Temperatuur te laag

Gestart door ghertzberger, 24-01-2012 22:29:31

Vorige topic - Volgende topic

ghertzberger

Dank voor je snelle antwoord.

Maar nu:

Mijn temperatuur meter geeft nu ongeveer half drie aan ipv mooi drie uur.  :eusa_doh:

Dus even de situatie:

Oude thermostaat => half vier

Nieuwe thermostaat => half drie

En ik wil naar drie uur. Heb de nieuwe thermostaat wel getest of die openging in een pannetje water. Ik had alleen geen thermometer bij de hand om te testen wanneer precies. Op de verpakking staat openingstemperatuur 90 graden.

Wie denkt er met me mee?

jacques1967

Ook mijn 2.5 i glt heeft momenteel een verstoring in de koeling/verwarming . De meter blijft lang op half vier hangen en gaat uiteindelijk met moeite op  drie uur staan. Echter mijn auto rijdt op lpg , met dampgasinstallatie en de auto wil momenteel wel rijden op gas(rijdt goed) maar bij koppeling intrappen (lage toeren)en gas los , slaat de motor pardoes af.  Ook na bijvoorbeeld 20 min auto rijden. Ik vermoed ook dat de thermostaat blijft hangen in de open stand. Heb na een ritje van 25 km de temperatuur van het koelwater gecontroleerd en het voelde lauw aan(niveau stukje onder max). Daar wijt ik het o.a. afslaan op gas momenteel mede aan. Op benzine rijdt de auto goed(wel wat rijker lopend heb ik het idee) en heeft geen problemen met afslaan oid.  Morgen komt er een nieuwe thermostaat in en kunnen we hopelijk een en ander weer uitsluiten.

Ludo

Als je thermostaat open blijft staan, is het niet zo gek dat de motor stilvalt.
De verdamper onttrekt warmte uit het koelsysteem, als dat dan niet op temperatuur is....

thuur

Citaat van: ghertzberger op 27-01-2012 17:50:23
Mijn temperatuur meter geeft nu ongeveer half drie aan ipv mooi drie uur.  :eusa_doh:

Dus even de situatie:

Oude thermostaat => half vier

Nieuwe thermostaat => half drie

En ik wil naar drie uur. Heb de nieuwe thermostaat wel getest of die openging in een pannetje water. Ik had alleen geen thermometer bij de hand om te testen wanneer precies. Op de verpakking staat openingstemperatuur 90 graden.

Wie denkt er met me mee?

Heb je de temperathuursensor ook vervangen, zoals in onderstaand advies aangegeven?

Citaat van: The Demon op 24-01-2012 22:35:56
Neem gelijk je temperatuur sensor mee, daar kan je makkelijk bij als je het thermostaathuis open hebt.

Gr ???

ghertzberger

Ja, moest wel even zoeken.

Aangezien ik niet wist welk koelvloeistof erin zat heb ik een koelvloeistof gebruikt die ik altijd gebruik. Dat betekend dus dat er twee verschillende soorten inzitten. Zou ik het gewoon even moeten verversen?

ghertzberger

Even voor de objectiviteit:

Dat is toch niet drie uur?

R.Bijl

Volgens mij niets mis mee....
alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

Hengeveld

Ehm, hebben we het over de temperatuurmeter of de tankvlotter? Die temperatuurmeter staat gewoon goed, op 3 uur.

-Edit- Ja, misschien een fractie te hoog voor exact 3 uur. Je kunt een thermostaat nemen die eerder opent, maar als de dealer zegt dat je deze in je auto hoort te hebben, zou ik het hierbij laten, als de wijzer daar stabiel blijft staan.

R.Bijl

De tankmeter zakt vanzelf naar half 8 ....... ;D
alleen de klank is zijn geld al dubbel en dwars waard.....

UserID6342

Je hebt thermostaten die al openen bij 87 graden en die bij 91 graden openen voor onze auto's, die kun je door elkaar heen gebruiken. Die 4 graden verschil zie je wel degelijk terug op je tempmeter.  Zou me eigen er nu niet te druk overmaken en gewoon even in de gaten houden.  Zo te zien zit er nu een 91 graden thermostaat in.

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 28-01-2012 06:17:24
Je hebt thermostaten die al openen bij 87 graden en die bij 91 graden openen voor onze auto's, die kun je door elkaar heen gebruiken. Die 4 graden verschil zie je wel degelijk terug op je tempmeter.  Zou me eigen er nu niet te druk overmaken en gewoon even in de gaten houden.  Zo te zien zit er nu een 91 graden thermostaat in.

Dat. Het is dus geen halfdrie, maar vijf voor drie.
Is prima dus.

)()()sT

Kan me iemand vertellen waarom er die 2 verschillende zijn?

Vulk

Worden ze misschien ook gebruikt in de nieuwere generatie Volvo's?
Ik denk dat originele enkel nog maar als 90 (91)° te krijgen zijn.

thuur

Citaat van: )()()sT op 28-01-2012 07:50:19
Kan me iemand vertellen waarom er die 2 verschillende zijn?

Ons blok is ontworpen voor de 87 graden variant. Later heeft Volvo daar 90 van gemaakt en langzamerhand zijn de 87 graden varianten "uitgestorven". Overigens gewoon te bestellen onder TH11287G1 bij de lokale automaterialenhandel.

Gr 8)

razorx

De reden dat men later op een hogere temperathuur is overgestapt is dat de motor wat schoner draait bij 90 of 91 graden dan bij 87 graden.