Welke accu (amperage) in mijn B5252S Volvo?

Gestart door CharlieFox, 03-02-2012 14:26:55

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Ja, ik weet het. Stom, stom, stom. Wist dat ie al wat zwak werd en kan dus nu niet meer starten  :eusa_doh: Ik ga zo een nieuwe halen bij Brezan waarschijnlijk. Wat voor accu moet er nu in? Kan het niet zo gauw vinden.

Er zit nu een originele Volvo accu in van 55 Ah en 510 A. Lijkt mij wat aan de kleine kant. Concreet:

1) Kan het, electrotechnisch gezien, kwaad als er een zwaardere in komt?
2) Is een zwaardere in Ah ook groter in afmetingen? In dat geval past ie nl niet meer in de accubak.

Dank alvast!
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Ries van de Zilverschuit

Is al veel over geschreven hier. Kan tot circa 74Ah, zeggen ze, maar is niet echt nodig. Die past gewoon in de bak. Vergeet de dealer niet te raadplegen. Alles is daar duurder, maar de accu's niet.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

CharlieFox

Ja sorry, ik weet het. Maar had wat haast en de zoekmachine geeft mij te veel treffers op "accu". Anyway: Het is zojuist 'n gewone Brega geworden, huismerk Brezan. Amperage 72 Ah voor € 102,04. Garantie 2 jaar. Bij de Volvo dealer was ie duurder, althans de 62 Ah. Want dat moest er volgens hen in. En ach, het is maar 'n accu. Alleen nodig om de motor even te crancken en eenmaal na het aanslaan doet ie toch niks meer, toch?

Auto start gelijk veel beter. Niet alleen het crancken natuurlijk, maar veel belangrijker: Het aanslaan! Heeft vast te maken met dat er nu veel meer stroom over is voor de bobine en niet alles meer naar de startmotor hoeft.

Die Brega accu is iets langer (2-3 cm) in lengte en is geen enkel probleem. Ik kan alleen m'n cruise control "apparaatje" niet meer bevestigen op deze accu  :eusa_snooty: Ja, ik weet het, hoort daar ook niet. Maar ik moet nog steeds die te korte 3 draden verlengen om dat ding uiteindelijk op een christelijke plek te kunnen hangen ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

thuur

Citaat van: CharlieFox op 03-02-2012 16:43:36
Ja sorry, ik weet het. Maar had wat haast en de zoekmachine geeft mij te veel treffers op "accu". Anyway: Het is zojuist 'n gewone Brega geworden, huismerk Brezan. Amperage 72 Ah voor € 102,04. Garantie 2 jaar. Bij de Volvo dealer was ie duurder, althans de 62 Ah. Want dat moest er volgens hen in. En ach, het is maar 'n accu. Alleen nodig om de motor even te crancken en eenmaal na het aanslaan doet ie toch niks meer, toch?

Auto start gelijk veel beter. Niet alleen het crancken natuurlijk, maar veel belangrijker: Het aanslaan! Heeft vast te maken met dat er nu veel meer stroom over is voor de bobine en niet alles meer naar de startmotor hoeft.

Na het starten wordt ie bijgeladen en zorgt ie voor een buffer in je stroomnet. Daarbij: als je de auto niet gebruikt zorgt ie ervoor dat je radiozenders en tijd onthouden wordt en dat jij met je afstandsbediening de auto kunt openen.

Hij slaat waarschijnlijk sneller aan omdat de startmotor meer toeren kan maken.

Gr ;)

CharlieFox

Citaat van: thuur op 03-02-2012 17:42:48
(...) en dat jij met je afstandsbediening de auto kunt openen (...)

Gr ;)

Nou, dat heb ik dus niet hoor. Nog altijd, al vanaf m'n eerste Fiatje 127, gewoon met de sleutel erin porren en openen ...  :-[

grijzev70tdi

Maar de hij zorgt wel zodat hij cenrale vergrendeling hebt ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

jeroen74

En de fueltrims e.d. van je ECU. Je binnenverlichting en de rode deurlampjes.

grijzev70tdi

En je instellingen van je klok, BC en en en....

jeroen74

Conclusie: de akku is heel belangrijk :angel:

grijzev70tdi