The Blue Comet!! VERKOCHT!! Nieuw begin! 123GT

Gestart door Teddy81, 02-01-2012 21:47:57

Vorige topic - Volgende topic

Boemeltje

Citaat van: Teddy81 op 06-03-2012 14:27:43
Citaat van: Laserblue op 06-03-2012 09:13:32
Lekkerr bezig hoor, eindelijk eens iemand die ook iets netjes opbouwt   :)

Maar waarom heb je je filters niet onder je dashboard geplaatst? Dat scheelt de helft van de kabel  ???

Heb je je deuren niet tegen de buitenzijde gedempt? 1 laag tegen de buiten zijde helpt heel veel  ;)

De originele speaker opstelling is niet alleen van de tweeters heel slecht maar ook van de mids in de deuren.
Ik zat met fase problemen en heb daarom deuren gebouwd. tegenwoordig is dit met div. software-matige oplossingen te verhelpen, maar het blijft een rotplek.
Ik had gekozen voor een nette onopvallende A-stijl oplossing als ik jou was.

Thnx! ;D

De filters heb ik niet onder het dashboard gebouwd omdat er naar mijn zin niet genoeg ruimte voor was. Ik wilde ze eerst op de plek van de airbag maken, maar daar pasten ze niet.
En op deze manier kan ik er ook beter bij mocht ik de tweeters nog af willen stellen, en dat wil ik. Ik vind ze erg "aanwezig" maar dat wordt al minder naar mate ze langer spelen moet ik zeggen.

De deuren heb ik inderdaad niet tegen de buitenzijde gedempt. Ik was erg sceptisch over het nut van demping van de deuren. Wilde eerst kijken of dit effect zou hebben. Nu is het natuurlijk te laat, want als ik de buitenzijde nog wil dempen moet ik eerst weer een groot deel van de demping er af halen. Maar ik moet zeggen, de deuren trillen niet, ze zijn echt muisstil. Ja ik weet dat het beter zou zijn als ik de buitenzijde ook doe, maar dat gaat hem niet meer worden. Mocht ik nog een keer zoiets doen, dan ga ik zeker de buitenzijde meenemen.

Ik ben op de hoogte van het feit dat de originele speaker locaties allerminst ideaal zijn. Ik heb heel lang zitten twijfelen of ik de tweaters in de A-stijl zou gaan maken maar heb er uiteindelijk van af gezien. Ten eerste omdat ik de look in het interieur compleet standaard wilde houden en ten tweede omdat ik mezelf te goed ken. Als ik gaten maak in de A-stijlen moet dat afgewerkt worden met een stofje. Dat stofje zit dan om de A-stijlen maar niet om de rest van de stijlen en de hemel. Dat vind ik weer niet mooi, en voor ik het weet sta ik weer een hele hemel te bekleden met alcantara ofzo, en daar had ik nou net geen zin in. Misschien ga ik het in de toekomst nog veranderen, maar voorlopig hou ik het hierbij. Beetje zelfbescherming.

Je brengt meteen een vraag bij me op, fase problemen. Ik weet niet zo goed wat ik daar van moet denken. Als je toch gewoon op let dat je de plussen op de plussen zet en de minnen op de minnen, dan is er toch geen probleem?? Althans dat is mijn simpele gedachte gang. Ik ben nieuw in het serieus aanpakken van deze dingen, dus de theorie van dit soort dingen is me nog onbekend.

En wat anders, een JBL MS-8 zou bijvoorbeeld een hele mooie oplossing zijn voor die problemen. Het is een oplossing die heel erg veel wordt toegepast, maar ik vraag me af... Is dat die €800 waard?? Wordt het uiteindelijke resultaat er echt zo veel beter van. ???

Volgens mij wordt met fase problemen hier vooral het moment bedoelt wanneer het geluid je oren bereikt. Door de verschillende locaties is deze afstelling niet optimaal, waardoor mid bijvoorbeeld langer de tijd nodig heeft om je oren te bereiken dan hoog, waardoor je de muziek niet als 'één geheel' ervaart ;)

Teddy81

Aaah dat verklaart een hoop!! Klinkt logisch inderdaad!

