waarde van diode aanjager verwarming??

Gestart door jackjozef, 25-01-2012 14:26:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackjozef

mijn 850 heeft nu volgend klein probleem.
De aanjager van de verwarming heeft bij goede werking 5 standen. (0-1-2-3-4)
de blazer werkt nu echter alleen op de maximumstand 4.
het is dus nu niet meer mogelijk om de blazer trager te laten draaien.  (geen werking bij 1 of 2 of 3)
Het is alles of niks. (0 of 4)
Ik heb de weerstandblok opgezocht, en nu blijkt dat de aangesoldeerde diode defect is.
Ik kan echter de letters op de diode niet meer duidelijk aflezen.
Wie kan in een schema de diode terugvinden en de waarde aflezen ?

met dank, jack

jeroen74

#1
Even in het schema gekeken, en... geen diode te bekennen. Wel een thermische zekering. Kans is groot dat die doorgefikt is.


UserID6342

Gewoon lekker simpel een andere kachelweerstand erin drukken en klaar is klara.  De tijd dat je die diode aan het omsolderen bent etc, zitten er al 3 andere weerstanden in. En oh ja, ze kunnen gebruikt en goed wel 25 hele euro's kosten zo'n weerstand....

jeroen74

#3
Aan de andere kant, zo'n thermische zekering is misschien 1 a 2 euro bij de Handyman of zo. Al is ie niet voor niets geklapt, maar dat kan een externe oorzaak hebben zoals een te zwaar lopende ventilator.

En er komt een tijd dat zo'n weerstandsblok moeilijk te krijgen zal zijn en dat repareren van whatever je nog kan krijgen misschien bittere noodzaak zal zijn ;D

Ik ben overigens wel voor het repareren van dit soort onderdelen, ondanks dat misschien nieuw of een ander sneller is... de groene gedachte zeg maar, anti-verspilling blah blah geitewollensokken blah.

En het is maar waar je de grens wil leggen he... Als je tijd kostbaar is, is het snelst en makkelijkst om een nieuwe, betrouwbare japanner uit de showroom te kopen en gewoon zorgeloos te rijden ipv van met kachelweerstanden, draagarmen en tellertandwieltjes etc te rommelen ;)

jackjozef

hoe geraak ik aan schema's van mijn 850?
ik heb een 10klepper 2000cc uit 1995, en een 20klepper 2000cc uit 1993.
Graag wil ik de volledige schema's van deze auto's, of althans toch zeker wat betreft de motorelectronica, lees Fenix  5.2 en LH-jetronic 3.2  .

Alles is welkom, ook reparatiehandleidingen enz..
Ik wil graag vergoeden.
met dank,
jack


Eddy-E

#5
Citaat van: jeroen74 op 25-01-2012 14:44:10
Even in het schema gekeken, en... geen diode te bekennen. Wel een thermische zekering. Kans is groot dat die doorgefikt is.

http://img.photobucket.com/albums/v341/jproveniers/resistorblockheatervolvo850.gif
Ik heb het laatst ook met een diode gedaan.
Er staat trouwens wel een diode in het schema :)
Maar een thermische zekering is gezien de opstelling ( die zit naast de weerstand) wel logisch , als de weerstand te warm word dan nokt die er dus mee.
Zat alleen met het sper gedeelte als die op stand 4 stond.
En het component leek precies op een diode... nou ja me kachel doet het al weer een tijdje , moet alleen misschien een x het motortje smeren want gisteren met die droge lucht begon die wat te piepen.

edit: Dirk jij had zeker een bult van die dingen liggen?  ;D
850 2.5 10v 94