste jaar zijn, waarin ik de 850 rijd. Het doet me wel pijn, maar ik vind dat er net teveel aan moet gebeuren om de auto weer naar mijn zin te krijgen. Bijvoorbeeld nieuwe remschijven + blokken voor, km+dagteller is ermee gestopt, draagarm linksvoor of stangetje niet meer helemaal goed waardoor de voorband scheef afslijt, nieuwe banden etc. Op zich niet schokkend, maar ik heb er geen zin meer in, tijd voor wat anders.

Maar ja, wat dan.
Ik hoop van jullie wat advies te mogen ontvangen. Tenslotte zijn er meer mensen die een overstap hebben gemaakt van een 850 naar een V70N(N).

Ik op een goede dag naar de dealer om even rond te kijken. Daar vind ik het nieuwe model V70 toch wel erg mooi. LE uitvoering. Een T4 uitvoering, dus 1.6 motor met 183 pk. Zou stukken zuiniger moeten lopen. Het ziet er geweldig uit. De prijs lijkt nog overheen te komen (als je maar genoeg in je voordeel redeneert) en het dashboard van het 2012 is erg mooi vind ik.
Maar ik heb even wat gelezen op het Volvo-forum en het verbruik schijnt in de praktijk toch wel erg tegen te vallen.
Dus om zomaar een hele nieuwe te kopen vond ik wel erg ver gaan.

Even kort de achtergrond. Ik heb nu een 850 T-5 uit 1994, Estate. Iets getuned, chip van Rica, 16T en Feritta downpipe. Ik rijd zelden meer hard, rij bijna 15.000 km per jaar. Heb een zware caravan (tot 1.500 kg).
Ik wil een betrouwbare auto (ja wie niet). Power genoeg voor de caravan en ik denk gezien het aantal kilometers aan benzine.
De V70NN vind ik er iets mooier uitzien. Is deze ook iets ruimer van binnen, ik ben ruim 2 meter en mijn kinderen moeten ook nog achter me kunnen zitten.
Ik zit nu te kijken naar een laat model V70N of een vroege V70NN. Wat is verstandiger denken jullie en waarom?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Vulk

Gevaarlijke vraag om op een 850-forum te stellen natHuurlijk... ;D

Als je het ziet zitten om heel veel centen uit te geven aan een nieuwe, dan zou ik gewoon een stuk van die centen in de 850 laten pompen om die terug 100% te maken.

Maar dat zou ik doen.

Sbv

Ik zou me eerst eens goed verdiepen in het zuinige van een V70nn. Een T4 is niet de snelste die erbij zit. Je kan goed meekomen met de rest, maar het is wel een grote auto die in beweging gezet moet worden.

Persoonlijk;
De stoelen, zeker de sportstoelen, in een V70n zitten beter. Kwa ruimte maakt het niet zoveel uit, ga eens in beide zitten en rijden. Ik vindt zelf enkel de stoelen in een R-edition redelijk goed zitten, de rest is me te kort en te vlak.
Een V70nn LE is een hele mooie aanbieding, veel extra's voor vrij weinig geld.
Je kan ook kijken naar een exemplaar waar de kop vanaf is kwa prijs. De 2.0T heeft meer power, maar is zeker niet zuinig en is ook weer uit het programma gehaald. Een leuke gebruikte 2.5T is denk ik een leuke mits je je kan vinden in de stoelen.

V70 classic

Dat zuinig zijn zou ik ook maar met een korrel zout nemen.
Een auto van 1.5 ton + zal op de snelweg in theorie zuinig kunnen zijn.
Maar in de praktijk met combi ritten zou ik niet te veel verwachten.
Overgens zouden de 2.0 modellen niet zonder problemen zijn, kijk daar mee uit.
Die komen met bosjes in de verkoop.
Motoren schijnen beroerd te lopen.

Verder doen waar je je goed bij voelt.
De NN is een fijne auto.
Echter qua rij beleving is het eigenlijk niet te vergelijken met de eerdere modellen.
De nadruk ligt op comfort en dat merk je aan alles als je gas geeft  ;D .

SK6 met je zoek tocht.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

)()()sT

Succes met zoeken, ik vind de nieuwe NN toch ook wel heel fraai.
Maar jezus, een 1.6 4-pitter, waar gaat dat naartoe ::)

tijzio

Citaat van: Vulk op 02-01-2012 14:42:20
Gevaarlijke vraag om op een 850-forum te stellen natHuurlijk... ;D

Als je het ziet zitten om heel veel centen uit te geven aan een nieuwe, dan zou ik gewoon een stuk van die centen in de 850 laten pompen om die terug 100% te maken.

Maar dat zou ik doen.

