18T of 19T en welke benodigdheden?

Gestart door RanilB, 02-01-2012 19:46:07

Vorige topic - Volgende topic

RanilB

Hallo mede forummers,

Ik ben vrij nieuw op dit forum en heb een paar vraagjes.
Ik heb zelf een T5sedan waarvan het blok redelijk opnieuw opgebouwd word.
Met zoal nieuwe krukas, sputter krukas e drijfstang lagers, H-profiel drijfstangen en handgesmede wiseco zuigers.

De bedoeling is eerst zo tijdje rond te gaan rijden met alleen een 3"inch downpipe, 2,5inch catback en andere chip.

Maar in een verder stadium wil ik graag een andere turbo gaan monteren.
Nu lees ik veel over de 18T en 19T turbo.
Nu is mijn vraag welke is het beste en vrij makkelijk qua montage, en welke verdere benodigdheden komen er bij kijken zoals welke kleur injectoren, grotere intercooler, remapping enz enz.

Is hier iemand die dit mij nader kan toelichten want kom er zelf niet zo heel goed aan uit, omdat ik niet zo'n diehard forum bezoeker ben denk ik.

Bij voorbaat dank alvast,

groetjes Ranil

arjenT5R

staat al genoeg over beschreven 18T of 19T is beide vrij makkelijke monteren zit alleen nog wat verschil in de DP,
19T moet je aan de forsere injectoren 18T lukt nog net met Witte, blauwe of rode (rood is niet oranje!!)

Verder nog maar eens een beetje lezen denkk met dit blok waar je nu mee bezig bent kan je veel grotere turbo's als de 19 aan  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Martijn_B

Ik wil net zeggen, je kan beter met die specs voor een GT30 serie gaan, anders gewoon een 19T en mappen op 1,3 bar en 335pk draaien.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

RanilB

Dat is nog eens nuttige info danku.
Maar een gt30 turbo gaat wel meteen een duit geld kosten qua aanpassingen.
Bij de 18T of 19T valt dat nog mee of zie ik dat verkeerd heren?
Moet je bij 18 óf 19 front mounted intercooler pakke of kun je die over de standaard ïntercoolerr ..

MarkoC70T5

Citaat van: RanilB op 03-01-2012 13:04:08
Dat is nog eens nuttige info danku.
Maar een gt30 turbo gaat wel meteen een duit geld kosten qua aanpassingen.
Bij de 18T of 19T valt dat nog mee of zie ik dat verkeerd heren?
Moet je bij 18 óf 19 front mounted intercooler pakke of kun je die over de standaard ïntercoolerr ..
Dan gewoon over de standaard intercooler  Rij nu al 1.5 jaar met de standaard koeler en alles is wel max afgesteld.
Nog nergens last van gehad.  Maar als je het gelijk kan doen is het wel beter.

En als je de rest van het blok al goed voor elkaar hebt kan je ook kijken naar iets groters.  Of je doet dat weer later maar dat kost 2x geld.
Dat is ook mijn fout geweest.  Had toen even snel een 19t gekocht met alle benodigd heden. Maar nu is het al te langzaam .
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

Martijn_B

Marko kun je inzicht geven in de bijnodigde aanpassingen van een GT30 tov een 19T?

Ik kom tot:

FMIC
Drijfstangen (+zuigers?)
Walbro pomp
630cc injectoren (ipv 440)
Evt. aanpassingen uitlaatspruitstuk/downpipe (natuurlijk 3").
Evt. Koppeling?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MarkoC70T5

Citaat van: Martijn_B op 03-01-2012 14:39:08
Marko kun je inzicht geven in de bijnodigde aanpassingen van een GT30 tov een 19T?

Ik kom tot:

FMIC
Drijfstangen (+zuigers?)
Walbro pomp
Evt. Koppeling?

