Olie lekkage

Gestart door victorschut, 07-01-2012 16:05:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

victorschut

Allereerst de bste wensen voor 2012 allemaal.

Mijn roffel (1997, LPI, Automaat, 348000 km) begon in mei na de grote beurt en APK wat olie te lekken. Het was niet noemenswaardig maar ben tovh even naar de garage geweest die gekeken en "geproefd"heeft en bevestigde dat het motor olie en geen stuurbekrachtigings olie of automaat olie was. Het druppelde via rand motorblok en automaatbak.
Addtief aan de olie toegevoegd maar geen noemenswaardige verbetering.

De laatste weken gaat het echt hard. Met de regen vel jhet me meteen op dat er een wittekop op mijn stoep lag. Na een rit van 50 km ligt er een behoorlijke plasje onder (10 cm bij 10 cm)

Gisteren ging ook het Lambda lampje weer branden en bij het uitlezen stond er weer dat de storing in het gasklephuis zit, terwijl ik vorig jaar dezelfde diagnose had en met advies van Ludo (Dank) de thermostaat en temp sensor heb vervangen en het toch 25000 km in orde leek.

Ik heb diverse topics gelezen maar ik vraag me af of dit nog steeds een gevalltje oliescheider schoonmaken onder het spruitstuk is of maar meteen het blok hellemaal los halen en nieuwe keerringen erop/ erin zetten of gewoon de auto helemaal wegdoen.
Dat laatste gaat me wel aan het hart want ik ben best wel verknocht aan de auto en hij is zo mooi en rijdt zo fijn . Wie heeft er een antwoord het liefst eent waar ik blij van word.


MvG


Victor

Luc

Krukaskeerring? Wat ik uit je beschrijving opmaak, lekt ie daar.
Ook de hoeveelheid lijkt me daarmee overeen te komen. Om het ding te vervangen moet de automaatbak ervan af, is geen klusje dat je effe op de krik doet geloof ik.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

MVeldhuis

Carterventilatie aanpakken en versnellingsbak erachter weg om krukaskeerring te vervangen gok ik.

victorschut

Ja ik denk dat jullie gelijk hebben. Daar komt denk ik ook de smurrie in het gasklephuis vandaan. Bedankt voor jullie reacties ik ga op zoek naar een monteur of een nieuwe auto >:(

grijzev70tdi

Als je even in je profiel invult waar je woont kan een medeforummer je misschien helpen ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

victorschut

Staat dat er niet in, goede tip. Ik woon op Kaag. Dat is een eiland onder de walm van schiphol.

Thnx

MVeldhuis

Je kan ook proberen eerst alleen de carterventilatie te doen, het kan namelijk best zijn dat doordat je nu veel carterdruk hebt de krukaskeerring lekt maar dat hij weer dicht is als de carterdruk weg is straks.

Doe anders eens de "vuldopcheck" dit betekend dat je de oliedop een slag los draait tot ie los op het gat ligt, dan geef je even met de hand een flinke dot gas aan je gasklep onder dat zwarte kapje en als je vuldop dan gaat dansen heb je carterdruk, blijft ie mooi rustig liggen dan is er niks aan de hand.

rbts

Hallo Victor,
Weet je al wat het is? Ik lees net je bericht en de reacties omdat ik met eenzelfde probleem zit: olielekkage. Ik heb net een nieuwe 2e hands gekocht die zo fraai is dat geloof je niet maar er dus ook olie uitgooit. Das niet zo het hoort dus ik moet ook (laten) uitvinden wat het is. De auto gaat zowiezo naar de garage waar die vandaan komt waar ze gaan diagnogstiseren wat de reden is. Ik maak uit de reacties hier op dat het geen 100 dingen kunnen zijn dus zal de diagnose ook niet zo heel moeilijk moeten zijn. Die van mij is uit 2000 met 138k op de teller. V70 2.4T
"I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted." (George Best)
(lees meer autoquotes op http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/11/tijdloze-quotes-over-autos)

victorschut

Hoi

Nee ik weet het nog niet zeker. Aanstaand weekend gaat die naar de monteur en ik begin met de carter ventilatie als het dan in deze vorm blijft ga ik een monteur zoeken die de keerring gaat vervangen.

Carteventilatie is typisch Volvo (en bmw) heb ik begrepen en ik heb gelezen dat deze om de 50000 vervangen dient te worden maar dat het nooit gebeurd. Ik heb nu ook een typische sludge lucht in de auto dus ik heb hoop dat het dit is, maar zeker weet je het pas achteraf.

MvG


Victor

BBS

Citaat van: MVeldhuis op 10-01-2012 22:53:18

Doe anders eens de "vuldopcheck" dit betekend dat je de oliedop een slag los draait tot ie los op het gat ligt, dan geef je even met de hand een flinke dot gas aan je gasklep onder dat zwarte kapje en als je vuldop dan gaat dansen heb je carterdruk, blijft ie mooi rustig liggen dan is er niks aan de hand.

Al geprobeerd ???
Volvoloos....