Lage Oliestand

Gestart door konniekip, 17-07-2004 10:01:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

konniekip

Gisteren meette ik mijn oliestand eens, het was alweer 2,5 maand terug en 7.000 km verder dat er verse 5W40 in was gegaan. Tot mijn grote schrik was de peilstok na afvegen, indopen en kijken gort droog.  :-\

IK heb totaal niets gemerkt, niet warm lopen, geen olielampje.. etc.

Snel dus 1,5 L 5W40 bij gevoed en het peil komt nu half tussen min en max...

Met pijn in m hart denk ik nu even terug aan de kickdowns bij koude motor vorige week..  :'(

Hopelijk geen schade aan de motor....

Weten jullie wanneer dat lampje hoort te gaan branden en ook zoiets meegemaakt? Wat is jullie olieverbruik?

Jeroentjuh

Lampje gaat branden als er bijna nix meer in zit....

855-Champagne

Als het lampje brand is het eigenlijk te laat.

JCviggen

Citaat van: 855-Champagne op 17-07-2004 14:46:49
Als het lampje brand is het eigenlijk te laat.

true, gaat branden bij te lage oliedruk, en dat is echt niet gezond voor je motor...

Maarre kickdown met een motor (en versnellingsbak) die niet warm is is zeer slecht ongeacht het oliepeil
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

konniekip

Dus eigenlijk was het nog niet te beroerd aangezien het lampje nog niet brandde.

JCviggen

Ik zou het toch maar beter in het oog houden vanaf nu hoor...better safe than sorry! :)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

konniekip

mja, maar 1,5 liter over 7000 km is niet vreemd?

JCviggen

ja is normaal, maar dat wil niet zeggen dat het geen kwaad kan met je olie een stuk onder het minimum te rijden ;)
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

volvo850freak

koude motor en kickdown zonde van de auto

Topsport180

#9
Ik zou dit topic graag weer nieuw leven inblazen.

Ik heb een C70 T5 van modeljaar 1999. De auto heeft op 25 juni bij de Volvo dealer een grote beurt gehad, waarbij bijna 6 liter olie (5W30) is ververst. In de tussentijd heb ik zo'n drieduizend kilometer met de auto gereden, waarvan dik tweeduizend i.v.m. vakantierit. Toen ik zojuist de olie peilde (de auto heeft dik een dag stil gestaan en staat zo goed als horizontaal) bleek dat het oliepeil veel te laag was. Ik sta voor een groot raadsel aangezien de hierboven genoemde oliewissel nog geen 3.000 km geleden is  :eusa_snooty: De auto rijdt verder geweldig, rookt niet en haalt moeiteloos zijn top (260 op de klok, heb ik in de afgelopen maanden 3 keer even geprobeerd, uiteraard bij warme motor EN in Duitsland). De turbo zou dus nog in prima toestand moeten verkeren. Het koelvloeistofniveau  blijft mooi op peil. Ik heb nog nooit olie onder de auto kunnen ontdekken. Er branden geen lampjes.

UPDATE 1: Ik heb naast het bovenstaande geconstateerd dat:
- onder de motorkap nergens oliesporen zijn terug te vinden, het blok en andere onderdelen zijn droog
- de uitlaat behoorlijk vettig is en van binnen smerig en zwart
- bij rijden met 120km/h, gas gedurende 100m los en daarna flink gas geen damp aan de achterzijde, welke kleur dan ook ...

UPDATE 2: Uit diverse berichten op dit forum maakte ik op dat de olieschraapveren verdacht zijn. Ik heb een liter olie bijgevuld en ben uit voorzorg vanmiddag even naar de garage gereden. Volgens de hoofdmonteur hoefde ik me geen zorgen te maken. Het oliepeil was precies goed en stond dus in het midden ... Verder gaf hij aan dat de afstand tussen het onderste en bovenste streepje op de peilstok een dikke liter olie betekende. Is dit juist ? Ook gaf hij aan dat een hoger olieverbruik heel normaal is tijdens een rit zoals ik die heb gereden (2.500km retour Italie, met veel hoogteverschillen en redelijk zwaar beladen auto). Per saldo lijk ik 1 liter te hebben verbruikt op een dikke 3.000 km. Wat mij betreft erg veel, maar volgens de monteur is er geen reden tot paniek.



C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

Turbobiker

Motor verbruikt wel wat meer olie als je gaat blazen. Bij mij gaat dat ook wel in de richting van 1 liter per 1000km. Alleen tijdens mijn ritten deze zomer (3000km door half Europa, niet boven de 200km/u geweest) was het verbruik nog niet eens een liter...

Ik zou het eerst nog eens proberen en het verbruik goed in de gaten houden.

10W40 zou wel wat beter zijn als je vaker gaat blazen...
De Tussenpaus

BenC70ES

De mijne MY99 verbruikt ook vrij veel olie, al van af ik hem heb +-120 000 km tot nu +-216 000km...  ook geen rook, goede prestaties, geen lekken...

Die van mijn ouders MY00 verbruikt geen druppel, km stand is ook slechts  58 000, en volgens Vadis verbruiken ze vanaf '00 minder olie door verbeterde zuigerveren.

Maar toch... het is blijkbaar de ene motor tegen de andere...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

JCviggen

een 30W ga je ook meer van verbruiken dan een 40W, enz. Zijn een hoop redenen waarom je wat olie kan verbruiken maar klinkt niet dramatisch in dit geval.
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

BenC70ES

Citaat van: Turbobiker op 12-08-2007 19:24:17
Alleen tijdens mijn ritten deze zomer (3000km door half Europa, niet boven de 200km/u geweest) was het verbruik nog niet eens een liter...

Idem hier, tot mijn verbazing, ik had al een grote bus olie in de koffer mee, maar heb ze niet nodig gehad...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Topsport180

Heren, zie mijn bericht van 12/08 hierboven voor een update !!
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221