Krukaslagers

Gestart door Sander850T5, 12-01-2012 10:35:46

Vorige topic - Volgende topic

Sander850T5

vandaag het bericht gekregen van de garage dat mij naar alle waarschijnlijkheid mijn kruksaslagers kapot zijn?!

komt dit vaker voor, of het is waarschijnlijk toch iets anders? Valt dit nog te repareren of moet ik op zoek gaan naar een ander blok of auto?

behoorlijk zuur dit :( auto technisch net in orde krijg je dit...

km stand: 175.000
850 T-5 uit '94

alvast bedankt voor de info

mvg, Sander

darius

Alles is te repareren, ook big end lagerschaaaltjes...
No show, only go.

Sander850T5

hmm ik hoor toch verhalen over slijpen, in en uitbouwen blok etc...

darius

No show, only go.

Piere

Citaat van: Sander850T5 op 12-01-2012 11:01:34
hmm ik hoor toch verhalen over slijpen, in en uitbouwen blok etc...

Ligt eraan hoe erg het is natuurlijk.

In het beste geval is je krukas niet beschadigd en ben je er vanaf door andere lagerschalen te monteren (dus carter af, v-bak af, krukas demonteren, schalen vervangen en de boel weer monteren), wat ik betwijfel maar je kunt geluk hebben natuurlijk.

In het slechtste geval waren ze al behoorlijk lang versleten en zijn de kruktappen van je krukas beschadigd. Dan moet die inderdaad geslepen worden. Het kan ook zijn dat het blok ook beschadigd is, en dan moet dat ook geslepen worden.
Of als het echt allemaal tegenzit en het helemaal naar de kloten is moet je een ander blok zoeken...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

darius

je kunt zowieso geen goede diagnose stellen zonderdemontage
No show, only go.

Sander850T5

toen het probleem zich voor deed is er ongeveer nog 30 km mee gereden (naar huis en naar de garage)

daarvoor had ik totaal geen rare geluiden oid. Dus wellicht valt de schade dan nog mee, maar de kans dat het alleen de schalen zijn is dan nog steeds klein of kan het wellicht nog meevallen?

darius

Als je hebt doorgereden met big ends verrot is je krukas beschadigd ,ookal heb je 5 meter. Gereden
No show, only go.

Piere

^ what he says.

Het beste is op zeker spelen en je carter erafhalen. Moest het dan zijn dat er niks mis is met je lagers dan klets je gewoon je carter er weer op en zoek je verder.

Wat was het probleem trouwens?
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

darius

Krukas schoonmaken en controleren op blauwe kleur, dan heb je een warme big end gehad en is ie zeker ral...
No show, only go.

darius

Bonkende geluiden en "taai" lopen ?
No show, only go.

Sander850T5

nou ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf niet bij was. Mijn broer heeft het beschreven als bonkend geluid..

volgens mij zei hij alsof je met een vuist erop slaat

daytonawim

Klinkt mischien een beetje vreemd, maar in welke staat is je motorsteun aan de distributiezijde ?

Als die echt Ral is ligt je blok ijzer op ijzer en krijg je ook allerlei gebonk te horen, ook kan het zijn
dat je poulie aanloopt op de motorsteun ( toevalligheb ik hier laatst zo'n gevalltje gehad van een T5 van 1994)

darius

No show, only go.

Sander850T5

Citaat van: darius op 12-01-2012 12:01:40
Ral is het

ben niet zooo technisch, dus wat wil dit zeggen? :)