Inhouden T-5 bij volgas

Gestart door 850Student, 31-01-2012 16:51:05

Vorige topic - Volgende topic

850Student

Ik ben stapelgek op mijn T5 Estate, heb hem Rica-gechipt. Rijdt vlekkeloos.. Maar vanmiddag een rimpeltje gemerkt: ik rij per dag 2x40 km woon-werkverkeer, veel snelwegkm's met 100 per uur. Op stukje provinciale weg richting huis trap ik 'm meestal 'even door'. Vanmiddag hield de motor ineens in van 3500 tot 4500 toeren. Hij stotterde niet (zitten ook net nieuwe bougies in) maar trok gewoon minder hard. Even later nog een keer geprobeerd, toen hield de motor ook in. Loopt verder gelijkmatig. Ik rij op Euro 95. Kan het daar wat mee te maken hebben (onder vollast)?
Wil natuurlijk geen motorschade. Wie heeft een idee?

snix

Naast de bougies kan het de rest van de ontsteking ook nog zijn. Kabels, verdelerkap, rotor en bobine
EDIT:
Lees je bericht nog een keer. Hij maakt daar geen raar geluid bij en het voel alsof je je voet even van het gas haald??

Misha

Het was koud vandaag, kijk eens of dat nog steeds blijft als het warmer wordt ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Boeijke

850Student

Vacuumslangen pas gecheckt en nog in goede staat. Morgen beurt bij dealer, zal het daar ook even vragen.

Zou het door de temperatuur kunnen komen? Ik weet niet hoe geavanceerd het motormanagement van een 850 is, dat die misschien 'terugregelt' bij te lage temperatuur? Wel komt de koelvloeistofmeter alleen bij stapvoets of stationair tot het midden, op de snelweg hangt 'ie op vijf uur. Dus of ik rij gewoon als een oude zak óf ik moet ook even naar de thermostaat laten kijken.

850Student

Citaat van: snix op 31-01-2012 16:55:01
Naast de bougies kan het de rest van de ontsteking ook nog zijn. Kabels, verdelerkap, rotor en bobine
EDIT:
Lees je bericht nog een keer. Hij maakt daar geen raar geluid bij en het voel alsof je je voet even van het gas haald??

Hmm.. ik weet idd niet hoe goed rotor, verdelerkap etc. zijn. Ga ik ook even checken.

Ludo

Citaat van: 850Student op 31-01-2012 17:00:06
Wel komt de koelvloeistofmeter alleen bij stapvoets of stationair tot het midden, op de snelweg hangt 'ie op vijf uur. Dus of ik rij gewoon als een oude zak óf ik moet ook even naar de thermostaat laten kijken.

Naar kijken brengt geen zoden aan de dijk.
Vervangen, want die blijft open staan.

Misha

Citaat van: Ludo op 31-01-2012 18:03:49
Citaat van: 850Student op 31-01-2012 17:00:06
Wel komt de koelvloeistofmeter alleen bij stapvoets of stationair tot het midden, op de snelweg hangt 'ie op vijf uur. Dus of ik rij gewoon als een oude zak óf ik moet ook even naar de thermostaat laten kijken.

Naar kijken brengt geen zoden aan de dijk.
Vervangen, want die blijft open staan.
Jup, vervangen.

Zelfs stationair draaien zorgt er  voor dat de thermostaat op 3 uur gaat staan, een 4-takt motor is nu eenmaal een perfekte kachel.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

850Student

Ahh good to know! Misschien gaat het verbruik bij nieuwe thermostaat zelfs wat omlaag. Onee, over verbruik mag je niet zeuren als je een T5 hebt.

Never a dull moment met een 850 op leeftijd. Alhoewel, ik zit nog niet eens op 300.000km, dus de 'inloopolie moet nog vervangen worden', zoals ik ergens in een oud topic als grap zag staan. :)

Volvo for life.

MikeyQR

Check ook gelijk even je turboslangen die willen ook nog wel eens scheuren en dan vooral de turboslang die bij je gasklep zit daar zit een vertakking op die naar je stappenmotor gaat en daar gaan ze nog wel eens stuk. ;)

arjenT5R

Citaat van: 850Student op 31-01-2012 16:51:05
Ik ben stapelgek op mijn T5 Estate, heb hem Rica-gechipt. Rijdt vlekkeloos.. Maar vanmiddag een rimpeltje gemerkt: ik rij per dag 2x40 km woon-werkverkeer, veel snelwegkm's met 100 per uur. Op stukje provinciale weg richting huis trap ik 'm meestal 'even door'. Vanmiddag hield de motor ineens in van 3500 tot 4500 toeren. Hij stotterde niet (zitten ook net nieuwe bougies in) maar trok gewoon minder hard. Even later nog een keer geprobeerd, toen hield de motor ook in. Loopt verder gelijkmatig. Ik rij op Euro 95. Kan het daar wat mee te maken hebben (onder vollast)?
Wil natuurlijk geen motorschade. Wie heeft een idee?

stage 0 tijd !!!!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!