Olielekkage, waar komt het vandaan

Gestart door devonius, 04-01-2012 15:42:40

Vorige topic - Volgende topic

devonius

Ik heb al het e.a. aan uitzoekwerk op t forum verricht en ook nuttige dingen vervangen die de mogelijke oorzaak zouden kunnen zijn, maar nu heb ik weer een olie-lekkage geconstateerd.

Voor het gemak een 3 tal foto's. De eerste foto een overzichtsfoto, de 2de een close up vd 1ste.
Dat is achter het blok, een beetje rechts vh midden.

De derde foto is een metalen buis voor het blok, ik vermoed dat hiervan het aansluitstuk op t rubber kapot aan het gaan is.

close up

Iemand suggesties?
Er ligt vrijwel nooit een plasje of druppels olie op de grond. Lijkt net of het alleen lekt tijden het rijden, en dan vooral al ik ff heb door gegast.
Wanneer ik voor het stoplicht sta (dus stilstaan met draaiende motor) en de van aan, stinkt ook aardig naar de olie als de motor eenmaal op temperatuur is.

Turbo olieretourleiding, slangetjes carteventilatie, rubber olievuldop reeds vervangen

Grt Joris

thuur

Dat is een oliekoelerleiding. Die lekken nog wel eens ja. Vervang ze per 2 anders moet je volgend jaar weer origami voor gevorderden spelen 8)

En neem de pakking van het oliethermostaathuisje mee.

Gr ;)

)()()sT

Maar die eerste 2 foto's zijn achter het blok genomen hè, van de olieretour onder de turbo.
Daar hangt nu olie op de koelwaterbuis (foto 2). Ik kan ff zo niet bedenken waar dat vandaan komt; de olieretourbuis zit er immers " achter."

devonius

Bovenste 2 zijn van achter het blok ja (de derde voor het blok).
Olie ligt op de koelbuis (weer wat geleerd  :) ) en komt ergens van boven. Zal daar nog is een close up van proberen te maken, zag t eigenlijk gisteren pas toen die op de brug stond voor heel iets anders (uitlaatsteun weer mooi vastgelast).

De oliekoelerleiding zal ik is kritisch naar kijken en vervangen! (dat is de derde foto toch - van voor t blok)

)()()sT

Zou het niet vanuit de nokkenaskeerring komen??
Die koelwaterbuis loopt langs het blok naar voren onder de verdelerkap door. Als er op die plek een lekkage is en het misschien langs die buis naar het laagste punt loopt...?

Recht boven die buis op de plek waar bij jou olie hangt zit de uitlaat van het spruitstuk en de turbo.

thuur

Als zo'n olieleiding al een tijdje zweet dan kan de olie makkelijk aan de achterkant van je blok terechtkomen door de rijwind.

Gr ;)

Vulk

Zelfs op de achterruit weet ik uit ervaring.
Ik verloor op een bepaald moment een halve liter per dag (op 40km). :(

devonius

Ik ga t allemaal even checken wanneer die weer op de brug staat. Volgende week is de garage waar ik dat kan doen weer open for business

Maar dit verklaard wellicht het hoge olieverbruik van 1 liter op een tank (om en nabij). Al zit de rest van de onderkant niet echt onder de olie. Zal de achterkant is checken (zal niet moeilijk te zien zijn met een witte  :P)

Vulk

Als je een estate hebt, dan zie je het gelijk aan de achterruit als je de snelweg opgaat tijdens de regen.

devonius

Kon het vanmorgen uitstekend testen. Geen olie op achterruit.

Danny

Hoi, bij de turbo van me auto lekt het ook daar.
Er komt olie uit waar die leiding naar het blok loopt?
Iemand bekent met reparatie's
M.V.G D@NNY                          

UserID6342

Pakkinkje en keerringetje twv een 6 a 7 euro vervangen en het is weer opgelost (voor een tijdje) ;D