Nieuwe bak en koppeling op 2.0T5, wat past?

Gestart door marnix70, 29-01-2012 20:24:16

Vorige topic - Volgende topic

marnix70

Mijn eerste berichtje op dit forum. Naast een aantal Volvo klassiekers hebben mijn vriendin en ik een V70 gekocht voor de langere afstanden. We hebben een V70 2.0 T5 met handbak gekocht, op korte termijn gaan we hem ophalen. Bij een bevriende garagist laten we meteen een paar kleine dingetjes fixen.

De koppeling is niet lekker en heeft een zeer kleine bruikbare slag, zodoende willen we de koppeling vervangen. Ik zag dat de versnellingsbak daarvoor losgehaald moet worden. De garagist adviseerde om meteen de bak te vervangen als deze toch los is. De motor is geheel gereviseerd 60.000km geleden, de bak is echter origineel en heeft mogelijk al behoorlijk wat te lijden gehad van de gare koppeling.

Nu mijn twee vragen:
1: Welk type handbak past erop/gaat lang mee en heeft een zo lang mogelijk eindoverbrenging (laag toerenta)
Past een M56 van een b.v. 2.5 144pk ook op een 2.0T5?

2: welke koppelingset past er op deze motor (dus géén 2.3 T5) wat kost zo'n set en waar is deze vekrijgbaar?

Ik zie uit naar jullie reacties!

Groeten

Marnix

stefanhuijser

Waarom iets vervangen dat niet kapot is?
De handbakken zijn hardstikke sterk dus ik voorzie geen problemen.
Mijn koppeling is net na 330000 km vervangen, waarvan de laatste 30000 met een hele slechte koppeling. Mijn drukgroep was volledig "op" echter mijn bak doet het nog prima!

Voor een koppelingsset zou ik estateservices even benaderen, zij leveren de originele Sachs koppelingssets.

Gr. Stefan

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Vulk

Ik zou wel de krukaskeerring vervangen als de bak los is. Als de bak nog goed aanvoelt zou ik hem zeker niet vervangen.

Ze zijn best duur (vraag me niet hoe ik dat weet).

marnix70

Dankjewel, ja het vervangen van de krukaskeerring spreekt voorzich.
Een nieuwe bak is niet de bedoeling, een gebruikte bak met c.a. 150.000-200.000km is prima.
Ik wil dus weten welke bak er op past, dan zoek ik de juiste.

Gezien het feit dat de bak losgaat, lijkt het mij niet heel veel duurder om meteen een andere bak te monteren.

ulkeman

hoeveel km heeft de bak nu gelopen dan?
schakelt hij vreemd?
rare geluiden?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

marnix70

De bak heeft 364.000km achter de kiezen van een gechipte (c.a. 270pk) T5 .
Voor zover ik kan beoordelen geen rare geluiden of vreemd schakelgedrag.
De koppeling valt de laatste 40.000km (misschien wel langer?) niet mooi te doseren bij het overschakelen, dat gebeurt dus steeds met een bescheiden klap. Ik ben bang dat de bak daardoor het nodige te lijden heeft gehad.

stefanhuijser

Dat is toch nog niet zo veel?

Als de bak geen rare geluiden maakt of andere vreemde dingen doet dan zou ik lekker verse olie erin doen, keerring vervangen en lekker terugplaatsen.

Gr. Stefan

ulkeman

Citaat van: stefanhuijser op 29-01-2012 21:21:32
Dat is toch nog niet zo veel?

Als de bak geen rare geluiden maakt of andere vreemde dingen doet dan zou ik lekker verse olie erin doen, keerring vervangen en lekker terugplaatsen.

Gr. Stefan

helemaal mee eens ja.

afdeling dalfsen

marnix70

olie in de bak bedoel je...?
(motorolie vervang ik sowieso)

stefanhuijser

Ja die bedoel ik inderdaad. Makkelijk te doen als de bak er toch onder vandaan ligt.

Gr. Stefan

marnix70

Dank voor de tips, ik bel morgen estate services even.

Groeten!

ulkeman

Citaat van: stefanhuijser op 29-01-2012 21:39:16
Ja die bedoel ik inderdaad. Makkelijk te doen als de bak er toch onder vandaan ligt.

Gr. Stefan

mwah makkelijker als die hangt hoor.
dan zit je direct op het goede niveau.

afdeling dalfsen

stefanhuijser

Succes! En het feit blijft dat als jij de bak wilt vervangen je dat gewoon moet doen.
Ik ben alleen van mening dat je iets dat werkt niet moet vervangen. Behalve als het slijtagedelen zijn waar van bekend is dat ze vaak kapot gaan.

Voor wat betreft het type bak dat je nodig hebt is er misschien een ander forumlid (met vida) die even voor je kan kijken.?

Gr. Stefan

stefanhuijser

Citaat van: ulkeman op 29-01-2012 21:50:47

Gr. Stefan

Klopt Stephan maar je zit zo te klooien als je geen vulpistool hebt..

Gr. Stefan ;)

ulkeman

Citaat van: stefanhuijser op 29-01-2012 21:53:29
Citaat van: ulkeman op 29-01-2012 21:50:47

Gr. Stefan

Klopt Stephan maar je zit zo te klooien als je geen vulpistool hebt..

Gr. Stefan ;)

mwah zonder wil ook prima.
zorgen dat de olie een beetje op temperatuur is. :)

afdeling dalfsen