Thys

Alleen noemen ze dat looptijdverschil :D

Het wordt haast saai, maar je bent weer lekker bezig Ted, wel balen van je versterker.

Laserblue

Achter je middenconsole boven de tunnel is heel veel ruimte, daar had ik de filters van m'n Eurosports liggen en die zijn nog wel een stukkie groter  ;D

faseproblemen komen inderdaad door waar de geluidsgolf zich op het moment bevind als hij je oor bereikt, op de piek of in het dal.
Daarom moet je ook altijd je mids testen en niet op het tekentje van de speaker en versterker afgaan.
looptijdsverschil komt door het verschil in afstand tussen de verschillende speakers. (Looptijdcorrectie kan daar tegenwoordig wel mee weg)

Ik ben 3 maanden aan het klootviolen geweest en snapte niet waarom ik het idee had dat mijn rechter oor dicht zat.
Tot ik bij Mobile-Emotions binnenstapte, 3 seconden en hij wisselde m'n rechter tweeterkabel...voila, af fabriek verkeerd gemerkt (€1600,- setje)  :eusa_doh:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Teddy81

Hmmm dan ga ik daar eerst eens mee spelen! Al heb ik niet het idee dat een van mijn oren dicht zit, dus ik denk dat het wel goed zit! ;D
Ik heb nog veel te leren! ;)

razorx

Troost je: Audio is al lastig, met alle parameters: Bronmateriaal, alles wat er tussen zit, speakers, aantal speakers, plaatsing en ruimte.
Car audio is echt complex.

Ik denk dat de sticky van Laserblue een must is, qua hardware ben je goed op weg.

In het algemeen: Uiteindelijk bepalen jouw oren wat een goed geluid is.
Concertgebouw geluid, of een andere goede live zaal met jouw muziek blijft de ultieme referentie.
In een auto blijft het werken met beperkingen, nog meer dan in een woonkamer.

-edit- Belangrijkste: toonregelaars/equalizers alles op nul tijdens de uitzoekfase.
Met een beetje mazzel en goed werk, hoeft er achteraf niet, of niet veel gecorrigeerd te worden.

Teddy81

Nou ja, ik moet eerst maar eens wachten tot m'n versterker weer terug is, anders kan ik straks weer opnieuw beginnen! ;D
Maar bedankt voor je tips!
De sticky van Laserblue ken ik trouwens wel, al veel doorgelezen! ;)

Teddy81

Voor de mensen die nog twijfelen of de inleg verwijderd kan worden zonder het dashboard te verwijderen. Het kan, maar ik wil het mensen niet aanraden.
1,5 uur priegelen is niet heel erg fijn.  ;D

De middenconsole moest wel even los.

Je moet wat als je op spullen zit te wachten. Ik las ergens dat het niet zou kunnen dus heb het maar even geprobeerd. Mijn handen liggen wel open.

The Volvoboy

Jij gaat voor de lol je dashboard uit elkaar halen?! :o
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Teddy81

Nou... Ja! Niet helemaal voor de lol natuurlijk! Hopelijk krijg ik morgen iets binnen! ;D

Geert-Jan

Nu kan er echt een BIGFRONT in  ;D

Volvo850Club lidnr.0504409

bowbow

Misschien kan RZORX wat leuks voor je bouwen. Ruimte zat!

maartendeb

Jaaa leuke klus! Ik ga er vandaag of morgen ook weer aan. Vastzetten gaat een stuk sneller hoor en de 2e keer los ook ;D Mijn collega merkte trouwens op dat daar makkelijk een iPad tussen moet passen... :eusa_think:

Sbv

ik heb 1 keer op deze manier de inleg eruit gehaald en daarna nooit meer. ik trek wel hele dash eruit, dan blijven mijn handen nog heel ook. Terugplaatsen was nog meer gedoe op deze manier door een gebrek aan magnetische bitjes

Teddy81

Ja dat gaat inderdaad nog leuk worden! Ik zat al te bedenken of ik op een of andere manier de schroefjes aan het bitje kon laten plakken! Misschien moet ik maar een magnetisch bitje halen om mezelf een hoop ergernis te besparen! ;)