Elektrisch of gas?

Gestart door Domaso, 25-01-2012 07:43:40

Vorige topic - Volgende topic

Domaso

De buurt en dus ook het huis waar ik als huurder woon word eind van dit jaar door de woningcorporatie ingrijpend gerenoveerd. Gaat om 56 huizen waarvan de voorgevel blijft staan (is monumentaal beschermd) terwijl achter die voorgevel nieuwbouw word gerealiseerd. Als bestuurslid van een bewoners comité moet ik binnenkort een bewonersadvies aan de coöperatie opstellen.
We worden aangesloten op het groene net voor verwarming en warm water. Gasaansluiting vervalt helemaal. Dit houdt echter in dat wij elektrisch moeten gaan koken. Er is dus ook andere apparatuur nodig want tot op heden koken we op gas.
Vragen: wie heeft ervaring wat betreft omschakelen van koken op gas naar elektrisch? Hoeveel meer ga je aan elektra betalen? Inductie of keramisch? Kosten aanschaf koopapparatuur en pannen/ketels? Alle tips zijn welkom.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

BBS

Reken maar uit, om elektrisch te koken heb je sowieso 3 fasen nodig. Dat zijn al extra (vastrecht) kosten. Dat kun je dan weer wegstrepen tegen de vastrechtkosten van het gas.
Mijn broertje heeft thuis ook elektrisch koken, en hij is gegaan voor inductie koken...

Edit: bekijk ook even of je 3x 25A of 3x 35A moet afzekeren in de hoofdaansluiting van het energiebedrijf. Probeer dat je met 3x 25A het kunt redden anders loop je het risico dat je vastrechtkosten per jaar ver 4- voudigen. Van globaal €150 naar bijna €600 p.j. Neem dit absoluut mee in je berekening...
Goedkoper zal het toch nooit meer worden...
Volvoloos....

UserID6342

Wij koken op inductie en vind het ideaal.  Goed, je moet speciale apparatuur hebben die gemiddeld iets duurder is als een keramische plaat, je hebt vaak andere pannen nodig die toch ook weer het nodige kosten maar het gemak is heerlijk.  Pan eraf is hitte weg, ideaal zeker met kinderen.

Het verschil wat je kwijt bent met 'op gaskoken' kun je gebruiken idd voor de aanleg van de 3 fases.  Ik zou in ieder geval niet anders meer willen.

Daf46

Die 3fase is toch  niet per definitie nodig ? Limiteerd gewoon het totaal vermogen dat de kookplaat kan leveren.

)()()sT

In ons huurappartement is gewoon bij de verbouwing door de eigenaar een extra groep voor de plaat aangebracht.
Wij hebben daar dus keramisch, had in mijn koopappartement gewoon gas.
Ik vond het heel erg wennen, het duurt lang eer het warm is en de plaat blijft ook lang heet (heb dus een keer 3 vingers verbrand daardoor ::))
Inmiddels ben ik er aan gewend maar zou ik, als ik electrisch zou gaan koken, inductie kiezen.

widebody

Citaat van: )()()sT op 25-01-2012 08:55:21
In ons huurappartement is gewoon bij de verbouwing door de eigenaar een extra groep voor de plaat aangebracht.
Wij hebben daar dus keramisch, had in mijn koopappartement gewoon gas.
Ik vond het heel erg wennen, het duurt lang eer het warm is en de plaat blijft ook lang heet (heb dus een keer 3 vingers verbrand daardoor ::))
Inmiddels ben ik er aan gewend maar zou ik, als ik electrisch zou gaan koken, inductie kiezen.

En niet eens blond? Knap ;D

Oudere typen electrische platen blijven idd lang warm. Kermisch of inductie heeft dat nadeel niet. Voordeel oude type, je kan de restwarmte gebruiken om eerder de stroom uit te draaien.

Ik zou echter voor inductie gaan. Snel en gemakkelijk schoon te houden.

succes met de zoektocht.

)()()sT

Keramisch blijft dus wel warm ;)

widebody

ok, my bad. Was in de veronderstelling dat deze ook snel afkoelen.

Lastig trouwens zo'n azerty-toetsenbord(bij klant wachten in roosdaal, mag gelukkig beetje forummen)! :P

)()()sT

Hahaha, ik zit hier ook altijd te ruziën over die gekke toetsenindeling ;D

Taranis

Citaat van: BBS op 25-01-2012 07:58:34
Reken maar uit, om elektrisch te koken heb je sowieso 3 fasen nodig.

