Auto importeren uit Duitsland

Gestart door niwesa, 12-02-2012 11:22:18

Vorige topic - Volgende topic

niwesa

Wie heeft er ervaring en tips met het importeren van een auto uit Duitsland?

Ik overweeg er een Audi A2 te gaan halen en wil hem zelf terug rijden.

Dus importkenteken e.d.

Verkoopt helaas zijn mooie V70

Douwe

Je denkt toch niet dat je hier op het Volvo850Forum medewerking kunt verwachten om een Audi uit Duitsland te halen :eusa_naughty: :eusa_naughty:

Ik kan je helaas niet helpen, maar er zijn hier op het forum zeker mensen die je wel kunnen helpen met informatie.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

pwberg

Heb het zelf nooit gedaan, ken echter wel mensen met ervaring.

Volgens mij één(of meer)daags kenteken regelen, e.e.a. doorgeven aan je verzekering, auto laten exporteren en naar huis knallen. Vervolgens naar de RDW voor keuring, kentekenplaten aanvragen en voila.

Aanvullingen / verbeteringen welkom.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Boemeltje

Ik ben er zelf ook mee bezig geweest de laatste 1,5 maand. Uiteindelijk niet nodig gehad omdat de V70 in Duitsland toch wat veel gelopen bleek te hebben, en de prijs uiteindelijk niet interessant was.

Vooral http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,2428289,page=1 is erg handig. Lees het hele topic eens door, vooral de discussie over de kentekens is interessant!

Verder is het van belang te kijken naar de aanwezige papieren. Los van het feit dat je ze voor een deel (Fahrzeugbrief enzo) nodig hebt voor de import is historie van een auto imho best belangrijk. Als je de auto ooit wilt verkopen wordt er toch vaak wat vreemd gekeken naar het nieuwe kenteken, en dan is alle informatie die je hebt over de historie welkom!

niwesa

Je denkt toch niet dat je hier op het Volvo850Forum medewerking kunt verwachten om een Audi uit Duitsland te halen 

Tja,tja ik weet het, maar met de V70 rijden we nog maar 4.000 km. per jaar. Ik ben autogek en vindt het een geweldige auto, maar het wordt ook tijd om te gaan bezuinigen...........

Kali-Integrali

Ik heb 4 jaar geleden mijn V70 uit Munster gehaald. Geen probleem!

• Zorgen dat de farhzeugbrief en fahrzeugschein erbij zitten.

• De meeste garagebedrijven en dealers kunnen hem zelf direct op tijdelijk (Duits) kenteken zetten. Ik meen 5 dagen geldig, precies goed voor APK check en ritje naar RDW.

• Destijds had ik de belastingpapieren niet goed ingevuld. Aangezien ik een particulier was en dit éénmalig deed hebben ze mij daar bij de RDW geholpen :)

• Maar voor een paar tientjes kan je dit invullen uitbesteden. even Googlelen. Verder nog even goed de Zoekfunctie uitproberen, is reeds veel over geschreven hiero.

• Ik heb overigens niets met de verzekering geregeld, zo ver ik mij kan herinneren.. Dus das het uitzoeken wel waard. Bekruipt mij het gevoel dat ik onverzekerd heb rondgereden... hmmmm ???

Succes! Gr-Martijn

Boemeltje

Citaat van: Kali-Integrali op 12-02-2012 13:16:46
Ik heb 4 jaar geleden mijn V70 uit Munster gehaald. Geen probleem!

• Zorgen dat de farhzeugbrief en fahrzeugschein erbij zitten.

• De meeste garagebedrijven en dealers kunnen hem zelf direct op tijdelijk (Duits) kenteken zetten. Ik meen 5 dagen geldig, precies goed voor APK check en ritje naar RDW.

• Destijds had ik de belastingpapieren niet goed ingevuld. Aangezien ik een particulier was en dit éénmalig deed hebben ze mij daar bij de RDW geholpen :)

• Maar voor een paar tientjes kan je dit invullen uitbesteden. even Googlelen. Verder nog even goed de Zoekfunctie uitproberen, is reeds veel over geschreven hiero.

