The Blue Comet!! VERKOCHT!! Nieuw begin! 123GT

Gestart door Teddy81, 02-01-2012 21:47:57

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: hertogjan6 op 06-08-2013 21:53:22
Citaat van: Teddy81 op 06-08-2013 21:39:04
Thnx mannen!

De sub die er in komt is er eentje van Rainbow. Onbekend merk, maar wel kwalitatief heel erg goed. À-merk.
Die heb ik dus al anderhalf jaar in de doos in de garage liggen.
De Caliber is er eentje die ik al 8 jaar met heel veel plezier heb gebruikt maar het was tijd voor wat mooiers. ;D
hoeveel watters heeft tie? :D

Da's niet zo belangrijk. Frequentiebereik is bij een sub meer van waarde dan het aantal Watt. Hoe lager, hoe mooier. De betere subwoofers hebben een lage tonenbereik tot zo'n 20Hz.

(Correct me if I'm wrong.)

Teddy81

Het is gelukkig heel droog in mijn garage.

Er staat me iets bij dat er 650W op de doos staat. Zal morgen eens kijken wat t frequentiebereik is.
Ben niet thuis! ;D

NinaPaul

Dat zit wel goed bij een rainbow, 12" zal 25hz zijn, 10" 28hz.

Gelukkig dat het droog is geweest in de garage :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Teddy81

Het is een 10" Sub, van Rainbow dus.
600W nominaal en 25-200hz frequentiebereik.

Rainbow schijnt qua geluidskwaliteit vergelijkbaar te zijn met Focal en andere topmerken. Ik heb nu al heel lang de speakers in de deuren van Rainbow er in zitten en een versterker van Rainbow en ik moet zeggen dat het me niets tegenvalt. Blijft gewoon zuiver en heel gedetailleerd geluid. Hoe hard je je muziek ook zet.
Feit blijft dat de locatie in de deuren niet ideaal is voor speakers, ze zouden eigenlijk op de bestuurder gericht moeten worden. Je merkt dit heel goed door je voorhoofd op het stuur te leggen. Dan is het geluid nóg een stuk voller. Maar zo kan ik niet rijden helaas! ;D

Teddy81

Zo, t kistje is wat betreft houtwerk af. Past ook mooi op de plek waar hij bedoelt is.
Nu nog een keer bekleden en de bekabeling even doen en dan is t af.

De rare randen zitten er in om hem mooi aan te laten sluiten op de bestaande bekleding.

Dempen die handel. Bitumen zijn honderd keer effectiever als het eierschuim wat je vaak gebruikt ziet worden. Kist wordt er wel zwaar door!  ;D

Martijn_B

Ted, laat ff weten als je bekleding gevonden hebt wat goed aansluit op de kleur in de kofferbak van de 850. Ik zoek nog iets om de doos van mijn accu mee te bekleden.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Boemeltje

Citaat van: Teddy81 op 07-08-2013 22:20:27
Zo, t kistje is wat betreft houtwerk af. Past ook mooi op de plek waar hij bedoelt is.
Nu nog een keer bekleden en de bekabeling even doen en dan is t af.

https://lh3.googleusercontent.com/-PVaQYkb_tSk/UgKoeayU2ZI/AAAAAAAAEms/LHlaTWoxhyg/s800/IMG_00356.jpg

De rare randen zitten er in om hem mooi aan te laten sluiten op de bestaande bekleding.

https://lh5.googleusercontent.com/-O7QZ-6GuGi4/UgKofSxY1MI/AAAAAAAAEm0/mGGWZoCbONY/s800/IMG_00357.jpg

Dempen die handel. Bitumen zijn honderd keer effectiever als het eierschuim wat je vaak gebruikt ziet worden. Kist wordt er wel zwaar door!  ;D

https://lh5.googleusercontent.com/-_H4bx00BNCg/UgKof20C08I/AAAAAAAAEm8/OKAvEEA2vEY/s800/IMG_00358.jpg

Noppenschuim en bitumen hebben wel andere eigenschappen: bitumen zijn bedoeld om trillingen te dempen, noppenschuim om je ruimte te 'vergroten'. Het is dus niet zo zeer een kwestie van het een of het ander in deze :)

Heb je nou de kist alleen met parkers dicht zitten, of heb je 'm ook afgesmeerd of gelijmd? :)

Teddy81

Martijn, ik ga het met iets anders bekleden, dus ik kan je nu al vertellen dat ik je niet kan helpen. ;)

Boemeltje, bedankt weer wat geleerd. Wellicht ook nog maar wat noppenschuim er in dan! Haha
De kist is geschroefd (met RVS 40mm schroeven, geen parkers), gelijmd én afgesmeerd. Die kist kan nooit meer uit elkaar, al had ik het graag! ;D

Boemeltje

Ooh, dan zit het wel goed ;D Was al even bang dat 'ie alleen met parkers dicht zat, en misschien afgesmeerd op de punten om hem vlak te maken. Maar nou is 'ie zeker luchtdicht ;D

Ben benieuwd naar het eindresultaat, maar ik twijfel er niet aan dat het mooi wordt! :eusa_clap:

peteRRR

Citaat van: Martijn_B op 07-08-2013 22:24:17
Ted, laat ff weten als je bekleding gevonden hebt wat goed aansluit op de kleur in de kofferbak van de 850. Ik zoek nog iets om de doos van mijn accu mee te bekleden.

Dit komt een beetje in de buurt Martijn 100% Polypropyleen en daar zijn een paar kleur varianten in,.http://www.allebedrijvenonline.nl/ir/producten/leen-bakker-nederland-bv/huishoudelijke-artikelen/tapijt-zenith.htm en anders bij een autobekleding,s zaak.

Word vast netjes Ted.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

razorx

Mooi werk weer Ted!
De vorm van de behuizing is mooi asymmetrisch. Dat gaat resonanties tegen. Het netste is verdere resonanties te dempen met wat steenwol.
Evt de luidspreker met wat gaas beschermen tegen gruis met een gaasje.

Teddy81

Dank Yits!  ;D

Jaja, dan nu de bekleding van de kist...... trommelgeroffel..... Alcantara, what else?!  ;D

Ik heb de naaimachine van mam er maar weer bij gepakt, want er moet natuurlijk wel weer een mooi naadje in komen. Helaas twee keer lopen prutsen met gebroken draad. Je ziet het niet, maar ik baalde er wel van.
Zoals jullie gewend zijn, hier de foto's....

Eerst aftekenen

Naaien

Het past

Links zie je waar de draad een keer gebroken is. Midden op de siernaad.  :-[

Dun schuim over de kist om het alcantara mooi strak te kunnen trekken.

En dan is dit het eindresultaat. Nog een paar kleine dingetjes en dan kan de kist in de auto.  Draden aansluiten, eierschuim in de kist en Sub monteren.

Taranis

Zijn er ook dingen waar jij niet handig mee bent? ;D

Ondanks dat het niet mijn smaak is, vind ik 't wel enorm netjes :eusa_clap: (ik doe het je niet na)

Teddy81