Beste LPG auto's

Gestart door sju_art, 11-01-2012 11:01:10

Vorige topic - Volgende topic

Midicijnman

Er is een nieuwe regel met betrekking tot de btw-aftrek. Inmiddels kun je zo goed als geen btw meer aftrekken terwijl je wel de bijtelling moet lappen. Aan het einde van het jaar moet je 1,5% van de cataloguswaarde van de auto in mindering brengen op de btw die je wilt terugvragen. Voor een auto van 40000 euro, wat onze roffels zo'n beetje gekost hebben, komt dat dus neer op 600 euro. Dat betekent dat de aftrek pas interessant wordt als je per jaar meer dan 3500 euro (bijna 300 euro per maand) aan bruto btw uitgeeft. Let wel: wegenbelasting en verzekering zijn btw-vrij. Het gaat dus over onderhoud en brandstof.

GerbenTrumpet

grrrr. Lekker bezig in den haag. Wat een tijd en geld kost het om al de uitzonderingen en extra regeltjes te bedenken. Ik had vorig jaar met m'n saab alleen al ca 4000€ (bruto) benzine kosten, maar toch maakt dit 't minder interessant. Hmmm dank voor de update. Dan ga ik dit jaar maar niet 3 auto's op de zaak zetten.

grtn
gerben

Midicijnman

Het blijft een kat- en muisspelletje waarbij ik er nog niet helemaal uit ben wie nu de kat en wie de muis is... Mijn oplossing is voorlopig dat ik een LPi-set heb laten inbouwen en dat ik zakelijk in mijn privé auto rijd. Je moet dan wel een kilometeradministratie bijhouden om recht op btw-aftrek te hebben. Die gaat dan over de werkelijke zakelijke kilometers. Ze kijken naar het percentage zakelijk/privé. Dat was tot juli vorig jaar altijd 75%. Nu niet meer.
Belastingdienst: eigenlijk kunnen we het niet maken!

JvW

Ik kan het nog wel een beetje ingewikkelder maken.

De beste oplossing is om de auto's voor de omzetbelasting op privé te zetten (en dus de omzetbelasting niet terug te vragen op de gemaakte kosten), terwijl je de auto voor de inkomstenbelasting wel op de zaak zet (ivm de lage bijtelling en de aftrek van de kosten).

Het probleem is alleen dat bijna niemand bovenstaande weet en vervolgens ook nog snapt.  :eusa_shifty:

GerbenTrumpet

ik snap dit ook niet meer... Maar ik zal t onthouden en m'n belasting adviseur voorleggen.

Midicijnman

Mag dat??? Volgens mij gaat het erom of hij in de balans voorkomt. Zo ja, dan is het een zakelijke auto en heb je te maken met privé-gebruik, bijtelling en btw-bijbetaling. Zo niet, dan schrijf je 19 cent per kilometer en kun je een evenredig deel aan btw terugkrijgen van de zakelijke- en privé kilometer verhouding.
Hoe kun je anders de kosten aftrekken zonder de btw terug te krijgen?

JvW

Citaat van: Midicijnman op 16-02-2012 00:39:29
Mag dat??? Volgens mij gaat het erom of hij in de balans voorkomt. Zo ja, dan is het een zakelijke auto en heb je te maken met privé-gebruik, bijtelling en btw-bijbetaling. Zo niet, dan schrijf je 19 cent per kilometer en kun je een evenredig deel aan btw terugkrijgen van de zakelijke- en privé kilometer verhouding.
Hoe kun je anders de kosten aftrekken zonder de btw terug te krijgen?

Dat mag (is mij ooit door een hoogleraar belastingrecht verteld), maar wordt niet veel toegepast.
De wet voor de omzetbelasting en de wet op de inkomstenbelasting staan volledig los van elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld voor de btw wel ondernemer zijn (en dus elk kwartaal aangifte moeten doen), terwijl je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent (maar bijvoorbeeld inkomsten uit overige werkzaamheden).

De kosten (ex btw) kun je aftrekken van je inkomsten. De btw over deze kosten vraag je vervolgens niet terug van de fiscus (en betaal je dus privé). Omdat je nooit btw teruggevraagd hebt van de fiscus, hoef je de btw-bijbetaling ook niet te doen. Je voorkomt hiermee dat je meer btw betaald (voor de auto) dan terugkrijgt van de fiscus.

NinaPaul

Dit soort dingen lijkt op werk, niet op hobby. Ga er dus niet diep op in of over discussiëren.
(waarom reageren? mompelt iets over moraal)

-Rechtbank haarlem uitspraak 2011
Btw aftrek privé goed niet mogelijk
(Omstreden, wetgeving in de maak)

Enkel als ondernemer  zonder ondernemers faciliteiten (zzper/freelancer) mogelijk. Winst per saldo nagenoeg 0.

Ik zie geen enkel positief punt in deze constructie.

LET OP! disclaimer! uitwerken voor iedereen is niet mogelijk, uitgegaan van "normaal" en "gemiddeld"
het kan dus best zijn dat voor een speciaal geval dit wel nuttig kan zijn.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

al 1,5 pagina off-topic  :eusa_whistle:

UserID6342

Ik durf niets meer te zeggen over LPG auto's joh ;D