Automaat of schakelbak

Gestart door devnull, 11-07-2004 02:15:30

Vorige topic - Volgende topic

devnull

Net op een feestje geweest daar onstond een discussie over wat nou sneller
is, een automaat of een schakelbak. Ik dacht schakel maar de medestanders van de automaat hadden wat goede standpunten. Vaak zie in brochures van automerken: 0-100 automaat 7.8 en schakelbak 7.2.

Hoe zit het nu eigenlijk?

JCviggen

manueel is sneller met minder PK verlies naar de wielen toe, maar een automaat is uiteraard wat makkelijker om consistente tijden mee neer te zetten. érg groot is het verschil niet aan het eind vd dag.
In tussenacceleraties kan een automaat wel wat sneller zijn dan een handbak.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Entuscan

Cijfers in de boekjes zijn steeds moeilijk na te maken. Vooral de handbak.
0-100 moet je je zeker niet op blindstaren daar zijn volvo's toch niet op gemaakt. Ja tuurlijk gaat het vlot, maar om ze echt snel te noemen. Als je rekening houdt met het aantal kilo's enz ga je de echte stoplichtsprinters toch niet wegrijden.

Hernemen ... Daar is een volvo fenomenaal in. Daar trek je bijna alles weg :)
En een automaat herneemt een pak sneller dan eender welke handbak. Voet naar onder (kickdown) en je bent weg, terwijl je in een handbak nog moet schakelen.

Ik denk zelfs dat bv 0-200 in een automaat wel eens zeer gelijk op kan gaan met een handbak en iemand die goed kan schakelen. Als het iemand is die gewoon kan schakelen ... ben je hem voor.
Ik weet van mezelf dat ik relatief snel kan schakelen ... maar zo snel als de AT ben ik echt niet.
En zeker als er wat zenuwen/adrenaline/stress parten speelt in het echte "race" gevoel ben je met een MT slechter af, automaat schakelt nu eenmaal keer op keer snel en perfect.

Wat wil ik hier nu eigenlijk mee zeggen? Dat je niet naar acceleratietijden moet kijken om te kiezen tussen AT en MT  ::)
Maar wel naar rijgedrag en rijplezier.

Ik was vroeger radicaal tegen AT's (ik wist niet beter), Maarja mijn wagen kwam niet met een MT dusja er toch maar voor gegaan.
En ik moet zeggen gewoon rijden, sportief rijden ... de AT bevalt me prima. Zeer adaptief en je kan nog altijd perfect kiezen tot hoeveel toeren je wilt gaan om te schakelen enz, allemaal door de stand van je gaspedaal.
Ook in de files enz zeer handig.
Kortom het rijdt tof zo'n AT.

TOCH

Met momenten mis ik de MT nog, vooral omdat ik vroeger met alle plezier over de slingerweggetjes vloog en daar geeft een AT niet hetzelfde gevoel. Laat ik zeggen dat het een andere manier van door de bocht gaan is.
Met een MT kan je lekker terugschakelen en bv vol in ze'n 2 of 3 blijven zitten, met de gas spelen en zo vol door de bocht gaan.
Ga je met een AT ff van de gas af .. schakelt de bak terug op.  Je kan niet zo op het uiterste door de bocht vliegen. Je moet Of op voorhand de bocht heeeeel goed inschatten, afremmen en in kicdown vol vermogen door de bocht gaan OF rustig de bocht inrijden tot voorbij het midden en dan vol vermogen  de bocht uitrijden.
Gaat allebei best wel goed met 1 bocht, of met wat plaats ruimte tussen de bochten.
maar op de echte veldweggetjes, van bocht tot bocht kom je er niet :( Elandproef bijvoorbeeld ... Het gaat natuurlijk wel, maar net niet op het scherpst van de snee.
Het valt op te lossen door bv met de linkervoet te remmen terwijl de rechter gas blijft geven.  Zo blijft de bak in ze'n versnelling die jij wilt.
Persoonlijk doe ik dat niet, is niet gezond voor de bak en remmen, en dat heb ik er niet voor over.

Dus op zo'n situaties, again Lelystad achtige stukken, is een MT sneller en imho meer fun. Gewoon op de baan hebben ze beiden hun voordelen en nadelen.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Boom

Citaat van: Entuscan op 11-07-2004 09:03:15

Ik heb toch echt die 7,3 seconden gehaald die voor de sprint van 0-100 voor de V70R AWD MT staat ;)
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

JCviggen

Ik denk zelfs dat bv 0-200 in een automaat wel eens zeer gelijk op kan gaan met een handbak en iemand die goed kan schakelen. Als het iemand is die gewoon kan schakelen ... ben je hem voor.
Ik weet van mezelf dat ik relatief snel kan schakelen ... maar zo snel als de AT ben ik echt niet.