Ja ach er zijn er meerdere die naar een volgende auto kijken hier, maar toch trouw blijven aan het forum. Het is gewoon een prettig forum. Ik kan hem zeker weer mooi en tiptop maken. En dat kan ik inderdaad ook wel betalen, maar ik wil eigenlijk een keer wat anders. Heb 10 jaar een 760 gehad, nu ruim 8 jaar deze. Ik vind mezelf al heel trouw. Tijd voor een wat nieuwer model.

Citaat van: Sbv op 02-01-2012 15:15:58
Ik zou me eerst eens goed verdiepen in het zuinige van een V70nn. Een T4 is niet de snelste die erbij zit. Je kan goed meekomen met de rest, maar het is wel een grote auto die in beweging gezet moet worden.

Persoonlijk;
De stoelen, zeker de sportstoelen, in een V70n zitten beter. Kwa ruimte maakt het niet zoveel uit, ga eens in beide zitten en rijden. Ik vindt zelf enkel de stoelen in een R-edition redelijk goed zitten, de rest is me te kort en te vlak.
Een V70nn LE is een hele mooie aanbieding, veel extra's voor vrij weinig geld.
Je kan ook kijken naar een exemplaar waar de kop vanaf is kwa prijs. De 2.0T heeft meer power, maar is zeker niet zuinig en is ook weer uit het programma gehaald. Een leuke gebruikte 2.5T is denk ik een leuke mits je je kan vinden in de stoelen.

Ok dank je. Is de 2.5T dezelfde motor als in de V70N zit? Dat is toch een goede motor?

Citaat van: V70 classic op 02-01-2012 18:26:50
Dat zuinig zijn zou ik ook maar met een korrel zout nemen.
Een auto van 1.5 ton + zal op de snelweg in theorie zuinig kunnen zijn.
Maar in de praktijk met combi ritten zou ik niet te veel verwachten.
Overgens zouden de 2.0 modellen niet zonder problemen zijn, kijk daar mee uit.
Die komen met bosjes in de verkoop.
Motoren schijnen beroerd te lopen.

Verder doen waar je je goed bij voelt.
De NN is een fijne auto.
Echter qua rij beleving is het eigenlijk niet te vergelijken met de eerdere modellen.
De nadruk ligt op comfort en dat merk je aan alles als je gas geeft  ;D .

SK6 met je zoek tocht.

Dank je, ik ben ook wel op zoek naar wat meer comfort. Dus wat dat betreft zit het wel goed. Bedankt voor de tip van de 2 liter. Geldt dat ook voor de turbo uitvoering? Anders lijkt de 2.5T het meest logische alternatief.

Jan_D.

Vanuit de 850R ben ik in een V70N 2.5T gestapt. Rijdt erg lekker, iets beschaafder wat minder nerveus en vooral een minder torsiegevoelige carrosserie.
Stoelen en uitvoering: zie Sbv's opmerkingen. Helemaal mee eens.

Ik was eerst op zoek naar een 2007 Edition 2 maar liep tegen een iets oudere AWD Summum uitvoering aan die ik niet kon laten staan.

Kijk voor uitvoering van de auto bij volvocars op de website: daar staan van alle typen de specificaties. Dan weet je ongeveer wat je voor uitrustingsniveau hebt bij de verschillende Volvo-lines.

Succes!

Jan

Misha

Ga eerst maar eens rijden, ik ben 2.01 meter en heb zeker niet de ruimte die de classic heeft in mijn N.
Alles anders dan de sportstoelen zit niet.
Verder een fijne en comfortabele en betrouwbare auto, cruist lekker op 180 en is redelijk zuinig. (gechipte 140 pk), snelweg rijdt redelik makkelijk 6,7 l/100km.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

elianmars

Wat je ook doet, koop geen splinternieuwe wagen. Zodra je bij de dealer weg rijdt, heb je duizenden euro's verloren  :eusa_doh:

Ach, het is maar net wat je zelf wilt, fijn vindt zitten en lekker vindt rijden.
Ik vind zelf de N mooier dan de NN, maar inmiddels begin ik nu wel te wennen aan (vooral de achterkant van de) NN.

elmarconi

Citaat van: elianmars op 02-01-2012 23:38:52
Wat je ook doet, koop geen splinternieuwe wagen. Zodra je bij de dealer weg rijdt, heb je duizenden euro's verloren  :eusa_doh:

Ach, het is maar net wat je zelf wilt, fijn vindt zitten en lekker vindt rijden.
Ik vind zelf de N mooier dan de NN, maar inmiddels begin ik nu wel te wennen aan (vooral de achterkant van de) NN.

Idd. Van de afschrijving op een nieuwe knap je je huidige meer dan 100% op. En doorrijden in een oude heeft een veel betere ecologische footprint dan een nieuwe kopen. Dus ben je moreel superieur bezig tov de nieuwrijder.  ;D

<zoekt naarstig naar meer excuses gecombineerd met buzz-woorden>
--
Autogas Inside . . .