Water en olie leidingen moeten worden aangepast.
Wil je er 1 met interne of externe wastgate dat komen die kosten er ook nog bij en kom je ook sneller op maatwerk uitlaatspruitstuk
( ik ga die laten maken bij DP enginering)
Ik zou persoonlijk ook je inlaat naar 3 inch maken en je gasklep 3inch  (dan nog de keuze of je orignele inlaat wilt behouden)
Dan ben je denk ik al een redelijk eind op weg.  je kan nog veel meer doen.

Met fimc bedoel je dan de gewone dikkere intercooler of een echte FIMC.

ik ga er voor zo een

Going broke in style. 

Martijn_B

Oke Marko, duidelijk dus.
Ik ging uit van een dikkere intercooler, op onze volvos is hij toch al "front mounted"?
(dan wel niet op de jap-style manier met gaten in de bumper).

MarkoC70T5

Citaat van: Martijn_B op 03-01-2012 16:21:20
Oke Marko, duidelijk dus.
Ik ging uit van een dikkere intercooler, op onze volvos is hij toch al "front mounted"?
(dan wel niet op de jap-style manier met gaten in de bumper).

Nee Want onze volvo zijn gewone IC marketing noemt het wel FMIC maar dat is niet zit nog een airco voor.
Maar ik voor de jap ic   meer oppervlak en veel goedkoper.
Going broke in style. 

Emiel

Martijn_B

mc70

airco wordt koud dus kouder lucht in intercooler of niet
::) ::) ::) ::)

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Turbo-Geek

Ik kom tot:

FMIC
Drijfstangen (+zuigers?)
Walbro pomp
Evt. Koppeling?

En de rest.
Marko noemt ook al het 1 en ander op maar vergeet belangerijke zaken niet zoals ander motor management, kost ook een paar centen. Zeker met de nodige sensoren en dergelijke.
De koppeling zal best flink moeten zijn en kost dus ook wat, maar als je het echt op de weg wilt zetten moet je met je FWD toch echt aan een fatsoenlijk sper diff .... Kassa !
Doe dan ook meteen ff de sterkste 5 bak die je kan vinden als je dan toch bezig bent.
En idd, de injectoren, evt een sterkere pomp want als je serieus denkt over een GT30 dan ga je ook serieus vermogen maken en dan loopt een Walbro 255 l/h snel aan zijn max.
Kortom je zal denk ik toch naar een wat sterkere pomp moeten en evt een swirlpot erbij, zeker als je serieus wil gaan sturen en bochten maken.
2x Walbro kan ook wel maar ik zou voor 1 sterkere gaan. De Bosch 044 is een veel gebruikte pomp.

Als je een GT30 pakt dan neem je die natuurlijk ZONDER wastegate voorziening. Met een externe WG kan je de boost veel mooier en sneller regelen. Daarbij zal je minder backpressure op het turbinehuis hebben. En ja, extra kosten.

Vergis je niet (zoals Marko) zegt in de aanvoer van de olie en water naar je turbo. Alles bij elkaar ben je rustig 150 euro kwijt aan water banjo's, ringen, olie outlet, olie inlaat restrictor (!!!), en natuurlijk een custom gewapende olie leiding. Als je dit allemaal met mooie Dash aansluitingen wil doen (bv. Goodrich) dan komt er zo ff 100 euro bij.

Een spruitstuk kost ook het nodige, en als je het goed wilt doen dan zou ik hem custom laten maken. Ik zou de turbo collector uitlatenkomen waar nu het luchtfilter zo'n beetje zit.
Heb je de ruimte voor de turbo, kan je hem mooi zien/displayen en je hebt vooral de ruimte om de headers de lengtes te kunnen geven om zo pulsaties optimaal te houden.

En ja het moge duidelijk zijn dan je motor natuurlijk voorzien moet zijn van andere internals, lagers en het liefst met wat werk aan de koppen (oa nokkenassen, grotere kleppen, etc.)
De hele uitlaatlijn moet tenminste compleet 3" zijn, van DP tot aan de einddemper.

