Shell Ultra Helix vs Kroon oil Emperol

Gestart door Mr Rens, 25-01-2012 12:27:38

Vorige topic - Volgende topic

Mr Rens

Goedemiddag,

Mijn auto is aan een beurt toe. Er zit nu Shell Ultra Helix 5W40 in een vol sysnthetische olie. Ik kan via het werk Emperol vol synthetische olie krijgen of Shell ultra helix 0W40 of 0W30.

Het enige verschil is de API norm van Shell SM/CF en van Kroon SL/CF.

Conform http://motorcycleinfo.calsci.com/API.html is de SM olie beter. Is dit ook zo. En moet ik dus bij Shell Ultra Helix blijven? Ik heb niet zoveel ervaring met vol synthetische olie. Kan wisselen met een ander merk maarzo?

Ik denk dat overgaan naar 0W30/40 niet verstandig is. Of zijn er hier mensen die anders denken?

Het gaat hier overigens over een getunede B5234T5 motor met 18T turbo met 330 pk.
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

KIM

Ik heb Kroon 5W ook gebruikt, maar rij nu met de Shell 5W.
Ik had met Kroon altijd last van sludge aan de peilstok tijdens koude dagen.
Ik heb het bij de Shell olie nog niet gezien (rij er sinds 3/4 jaar mee...).

0W vind ik wel heel erg dun hoor; ik zou dat er niet in durven doen.

Mr Rens

Citaat van: KIM op 25-01-2012 12:47:12

Duidelijk. Ik blijf bij 5W40 Ultra Helix. Moet geen trammelant in mn blok hebben.

Bedankt!
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Redracer

Ik heb met bovengenoemde shell 5w40 betere ervaring dan met de kroon emperol olie.

-blok loopt mooier rond en is stiller met shell ( met kroon klinkt t wat rauw )
-olie blijft langer helder/schoon met shell  ( en minder sludge )

dit betreft een N/A 2.5 10V blok, wat jou turbo voor norm/specificatie nodig heeft is mij niet bekend!

Mr Rens

Citaat van: Redracer op 25-01-2012 13:21:48
Ik heb met bovengenoemde shell 5w40 betere ervaring dan met de kroon emperol olie.

-blok loopt mooier rond en is stiller met shell ( met kroon klinkt t wat rauw )
-olie blijft langer helder/schoon met shell  ( en minder sludge )

dit betreft een N/A 2.5 10V blok, wat jou turbo voor norm/specificatie nodig heeft is mij niet bekend!

Oke super! Des te meer reden om bij Shell te blijven dus

grijzev70tdi

Citaat van: KIM op 25-01-2012 12:47:12

0W30 (wat in de volkswagens doet, lijkt net water wat je erin gooit. Maar schijnt goed te gaan. Maar volvo' s zou ik het niet proberen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

turbopower

Gezien de power is het misschien raadzamer te gaan voor een 10W60.
Rijd daar ook mee en zelfs bij ongeveer 300.000 km nauwelijks olie gebruik.

StefanCJ

Ik rij zelf (S70 2.5T op LPG) op Shell Helix Ultra 5w40, motor loopt mooi rustig, nooit last van sludge gehad.

Ludo

Citaat van: turbopower op 26-01-2012 16:26:32

Waarom is dat raadzamer, kan je dat ook onderbouwen?.

Hans Duiven

Citaat van: Ludo op 27-01-2012 15:35:45
Citaat van: turbopower op 26-01-2012 16:26:32

Waarom is dat raadzamer, kan je dat ook onderbouwen?.

Dit staat op de site van Kroon:

Emperol Racing 10W60 is een volsynthetische motorolie voor benzine- en dieselmotoren met hoge tot zeer hoge vermogens,
zowel zonder als met turbo-oplading. Door de veilige smeerfilm, zelfs onder de meest extreme omstandigheden,
en de uitstekende weerstand tegen "shearing" en oxidatie, is Emperol Racing 10W60 ook uitstekend geschikt
te gebruiken in de autosport.

Ludo

Ja Hans, uitstekend geschikt te gebruiken in de autosport.  ;D

Ben wel benieuwd wie hier constant met zo'n hoge olietemperatuur rijd, dat een kwalitatieve 5w40 niet meer voldoet. ???

daytonawim

stefanhuijser

De norm SM is een olie van betere kwaliteit dan de norm
SL. Hoe hoger de letter in de norm hoe hoger de kwaliteit..
Misschien kun je er wat mee ;)

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

peteRRR

Ik heb er dit in zitten en het rijd prima nooit geen trubbels mee gehad.

http://www.castrol.com/castrol/sectiongenericarticle.do?categoryId=9016555&contentId=7030869

Of het nodig is,nee met mijn rijstijl niet en zeker niet de hoeveelheid km die ik rij,maar wou gewoon het beste toen.
De 10w60 als tie warm is levert dezelfde kwaliteit als de 5w40 en als je als een dolle gaat trappen heb je aan de 10w60
een betere olie dan de 5w40 het beschermt de motor dan beter tijdens de marteling laat maar zeggen,hitte,smering enzo,denk ik. ;D

Ga trouwens over op de 5w40 castrol eerdaags is voor mij prima.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

Komt tie weer eens met een suffe opmerking (ik dus voor de duidelijkheid): Wat is er in godsnaam mis met gewoon de standaard olie die Volvo voorschrijft en die ze ten tijde van de 850's overal in donderden, turbo of niet. Dus een gewoon kwalitatief goede 10W40.  Precies, helemaal niets mis mee maar mensen laten zich weer eens de kop helemaal waus lullen en zien door de bomen het bos niet meer.

En of dat merk nu Shell, Castrol, Valvoline, etc heet is allemaal onbelangrijk.  Let wel bij normaal gebruik van de auto's, ik heb het niet voer de circuitwagens.