Van 100 naar 200 is het misschien closer, van 0 naar 200 gaat de MT duidelijk sneller zijn...niet omdat de ene rapper schakelt dan de andere maar gewoon omdat je een aantal pks verliest met de auto...en zeker het laatste stuk tussen 150 en 200 moet er sowieso niet meer geschakeld worden...ik kan redelijk rap schakelen, maar je moet niet proberen sneller te schakelen dan de automaat om hem voor te blijven.
Ik heb ook bijna een jaar met automaat gereden en beviel me best! Maar wat ik vooral ambetant vond, is dat je nooit plankgas kunt geven en vroeg schakelen...ik duw dikwijls in 2 en 3 zo eens door tot slechts 4000 rpm. Is vlot, klinkt lekker, maar met een automaat is het altijd wat meer alles of niks...

een automaat geeft wel een beetje minder tractieproblemen :) En is veel leuker bij stadsverkeer

Entuscan

Citaat van: Boom op 11-07-2004 11:29:53

Ik heb toch echt die 7,3 seconden gehaald die voor de sprint van 0-100 voor de V70R AWD MT staat ;)

Was wel niet simpel hé.  lukt ook niet keer op keer.
AT toch al pakken makkelijker.

@Ludo
Bak in 3 heeft toch geen nut? gaat toch niet sneller of langer in 1ste trekken.
Nah die echte stoplichtsprinters rij je de eerste meters weinig of niet los, da's alla Ciney 200 of 250m (het is zo iets) sprintjes. Dan beginnen de volvo's pas op volle vermogen te komen en is het al gedaan :)

zelfs op de befaamde Quarter-mile doen ze het niet "geweldig", natuurlijk veel beter als 75% of meer van de wagens op de weg maar toch.

Geef mij maar het hernemen ... In Duitsland braaf achter een voorbijstekende vrachtwagen blijven hangen en zo van 90 kmh achter een vrachtwagen uitschieten en doortrekken tot 200 kmh en al die audi's en bmw's die kleiner worden in de spiegels .... Zalig.
Of volle gas bergop iedereen achterlaten , nog zoiets leuk.

Entuscan

Citaat van: JCviggen op 11-07-2004 12:08:32
Ik heb ook bijna een jaar met automaat gereden en beviel me best! Maar wat ik vooral ambetant vond, is dat je nooit plankgas kunt geven en vroeg schakelen...ik duw dikwijls in 2 en 3 zo eens door tot slechts 4000 rpm. Is vlot, klinkt lekker, maar met een automaat is het altijd wat meer alles of niks...

een automaat geeft wel een beetje minder tractieproblemen :) En is veel leuker bij stadsverkeer

Dan hebt gij toch een totaal ander soort AT gehad.
Ik trek in elke versnelling zo ver door tot het toerental dat ik net wil (give or take 100rpm) En da's echt niet moeilijk.  Gewoon de pedaal in een bepaalde stand duwen.
Aan bv 120 kmh kunt ge perfect kiezen of ge naar 3 of naar 2 ne kickdown doet. Again pedalfeel.

AT laat ge perfect op het toerental schakelen dat ge zelf wilt (natuurlijk niet hoger dan de max vd bak) net zoals een MT. Alleen ge kunt hem niet in 1 versnellingen laten staan en dat vind ik spijtig (bochtenwerk)

Het kan wel zijn dat dit in mijn ME7 anders is, electronisch geregelde gas tov een kabel, 100% gas signaal (eigenlijk max 87% standaard) is er al lang voordat je de pedaal helemaal naar onder ,dus tegen/voorbij de kickdown zit.
Maar daar ben ik dus niet zeker van.

JCviggen

Wel in mijne 960 zat dezelfde AW bak als in de 850s, maar in den uwe zit inderdaad een andere.

Ge kunt veel doen met pedalfeel, maar toch echt niet hetzelfde als een manuele bak : als je plankgas duwt gaat hij sowieso terugschakelen en doortrekken tot max toerental. De enige manier om plankgas te duwen en toch vroeger te schakelen is gas lossen als je wil schalelen...als je niet volledig tot beneden duwt gaat hij uiteraard niet max. doortrekken maar dan trekt hij ook nie maximaal op tot het toerental dat je wenst.