Al met al veel geld en tov een standaard blok zit je rustig aan een 10 mille en waarschijnlijk meer als je het perfect wilt doen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

MarkoC70T5

Citaat van: Turbo-Geek op 03-01-2012 18:42:51

Ik kom tot:

FMIC
Drijfstangen (+zuigers?)
Walbro pomp
Evt. Koppeling?

En de rest.
Marko noemt ook al het 1 en ander op maar vergeet belangerijke zaken niet zoals ander motor management, kost ook een paar centen. Zeker met de nodige sensoren en dergelijke.
De koppeling zal best flink moeten zijn en kost dus ook wat, maar als je het echt op de weg wilt zetten moet je met je FWD toch echt aan een fatsoenlijk sper diff .... Kassa !
Doe dan ook meteen ff de sterkste 5 bak die je kan vinden als je dan toch bezig bent.
En idd, de injectoren, evt een sterkere pomp want als je serieus denkt over een GT30 dan ga je ook serieus vermogen maken en dan loopt een Walbro 255 l/h snel aan zijn max.
Kortom je zal denk ik toch naar een wat sterkere pomp moeten en evt een swirlpot erbij, zeker als je serieus wil gaan sturen en bochten maken.
2x Walbro kan ook wel maar ik zou voor 1 sterkere gaan. De Bosch 044 is een veel gebruikte pomp.

Als je een GT30 pakt dan neem je die natuurlijk ZONDER wastegate voorziening. Met een externe WG kan je de boost veel mooier en sneller regelen. Daarbij zal je minder backpressure op het turbinehuis hebben. En ja, extra kosten.

Vergis je niet (zoals Marko) zegt in de aanvoer van de olie en water naar je turbo. Alles bij elkaar ben je rustig 150 euro kwijt aan water banjo's, ringen, olie outlet, olie inlaat restrictor (!!!), en natuurlijk een custom gewapende olie leiding. Als je dit allemaal met mooie Dash aansluitingen wil doen (bv. Goodrich) dan komt er zo ff 100 euro bij.

Een spruitstuk kost ook het nodige, en als je het goed wilt doen dan zou ik hem custom laten maken. Ik zou de turbo collector uitlatenkomen waar nu het luchtfilter zo'n beetje zit.
Heb je de ruimte voor de turbo, kan je hem mooi zien/displayen en je hebt vooral de ruimte om de headers de lengtes te kunnen geven om zo pulsaties optimaal te houden.

En ja het moge duidelijk zijn dan je motor natuurlijk voorzien moet zijn van andere internals, lagers en het liefst met wat werk aan de koppen (oa nokkenassen, grotere kleppen, etc.)
De hele uitlaatlijn moet tenminste compleet 3" zijn, van DP tot aan de einddemper.

Al met al veel geld en tov een standaard blok zit je rustig aan een 10 mille en waarschijnlijk meer als je het perfect wilt doen.

Yup aan dat bedrag zit ik straks ook als ik alles heb berekend.  Met swirlpot losse pomp en filter en goede leidingen.  Maatwerk spruitstuk is ook al een 1000+ en dan nog 600 voor mooi inlaatspruitstuk  En vergis je ook niet in alle kleine losse onderdelen pakkingen klemmen enz. Als je het mooi wilt doen net als ik. kan je las klemmen kopen heb je geen silicone slangen meer nodig en houden de druk beter maar ja dan heb je las werk + ongeveer 50euro per klem enz.

Ik wil het nu in een keer goed en perfect maken ga er een los blok bij nemen en die verbouwen dan kan ik gewoon blijven rijden.  Iedere keer wat er bij kopen.  Verwacht wel een jaar of 3 nog bezig te zijn met de motor. Maar ja blijft een hobby auto zal hem  ook niet meer weg doen. En dan is het dit wel waard.
Going broke in style.