Olielek V70 T-5 1997 met foto

Gestart door btentusscher, 05-02-2012 15:15:40

Vorige topic - Volgende topic

btentusscher

Ik heb de oorzaak van de olielekkage gevonden van mijn V70 T-5 automaat uit 1997. De volgende foto's
geven de locatie aan. Hebben jullie enig idee welke uitgang dat is en hoe dit eventueel op te lossen is?

http://desmond.imageshack.us/Himg214/scaled.php?server=214&filename=dscf7786i.jpg&res=medium

http://desmond.imageshack.us/Himg507/scaled.php?server=507&filename=dscf7787.jpg&res=medium

Locatie is dus rechter voorzijde (vanuit bestuurdersstoel), onder de distributieriem.

KIM

Dit is:

- Of je oliepompafdichting
- Of je oliekoelerslangen
- Of je oliethermostaatafdichting
- Of je voorste krukaskeerring

Bij mij heb ik, om in de toekomst ook geen problemen te krijgen, alles vervangen.
De oliekoelerslangen zijn het duurst in de aanschaf. Wanneer je het zelf niet kunt repareren is de oliepompafdichting en de voorste krukaskeerring ook duur omdat de distributieriem los moet.

btentusscher

Bedankt voor je reactie Kim, dat klinkt niet al te best...... Heb je een tip om te bepalen welke
van de vier opties de boosdoener is?

KIM

Helaas...
Ik heb de boel een paar keer losgehad.
Misschien dat je met remmenreiniger en vervolgens een proefrit de boel iets beter kunt lokaliseren.

JW

onze t-5 heeft daar ook een lekkage gehad. leek op afdichting oliekoeler etc, uiteindelijk vond ik in Vadis dat er vanaf een bepaald moment (toen V70-1 al bestond) Volvo de aanbeveling gaf om enkele schroeven bij het oliefilter (die van de carterpan) te monteren met wat vloeibare pakking, er zijn daar enkele schroeven die in een oliekanaal of in het carter uitkomen. Sindsdien is het daar weer droog, simpelweg 3-4 schroeven er omstebeurt uit, wat vloeibare pakking er aan en terug.

misschien is dat het ook in jou geval.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

btentusscher

Dat zou toch mooi zijn JW. Heb je dat toen zelf opgelost? En zo ja, ben je daarvoor in te huren?  :)

btentusscher

Blijkt toch de retourleiding van de turbo te zijn, valt dus gelukkig mee.

btentusscher

Ik heb vandaag het verdrietige nieuws gekregen dat mijn V70 niet meer te repareren (kosten 2 x v70) is. Nader onderzoek liet zien dat het hele blok (bak-krukas-turbo) allemaal zo lek als een mandje is. Na contact met de verkoper gehad te hebben kan ik hem inruilen tegen een andere V70 waar hij naar op zoek gaat. Wat een ellende zeg...... Afwachten dus....

thuur

Dat is wel een heel drastische diagnose.... Als alle keerringen zweten/lekken dan zit de carterventilatie dicht. Die vernieuw je en dan kijk je na een paar weken welke keerringen nog steeds lek zijn. Heel vaak stopt het lekken dan, of blijft het bij zweten.

Oliekoelerslangen, oliethermostaathuisje en turboretourleiding zijn beruchte lekkers. Dat is geen kwestie van of, maar wanneer. Meestal kun je deze reparaties op je gemak inplannen want ze verergeren maar langzaam.

Een turbo die aan de buitenkant olie lekt moet ik nog tegenkomen....

Gr :eusa_think:

btentusscher

Dat is voor mij als leek heel erg moeilijk te zeggen thuur. Ik vertrouw eigenlijk wel op mijn ervaren Volvo monteur. Ik heb 3100,- euro betaald voor deze Volvo (zonder nieuwe schijven en blokken) en als hij zegt dat het niet zinvol is, dan wil ik dat wel geloven. Er blijkt een andere motor ingezet te zijn, die niet goed geinstalleerd is waardoor deze problemen zijn ontstaan.

UserID6342

Beide verhalen die je nu vertelt zijn onzin.  Even voor de duidelijkheid, ik zeg dus niet dat jij die onzin verkoopt maar je 'Volvo' mannetje. Als het echt zo'n goede 'Volvo kenner' is, dan weet hij hoe e.e.a. in elkaar zit en ook hoe hij het adequaat moet oplossen.

Dat je een dichte carterventilatie hebt en daardoor er een aantal keerringen zijn uitgeklapt, heeft 0,0 met de motorwissel te maken.

Ik zou als ik jou was op zoek naar iemand die het wel weet en het ook fatsoenlijk kan maken.  Als je alleen de lekkage aan de distributiekant van je motor hebt, is het precies zoals KIM en Thuur zeggen en voor een paar euro op te lossen.

-D©©©L-

Citaat van: btentusscher op 15-02-2012 16:28:55
Ik heb vandaag het verdrietige nieuws gekregen dat mijn V70 niet meer te repareren (kosten 2 x v70) is. Nader onderzoek liet zien dat het hele blok (bak-krukas-turbo) allemaal zo lek als een mandje is. Na contact met de verkoper gehad te hebben kan ik hem inruilen tegen een andere V70 waar hij naar op zoek gaat. Wat een ellende zeg...... Afwachten dus....

Niet meer te repareren ? dat lijkt me onzin.
Wat denk je dat die verkoper er mee gaat doen ? Omruilen, maken en dan goed verkopen met de vermelding "allemaal nieuwe pakkingen & oliekeringen".

Ow, van mijn vader leerde ik al op jonge leeftijd het volgende; d'r zijn twee soorten autohandelaren, slechte en hele slechte.
De mensen die mijn vader kennen weten dat op waarde te schatten.

btentusscher

Jullie begrijpen dat het mij nu helemaal duizelt in het hoofd....... De bak zou er onderuit moeten enz. enz. hebben we het dan echt over een paar euro? En even voor de duizeligheid, ik veroordeel niemand, ik wil gewoon mijn V70 rijden  ???

thuur

Citaat van: btentusscher op 15-02-2012 18:44:32
Jullie begrijpen dat het mij nu helemaal duizelt in het hoofd....... De bak zou er onderuit moeten enz. enz. hebben we het dan echt over een paar euro? En even voor de duizeligheid, ik veroordeel niemand, ik wil gewoon mijn V70 rijden  ???

Zoals reeds aangegeven: ga naar een Volvomonteur die hier op het forum goed staat aangeschreven en vraag een second opinion.

Gr ;)

petrolhead

Doooen btentusscher en daarna je mind op maken. Wellicht valt het gewoon mee.