Wat ik wilde zeggen is dat  plankgas duwen vanaf 1500 rpm of zo en schakelen @ ongeveer 4000 rpm moeilijk te doen is met een automaat. Hem laten schakelen aan 4000 is best mogelijk maar dan ben je een stuk trager en minder leuk af...mijn gevoel tenminste, iedereen is daar anders in.

kickdown vond ik altijd wel leuk, buiten dat -again- ik soms zou willen dat hij niét naar de allerlaagst mogelijke versnelling terugschakelt...bv op autostrade kick-down en dat hij naar 2 gaat terwijl er dan maar 300 rpm meer overblijven tot de rode streep. Dan had ik liever dat hij terug zou gaan naar 3 dan naar 2......en is de enige oplossing opnieuw niet helemaal tot onder duwen in het begin, waardoor je weer iets verliest aan acceleratie

in short, ik doe het liever zelf ;)

Entuscan

Citaat van: JCviggen op 11-07-2004 12:38:33
als je plankgas duwt gaat hij sowieso terugschakelen en doortrekken tot max toerental. De enige manier om plankgas te duwen en toch vroeger te schakelen is gas lossen als je wil schalelen...als je niet volledig tot beneden duwt gaat hij uiteraard niet max. doortrekken maar dan trekt hij ook nie maximaal op tot het toerental dat je wenst.
....
kickdown vond ik altijd wel leuk, buiten dat -again- ik soms zou willen dat hij niét naar de allerlaagst mogelijke versnelling terugschakelt...bv op autostrade kick-down en dat hij naar 2 gaat terwijl er dan maar 300 rpm meer overblijven tot de rode streep. Dan had ik liever dat hij terug zou gaan naar 3 dan naar 2......en is de enige oplossing opnieuw niet helemaal tot onder duwen in het begin, waardoor je weer iets verliest aan acceleratie

Tja daar zullen onze AT's dan wel zeker in verschillen.  (mag ook wel, zoveel jaar techn evolutie later ;) )

Plankgas is echt niet de pedaal naar onder stampen, ik voel perfect waar achter tegen is en toch geen kickdown, daar is een kleine tegendruk. Da's 100% zeker vol vermogen optrekken want ik kan de pedaalstand/vermogenstand uitlezen met ODBII lezer. :)
Verder duwen is kickdown en slechts -1 versnelling dus van 4->3, de pedaal volledig achter tegen stampen is inderdaad volledig de bak laten kiezen naar de laagst mogelijke versnelling.
Het is dus ook perfect mogelijk om uw kickdowns te kiezen. Ik ga op de snelweg niet iedere keer bv als ik iemand voorbijsteek een kickdown naar ze'n tweede forceren, gewoon -1 is genoeg.
Is het dan een zeikerd die pissed of is en toch begint mee op te trekken duw je gewoon door en krijg je nog een -1 erbij.
Telkens op volle motorvermogen/gasstand, zonder acceleratieverlies door de pedaal stand.
Natuurlijk is die keer schakelen ff verlies, maar dat heb je met een MT ook. Als je eerst naar 3 terugschakelt en dan beslist om toch naar 2de te gaan. Same story

Van 1500 naar 4000 of meer vol vermogen is in mijn geval ook peanuts, gewoon mooi op 100% houden en dan ff 1miliseconde lichtjes het gas laten opkomen (lees dikke teen opheffen) en hij schakelt maar 1 versnelling op. Ga je fel vh gas af schakelt de bak zo hoog mogelijk op.
Als je een AT rijdt met een voet die maar 2 standen kent (gas en geen gas), is het indd niet zo ideaal rijden.

Nuja er zal wel een groot verschil zitten tussen electronische gas en per kabel, daar twijfel ik niet aan.
Ik was/ben in ieder geval ZEER aangenaam verschoten van de at die in mijn wagen zit. Zoals eerder gezegd, ik was vroeger absoluut tegen ATs

JCviggen

Als ik met mijne 960 gas loste om hem te laten schakelen dacht hij daar redelijk lang over na :( Uwe bak is precies veel beter ;)

Op een keer moeten we eens afspreken, kunnen we beter vergelijken :)

Entuscan

Nja afspreken moeten we indd es doen ;)

Ja de bak schakelt indd snel, soms te snel zelfs. Ik laat me soms nog vangen. Ff optrekken tot bv 90 of 100 en dan van de gas af (flitspalen aan kruispunten enz) da's dan direct 2 vitessen erbij opgeschakeld en zo echt in ne snok gedaan met het optrekken. Best heel rustig vd gas afgaan.

