Schakelgedrag automaat 850T5

Gestart door MenzoChantal, 27-01-2012 12:31:56

Vorige topic - Volgende topic

MenzoChantal

De automaat schakelt over het algemeen goed maar wanneer je op de lage snelheid accelereert (stadsverkeer of file) en je laat het gas los schakelt de automaat door naar een zo hoog mogelijke versnelling. En juist wanneer dit gebeurd is er duw in de rug voelbaar (en klonk voelbaar). De automaat schakelt lomp zeg maar. Laat ik het gas voorzichtig los is het schakelgedrag vele male soepeler. Juist daarom irriteert mij dit gedrag (vooral in 30km-zones heb ik er last van: gas los en automaat schakelt lomp door naar de derde versnelling) Het voelt alsof je bij een handgeschakelde auto de koppeling laat schieten.
Als de motor en bak koud zijn schakelt de automaat netjes en schokvrij.

Ook als je hard accelereert schakelt de automaat netjes, behalve als je in de sportstand kickdown geeft bij 120km/h en de bak schakelt terug naar 3 en vervolgens weer door naar 4 is er een schok.

Wat informatie:

- ATF is ververst
- De bak komt van een 850 2.5 20V (kortere eindoverbrenging), computer is volgens mij niet gewisseld.
- Bovenste motorsteun is vervangen (was gescheurd)
- Onderste motorsteunen lijken ok
- ATF staat op maximum (NIET erboven), gemeten bij warme bak (na snelwegrit)
- Geen foutcodes

Ik heb al gezocht op dit forum maar kon geen vergelijkbare klacht vinden (of ik heb verkeerd gezocht).
Ja eindelijk een 850...een T5 nog wel!

Chris

Heb je ook naar de reactiearm van de bak gekeken?

Overigens zijn 'de onderste motorsteunen' twee hydraulische steunen waar niks aan te zien is. Afhankelijk van de kmstand moeten die gewoon een keer vervangen worden. Het kan natuurlijk dat deze gaar zijn en dat door het schakelen het blok teveel kantelt.

MenzoChantal

Reactiearm van de bak heb ik inderdaad niet bekeken. Zal ik vanavond eens doen.

gringo

Hoi, ik had ook problemen met automaat en ben door forum leden aan ''Thuur'' zijn forum naam gekomen, en heb hem gecontacteerd en men probleem uitgelegd (nadat ik reeds verschillende keren bij volvo was geweest en iedere keer betaalde ter vergeefs) kwam het nooit goed.
Nu bij Thuur na een afspraak en een bezoek heeft hij dat allemaal geregeld op een twee drie en was schappelijk (goedkoop) en goed ik wil geen andere mechanieker nen meer.
gringo :eusa_clap:

MenzoChantal

Citaat van: gringo op 27-01-2012 12:47:27
Hoi, ik had ook problemen met automaat en ben door forum leden aan ''Thuur'' zijn forum naam gekomen, en heb hem gecontacteerd en men probleem uitgelegd (nadat ik reeds verschillende keren bij volvo was geweest en iedere keer betaalde ter vergeefs) kwam het nooit goed.
Nu bij Thuur na een afspraak en een bezoek heeft hij dat allemaal geregeld op een twee drie en was schappelijk (goedkoop) en goed ik wil geen andere mechanieker nen meer.
gringo :eusa_clap:

Ik heb gisteren al de hele bij Thuur gezeten :) We hebben (althans vooral Thuur) gedaan: Veerpootlagers, olieretourleiding turbo, complete ontsteking ivm ouderdom en lekkende keerring achter de verdelerkap. Neeeej... Thuur ken ik al, maar bedankt voor je info!

clemturbo

Maar is er nu ook een oplossing gevonden voor het schakelgedrag?
V70 2.5-20V G3 Bj.97 533400 km.

MenzoChantal

Citaat van: clemturbo op 27-01-2012 20:02:03
Maar is er nu ook een oplossing gevonden voor het schakelgedrag?

Nee. Ik kan ook niet echt beoordelen of het schakelgedrag echt "slecht" te noemen is. Ik vind de schok irritant maar als ik de automaat bij het rijden in een file of 30km zone in "L" zet heb ik het probleem niet. Maar ja...als ik wilde schakelen had ik wel een handbak aangeschaft. Mijn vrouw is nu met de auto weg dus ik kan niet naar de reactiearm kijken

NinaPaul

Kan het zijn dat de automaat te vroeg in zijn hitte beveiliging komt? Waardoor hij de lockup activeert.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MenzoChantal

Citaat van: NinaPaul op 27-01-2012 20:27:54
Kan het zijn dat de automaat te vroeg in zijn hitte beveiliging komt? Waardoor hij de lockup activeert.

Hij schakelt niet de lockup in. Toen ik gisteren met Thuur onder de auto lag merkte hij wel op de automaat behoorlijk warm was terwijl deze al een tijdje stilstond. Misschien dat de temperatuurhuishouding inderdaad niet in orde is..

konniekip

volgens het boekje van de 850 is het niet heel vreemd als je voelt dat hij een lock-up gaat. er staat zoiets van: u kunt voelen dat de bak schakelt.

thuur

Je zou de TPS eens kunnen vernieuwen. De AT reageert sterk op deze sensor. Zoek *) anders eens in het BLOG van RogerV701998, ook daar hebben we e.e.a. aangepakt om het lompe gedrag tegen te gaan. Van de AT dan :eusa_shifty:

Gr ;)

*) Open het topic, klik op Afdrukken en zoeken met F3.

portugal

Hoi beste leden kan een van jullie mij helpen aan het telefoonnummer /e-mailadres of websitegegevens  van Tuur . Ik wil hem hem graag benaderen voor wat onderhoud o.a. versnellingbak ik rijd een V70 -T nw.model 2000. automaat op G 3.

Alvast bedankt en groeten.
Bert

NinaPaul

Citaat van: portugal op 31-01-2012 11:16:30
Hoi beste leden kan een van jullie mij helpen aan het telefoonnummer /e-mailadres of websitegegevens  van Tuur . Ik wil hem hem graag benaderen voor wat onderhoud o.a. versnellingbak ik rijd een V70 -T nw.model 2000. automaat op G 3.

Alvast bedankt en groeten.
Bert

klikken op het wereldbolletje onder zijn avatar.

of gewoon op http://thuurbo.nl/
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

portugal

Dank je wel, ga hem binnenkort contacten.

gringo

:eusa_whistle:Hoi, wat zou er aan de hand zijn forum leden??????? Als ik van de week achteruit wou rijden schakelde ik mijn automaat in R en er kwam een geluid van onder de wagen zoals er druk op de waterbuis zit, met veel luchtbellen ?Raar Wat is dat ??? thank Gringo