Dat is onzin. Ik heb er een redelijke inductieplaat (4x kookplaat + 1x warmhoudplaat, dus totaal 5 pitten) in liggen op 2x220V en dat gaat prima (op 3x25A, inclusief airco op de slaapkamer op volle toeren en de oven aan).

Ik kookte in de flat in Zweden altijd op gas, maar vind inductie nu een verademing. Het is even goed zoeken welke pannen geschikt zijn voor inductie, slechts 1 van de 4 lijnen van Tefal is bijvoorbeeld geschikt. Alle pannen van Sola zijn geschikt voor inductie en niet heel duur. Voor 250 euro heb je alles wat je ooit nodig kunt hebben aan pannenset, koekenpannen en paella- of wokpannen.

Het gemak van schoonmaken maakt alles goed: 1 vlakke plaat, geen moeilijke randjes en kantjes. Bovendien is de plaat vrijwel meteen na het koken zodanig afgekoeld dat je je hand erop kunt leggen.

Over het verbruik kan ik niets zinnigs zeggen want eerlijk gezegd boeit het me niet, maar puur theoretisch bekeken zou ik zeggen dat inductie efficiënter is omdat je minder uitstraling naar de zijkanten hebt.

Ik wil in elk geval niet meer terug naar gas, al zou inductie dubbel zo duur zijn. Op den duur weet je precies welke standen je waarvoor moet gebruiken. Bijvoorbeeld pasta koken doe je op stand 7+. Je stelt die stand in en meteen een timer van 8 minuten erop. Na 8 minuten slaat de plaat af en 2 seconden later kookt het water al niet meer. Ik vind het heerlijk, maar je moet er even mee leren werken. M'n vriendin is gas gewend en vond het in het begin echt he-le-maal niets, tot ze er een keer of 3 op gekookt had.

Keramisch hebben m'n ouders en vind ik zelf niets, dat duurt allemaal veel te lang.

elianmars

We hebben op elektra gekookt, maar zijn nu weer terug bij gas. Blijft voor ons het fijnst.

Zou er in Nederland een restaurant zijn waar elektrisch gekookt wordt?  :eusa_think:

BBS

Citaat van: Taranis op 25-01-2012 11:34:00
Citaat van: BBS op 25-01-2012 07:58:34
Reken maar uit, om elektrisch te koken heb je sowieso 3 fasen nodig.

Dat is onzin. Ik heb er een redelijke inductieplaat (4x kookplaat + 1x warmhoudplaat, dus totaal 5 pitten) in liggen op 2x220V en dat gaat prima (op 3x25A, inclusief airco op de slaapkamer op volle toeren en de oven aan).

Misschien schreef ik het wat krom, maar dan heb je dus al 3 fasen in huis. (aansluiting onder de meter)
De kookplaat op 1 fase en de rest al dan niet verdeeld over de 1 cq 2 andere fase(n). Je red het niet met een 1 fase aansluiting (van het energiebedrijf) in het huis.

Koken op inductie/elektrisch weet ik niet, geen ervaring mee.

Zoals ze hier wel vaker zeggen op het forum, gas is om te koken... ;D
Volvoloos....

pooh

lucky you! Wij koken nu op gas en ik vind het een regelrechte ramp, vooral het schoonmaken en het gepruts met die houders onder je pannen. Primitief gedoe.

In ons vorige huis kookten we wel elektrisch en dat was vele malen prettiger.

Inductie it is, bij een ander huis dan, want we gaan nu geen keuken meer slopen en 3 fasen aanleggen.

puur kosten technische gezien zou je ook nog halogeen kunnen overwegen, daarvan is de aanschafprijs lager, maar het is de enige plaat die echt slijt dus het gaat niet onbeperkt lang mee. Verder ligt het verbruik ook hoog, dus het is puur de aanschafprijs die je dan drukt.

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

UserID6342

Heb er allemaal niet zo verstand van, maar die inductiezooi is hier ook op 3 fases hoor.  Het lijkt mij als je dit gaat minderen de plaat minder warm word, of ben ik nu gek.  Je hoort ook duidelijk de fases inschakelen bij de plat op vol vermogen en geloof me dan is tie ook echt heet.

Broabander

Citaat van: elianmars op 25-01-2012 12:13:42
We hebben op elektra gekookt, maar zijn nu weer terug bij gas. Blijft voor ons het fijnst.

Zou er in Nederland een restaurant zijn waar elektrisch gekookt wordt?  :eusa_think:

Yes, is er. Ooit eens bij Topchef ofzo gezien, in een sterrenkeuken.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.