Oh ja 1 belangrijk ding in deze topic AT vs MT ben ik nog vergeten  :-[ . REMMEN!
Het niet kunnen terugschakelen en op de motor afremmen is wel ff wennen. Je moet toch ff aanleren om harder te remmen tov een MT.  Dik 80% (misschien zelfs meer) vh afremmen moet nu gebeuren met de remmen.  Ok de bak schakelt wel terug tijdens het remmen en dat helpt wel een beetje, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Op zich mis ik dat niet zo echt, het is gewoon ff wennen. Alleen als het echt glad is (ijs/sneeuw) dan vind ik niet kunnen terugschakelen wel kl*te.
Het schijnt dat je de AT ook met de pook mag terugzetten naar 3 of L of whatever tijdens het rijden. Heb ik persoonlijk nog nooit gedaan of gedurft om eerlijk te zijn. Mij lijkt het in ieder geval niet gezond.  Er is mij altijd gezegd de pook van een automaat enkel te herzetten als de wagen stil staat.

JCviggen

Yep remmen is wennen. En je moet veel méér remmen ook dan met een manuele bak. Scheelt wel in de remslijtage...

Met m'n 960 heb ik dikwijls tijdens het rijden veranderd naar L-2-3, daar is het voor bedoeld he :)
Bv om van 80-120 te gaan...zette ik de pook in 2 (ca 4000 rpm) en dan eens de acceleratie begonnen is de pook naar 3 (of D) zodat hij schakelt voordat hij op de limiter knalt. De boel had een seconde of meer bedenktijd nodig en als ge het een beetje laat veranderd zat hij op de limiter @ 6000rpm.

de L vond ik wel leuk omdat ge dan naar hoge toeren kunt gaan en remmen op de motor...wat prachtig klinkt bij een 6-in-lijn.

winter rijden is ook aanpassen....maar iig kunt ge op het eind van de dag niet zeggen dat de ene transmissie beter is dan de andere...ze hebben beide hun sterke punten, en een mens moet al eens afwisselen :)

Zippo

Handbak is sneller over de totale gebied!!

Zippo

Rudi

Citaat van: Entuscan op 11-07-2004 13:35:19

Oh ja 1 belangrijk ding in deze topic AT vs MT ben ik nog vergeten  :-[ . REMMEN!
Het niet kunnen terugschakelen en op de motor afremmen is wel ff wennen. Je moet toch ff aanleren om harder te remmen tov een MT.  Dik 80% (misschien zelfs meer) vh afremmen moet nu gebeuren met de remmen.  Ok de bak schakelt wel terug tijdens het remmen en dat helpt wel een beetje, maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Op zich mis ik dat niet zo echt, het is gewoon ff wennen. Alleen als het echt glad is (ijs/sneeuw) dan vind ik niet kunnen terugschakelen wel kl*te.
Het schijnt dat je de AT ook met de pook mag terugzetten naar 3 of L of whatever tijdens het rijden. Heb ik persoonlijk nog nooit gedaan of gedurft om eerlijk te zijn. Mij lijkt het in ieder geval niet gezond.  Er is mij altijd gezegd de pook van een automaat enkel te herzetten als de wagen stil staat.

Heb nergens gelezen waarom dat niet zou mogen?Ik doe het wel's dus afremmen op de motor is ook mogelijk dan met een AT.Voor een bocht in de 3 zetten en het is net een handbak 8)

AT wil met kickdown nog wel 's gekdoen vandaar dat een handbak dan sneller is.

Trap ik tegen de KD aan en na een paar sec KD intrap doet hij dat inhouden niet en pakt mooi op.

Het ligt dus niet aan de AT an sich maar aan de TCM status om de bak te beschermen.Stellen ze de computer goed af dan is er niet veel verschil meer tussen een handbak en AT denk ik.

Dr.Go-Fast...

ruud

Lijkt me logisch.
Kijk een automaat schakelt  automatisch door de versnellingen op en bij de schema's die jij laat zien is het een keer in de vierde en een keer enkel in de vijfde versnelling.
En dat zijn dus appels met peren vergelijken.
Wanneer je met een manuele bak door de versnellingen heen herneemt heb je  - net als altijd-  niet het verlies van vermogen door de koppelomvormer, het hogere gewicht en het veelal minder aantal versnellingen., die de automaat kenmerken.

Ruud