Poelie op krukas

Gestart door volvomen, 13-07-2004 02:00:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvomen

Ben net terug van een 195.000 beurt, zou wellicht de poelie op de krukas die de aggregaten aandrijft (misschien) in verre staat van ontbinding zijn. De monteur doet deze uitspraak omdat er wat bruine aanslag a.g.v. vliegroest in de buurt van deze poelie te zien is. In deze poelie zit een rubber deel die waarschijnlijk als schok aborber dienst doet (?). Hij liet me een defect exemplaar zien.....
Wie heeft ervaring met dit ding hoeveel km's etc ?

Arie

mark20v

Km's weet ik niet maar wat jij beschrijft: vliegroest heb ik nog nooit van gehoord en is geen reden voor vervanging. Een defect rubber welliswaar wel: rubber reduceert trillingen. Als dit rubber uitgescheurd is krijg je onbalans wat zich uit in een zwaar brommend geluid bij draaiende motor.

Vergelijk dit met een velg welke niet gebalanceerd is, die gaat door de onbalans ook trillen. Een poulie maakt echter meer toeren en zal gaan brommen.

Ik zou zelf de poulie eerst willen zien alvorens deze vervangen wordt aangezien er een aardig prijskaartje aan zo'n ding hangt.


Suc6 mark
Volvo separates men from the boys  

Jeroentjuh

Kan wel eens voorkomen bij een diesel...maarja is wel duur ding. Maak er anders ff een foto van...

volvomen

Tja, een foto maken zal niet meevallen, hij zit aan de krukas. Helemaal rechtsvoor onderaan de motor. (vliegroest is roest dat door luchtverplaatsing verspreid wordt en zich ergens aan hecht, kijk maar eens bij de spoorwegen, langs de spoorbaan wordt ook alles bruin.

Jeroentjuh

Citaat van: volvomen op 14-07-2004 05:16:50
Tja, een foto maken zal niet meevallen, hij zit aan de krukas. Helemaal rechtsvoor onderaan de motor. (vliegroest is roest dat door luchtverplaatsing verspreid wordt en zich ergens aan hecht, kijk maar eens bij de spoorwegen, langs de spoorbaan wordt ook alles bruin.

Ja ik weet ook wel waar die zit, heb ze regelmatig in me handen ;)
Maar als je je wiel RV eraf haalt kun je plastic kapje erachter ff loshalen, opzij buigen  en dan kun je de poelie zo zien zitten, duz kun je er ook een foto van maken....

volvomen


mark20v

Ik weet de prijs niet maar als ik moet schatten: 150 a 200 euro.......
Volvo separates men from the boys  

volvomen

Nou, vanmiddag was het dan zover..... de hele poelie aan stront. waarschijnlijk veroorzaakt door olielekkage van een keerring. Ook de distr. riem was al aangetast, maar werkte gelukkig nog wel. De kar nog net in Zwolle kunnen krijgen en hem daar maar bij de een Volvo dealer neergezet voor reparatie.  Gaat weer een hoop poen kosten.

george

Citaat van: mark20v op 13-07-2004 18:12:38
Km's weet ik niet maar wat jij beschrijft: vliegroest heb ik nog nooit van gehoord en is geen reden voor vervanging. Een defect rubber welliswaar wel: rubber reduceert trillingen. Als dit rubber uitgescheurd is krijg je onbalans wat zich uit in een zwaar brommend geluid bij draaiende motor.

Vergelijk dit met een velg welke niet gebalanceerd is, die gaat door de onbalans ook trillen. Een poulie maakt echter meer toeren en zal gaan brommen.

Ik zou zelf de poulie eerst willen zien alvorens deze vervangen wordt aangezien er een aardig prijskaartje aan zo'n ding hangt.


Suc6 mark

Volgens mij is dat een torsie-trillingsdemper. Die hebben niks met onbalans te maken maar met torsietrillingen in de krukas. Functie van dat ding is het afvlakkne van de torsietrillingen die in sommige toerengebieden/belastingen voorkomen. Is toch wel een essentieel ding. De vergelijking met een niet gebalanceerd wiel gaat hier echter niet op want daarin praten we over onbalans en geen torsietrilling :P
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

BoudewijnB

Kan iemand mij een tip geven de krukas multieriempoelie te demoneteren? ga een nieuwe distributie riem er om leggen, maar die past geloof ik niet langs de multieriem poelie...
Hoe houd ik de krukas stil om de 30mm bout los te draaien? (zonder startmotor te verwijderen)

Piet

Zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.0.html foto 13.
Dat is het zogenaamde timen's tool gemaakt door iemand van een ander Volvo forum ( volvo700vereniging.nl) Timen Smit uit Vaassen. Hij verkoopt ze voor een paar tientjes.
Zie zijn site timensmit.nl , werkt perfect.
Centrale bout zit echt serieus vast. Ik heb een ratel in een Ikea tafelpoot geramd om een beetje moment te krijgen. Daarmee lukte het prima. ( en heeft me daarna nog vele malen een goede dienst bewezen, ik noem het piet's tool, o.k. niet zo sophisticated als timen's tool maar " it does the job"

grijzev70tdi

Deze bout moet je toch altijd vervangen?
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Piet

Citaat van: grijzev70tdi op 11-03-2012 22:35:44
Deze bout moet je toch altijd vervangen?

Ja beter wel. Voor die paar euro's moet je dat zeker niet laten.

grijzev70tdi

Citaat van: Piet op 11-03-2012 22:37:01
Citaat van: grijzev70tdi op 11-03-2012 22:35:44
Deze bout moet je toch altijd vervangen?

Ja beter wel. Voor die paar euro's moet je dat zeker niet laten.

Ken een verhaal dat iemand het niet gedaan heeft, was later 2500 euro kwijt.... Meeste weten wel over wie ik het heb
Grolsch, het klinkt al lekkerder

UserID6342

Citaat van: Piet op 11-03-2012 22:34:47
Zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.0.html foto 13.
Dat is het zogenaamde timen's tool gemaakt door iemand van een ander Volvo forum ( volvo700vereniging.nl) Timen Smit uit Vaassen. Hij verkoopt ze voor een paar tientjes.
Zie zijn site timensmit.nl , werkt perfect.
Centrale bout zit echt serieus vast. Ik heb een ratel in een Ikea tafelpoot geramd om een beetje moment te krijgen. Daarmee lukte het prima. ( en heeft me daarna nog vele malen een goede dienst bewezen, ik noem het piet's tool, o.k. niet zo sophisticated als timen's tool maar " it does the job"
Trek ze altijd los met de luchtsleutel. Tot nu toe nog geen enkele meegemaakt die niet loskwam.