R.Bijl

mee eens

en,fantastische stoelen (in een keer terug uit Italie en geen centje pijn....)
ennnhhh ga voor de 2.5! (de nieuwe blokken schijnen in de praktijk nog helemaal niet zo zuinig te zijn!)

alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

tijzio

Citaat van: Jan_D. op 02-01-2012 21:21:34
Vanuit de 850R ben ik in een V70N 2.5T gestapt. Rijdt erg lekker, iets beschaafder wat minder nerveus en vooral een minder torsiegevoelige carrosserie.

Ik was eerst op zoek naar een 2007 Edition 2 maar liep tegen een iets oudere AWD Summum uitvoering aan die ik niet kon laten staan.

Kijk voor uitvoering van de auto bij volvocars op de website: daar staan van alle typen de specificaties. Dan weet je ongeveer wat je voor uitrustingsniveau hebt bij de verschillende Volvo-lines.

Succes!

Jan

Even kijken of ik het goed begrepen heb. De stoelen van de V70NN zijn minder dan die van de V70N? Alleen de sportvariant gaat wel? En is de R variant dezelfde sportstoel?

Citaat van: Misha op 02-01-2012 22:28:42
Ga eerst maar eens rijden, ik ben 2.01 meter en heb zeker niet de ruimte die de classic heeft in mijn N.
Verder een fijne en comfortabele en betrouwbare auto, cruist lekker op 180 en is redelijk zuinig. (gechipte 140 pk), snelweg rijdt redelik makkelijk 6,7 l/100km.

Dus ik ga sowieso wat aan beenruimte inleveren? Dat valt me wel tegen eerlijk gezegd.
En 6,7l/100 km. Heb je een diesel?

Ja een nieuwe is eigenlijk ook belachelijk. Maar ik vind hem zo mooi en de folder is zo gelikt. Maar gelukkig zit thuis nog een nuchter iemand. Een nieuwe zal het wel niet worden hoor.

Citaat van: elmarconi op 02-01-2012 23:43:57

Idd. Van de afschrijving op een nieuwe knap je je huidige meer dan 100% op. En doorrijden in een oude heeft een veel betere ecologische footprint dan een nieuwe kopen. Dus ben je moreel superieur bezig tov de nieuwrijder.  ;D

<zoekt naarstig naar meer excuses gecombineerd met buzz-woorden>

Dat lukt je aardig hoor. Maar het kriebelt wel om iets anders te kopen.

Citaat van: R.Bijl op 02-01-2012 23:44:39

mee eens

en,fantastische stoelen (in een keer terug uit Italie en geen centje pijn....)
ennnhhh ga voor de 2.5! (de nieuwe blokken schijnen in de praktijk nog helemaal niet zo zuinig te zijn!)

Ja en ik lees hier en daar toch wat problemen met de nieuwe benzine motoren. Je zou dan bijna aan diesel gaan denken. Maar de 2.5 lijkt mij een goede variant, met een bewezen goede staat van dienst.

Chris

Citaat van: Jan_D. op 02-01-2012 21:21:34

Succes!

Jan

Ik ben zelf ban een 850 T-5 naar een S60 2.5T gegaan. Het is een heerlijke motor, sluit me helemaal aan bij de opmerking dat hij minder neveus is.

Als je voor een N gaat, ga dan voor de sportstoelen. Die zitten heerlijk! Verder sluit ik me aan bij de reeds gemaakte opmerkingen over N.

Misha

Citaat van: tijzio op 03-01-2012 11:39:04
Citaat van: Misha op 02-01-2012 22:28:42

Dus ik ga sowieso wat aan beenruimte inleveren? Dat valt me wel tegen eerlijk gezegd.
En 6,7l/100 km. Heb je een diesel?

Nee, geen diesel. Ik rij in het dagelijks verkeer 1:11 en dat is woon-werk binnendoor van max 10 km dus wordt de motor niet goed warm. Het is een 140 pk door Rica naar 170 pk gebracht en ik rij met 98.
Maar dat is niet zo boeiend.

Je hoeft niet persé beenruimte in te leveren, dat is vooral de persoon achter je. De ruimte is gewoon anders, dus daarom moet je zelf echt even een tijdje rijden als je lang bent.
Het stuurwiel kan minder omhoog, de auto heeft iets minder breedte in de zitpositie en ik had veel moeite met de hoogte, als de stoel maximaal omlaag stond achter keek ik toch nog strak tegen de plafondrand aan.
Ook zit de A-stijl nadrukkelijker in beeld.
Mijn oudste kan niet achter mij zitten op langere ritten omdat hij dan geen ruimte meer heeft, dit itt tot de S70 waar dat wel ging.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Johann

R-Design stoelen in de NN zijn goed. De standaard stoelen zijn te vlak.