Carter ontluchting verstopt?

Gestart door martinint, 11-02-2012 08:27:40

Vorige topic - Volgende topic

martinint

Ik zit sinds gisteren (denk ik) met het volgende probleem.
Van het ene op het andere moment zit denk ik mijn carter ontluchting zo verstopt dat er hoge druk in de warme motor wordt opgebouwd.
Deze druk is zo hoog dat wanneer de motor wordt stop gezet en ik de olie dop los draai, het wel lijkt of ik een radiatordop los draai.
Gevolg is dat er olie onder de dop door weg lekt en stank en vieze boel.
4 jaar geleden is de carter ontluchting schoon gemaakt.
Het kan toch niet zo zijn dat de boel van het ene op het andere moment totaal dicht zit.
Iemand enig idee? of een getekend schema van de ontluchting.

Bedankt

Martin

UserID6342

Carterontluchting schoonmaken kan niet bij onze auto's.  Platweg gezegd is dat dom gelul.  Het enigste wat je bij onze auto's kunt doen is radicaal alles vervangen, potje, slangen, slangklemmen de hele boel.  Pas dan weet je zeker dat het goed gebeurt (is).  Wat garage's vaak doen met 'schoonmaken', is even met een luchtspuitje door de slangen heen blazen en klaar.  Heeft totaal geen enkele zin.  Vernieuwen dus die boel en dan zal het hoogstwaarschijnlijk al een heel stuk beter zijn.

Als je dan toch bezig bent, vernieuw dan meteen de O-ring van de olievuldop.

daytonawim

klinkt erg bekend, maar dan voor een Citroen BX.

Je zou even de caterventilatieslang van je luchtinlaatbuis los kunnen maken, en daar even in blazen
mogelijk kun je eem restrictie voelen ( kan je gelijk kijken of het filtertje er nog in zit)

Ik gok dat je wat korte stukken gereden hebt in de kou, hierdoor kan de drab in je ventilatiebuis
bevriezen zodat je carter slecht kan ventileren. en dus druk opbouwen.

Zelf zou ik even met een haarfohn de voorzijde van de motor verwarmen (waar je vaatje zit)
en onder je spruitstuk, waar de slang loopt naar je inlaat traject.

Verder zie tips van Dirk, vervangen die rommel

Zeker even goed naar kijken, voordat je je keerringen er uit blaast.

martinint

Dank je wel Dirk en Wim,
Eerst maar eens kijken of die slangen dicht gevroren zitten en zorgen dat de boel in ieder geval weer open is.
De hele boel vervangen is een goed idee maar alleen niet nu buiten bij deze temperaturen.

martinint

Zit die vlamdover waar steeds over gesproken wordt ergens in de slang van het potje naar het luchtfilter?
Iemand enig idee?

daytonawim

Volg de slang van je luchtfilterhuis naar je gasklep, dan zie je aan de achterkant een haakse slang zitten
daar zit het beruchte filtertje in.

Das gelijk de slang waar je even in kunt blazen.

martinint

Ik heb het los gemaakt (dat deeltje met banjonet sluiting) en het zat totaal dicht achter het kunststof filtertje.
de dikke van de 2 slangen is schoon, maar die dunnere lijkt ook totaal dicht te zitten, is dat normaal?

martinint

Wilde net de slang doorblazen die naar het potje loopt, breekt het kreng net af boven de injector rail.
Nu maar proberen aan elkaar te krijgen met een stukje tuinslang er omheen en alles vervangen als het buiten boven nul is.

martinint

Nou, de gebroken slang weer aan elkaar geknutseld, alles weer gemonteerd en olie ververst.
Zodra het beter weer is de hele boel maar vernieuwen, kan ik er weer even tegen.

Bedankt voor jullie hulp en suggesties!

Fijn weekend

Martin