Succes! Gr-Martijn

Voor zover ik weet is dat vijfdaagse kenteken het Kurzzeitkennzeichen voor tussen handelaren in Duitsland zelf. Dit is niet geldig in Nederland als je de auto importeert. Het is wel goedkoper, maar het wordt in Nederland niet erkend. Staat ook in dat topic op Autoweek, heeft te maken met het feit dat je dan niet onder internationaal wegverkeer valt, maar het om import gaat.

Zie hier op pagina 17 van het topic:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,2428289,page=17

Het is natuurlijk een risico dat je zelf moet willen lopen, voor hetzelfde geld doen ze niet moeilijk, maar officieel zou het dus niet mogen ;)

Rob850turbo

in duitsland kan je zgn 5 daags kenteken kopen , 80 euro ongeveer . dit is incl verzekering.  het chassis nummer vul je zelf in , dus je kan naar meerdere auto's gaan kijken en daarna met 1 daarvan terug rijden.

Dit duitse 5 daags kenteken is ook geldig in de meeste andere europese landen

Volgens mij is het duitste 5 daagse kenteken in nl niet geldig.

Boemeltje

http://de.wikipedia.org/wiki/Kfz-Kennzeichen_%28Deutschland%29#Kurzzeitkennzeichen

Geeft een overzicht van de verschillende Duitse kentekens. Volgens mij is het Ausfuhrkennzeichen (wat dus wel in Nederland geldig is) te krijgen vanaf 15 dagen. Kan zijn dat ik hier fout zit hoor :)

TonV70R

Als de auto al in Nederland is zinder Nederlands kenteken ga er dus vanuit dat deze op de trailer uit bijv. DLd is gehaald:
Je hebt eigenlijk alleen het buitenlandse kentekenbewijs nodig en de auto zelf bij de RDW.
Afspraak maken bij de RDW, of zonder afspraak in de ochtend erheen.
Indien je met de auto naar het RDW wilt rijden een tijdelijk kenteken aanvragen bij de RDW en je auto verzekeren op dat tijdelijke kenteken.
Auto laten keuren, belasting papieren ivm te betalen bpm invullen en betalen.
Na een aantal dagen krijg je het kenteken.
APK bij eigen garage laten doen of gelijk de de keuring bij de RDW.

Nadat het kentekenbewijs binnen is, kentekenplaten laten maken en de verzekering regelen.
Belasting gaat vanzelf nadat het Nederlandse kenteken is toegekend.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Boemeltje

Oh, en indien je er nog met een buitenlands kenteken mee gaat rondrijden: meld je auto bij de douane voor uitstel van betaling van BPM, dan kun je daar niet voor bekeurd worden ;)

niwesa

Er zijn dus twee soorten kentekens.

Ausfuhrkennzeichen en Kurzzeitkennzeichen.

Met die eerste zou je dus rond mogen rijden in Nederland?

Anders beter op een kar zetten. Zit ik alleen weer met mijn rijbewijs.

Boemeltje

Klopt ;) En je hebt natuurlijk nog de mogelijkheid om de auto (indien hij nog op kenteken staat) hier heen te (laten) rijden. Als Nederlander is dat ook weer niet toegestaan, maar een huidige eigenaar zou dat wel kunnen doen.

Voor mij was dat een optie, omdat de auto die ik ging bekijken in Kleve stond, terwijl ik in Nijmegen woon, die 20 minuten rijden had ik vast wel kunnen regelen met de huidige eigenaar :)

TonV70R

Wat weegt een A2 900kg volgens autoweek,
Lichte aanhanger misschien een optie zodat je toch aan de eisen voldoet?
Waar moet deze vandaan komen?
Anders iemand met een BE rijbewijs meevragen?

Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Powerpete

met een B rijbewijs mag je maximaal het gewicht trekken wat je V70 leeg !!! weegt.. volgens kenteken een 1435 KG dus..

een A2 1.6 Fsi weegt 995 Kg  (diesel nog 10 Kg meer..) denk niet dat je een ambulance gaat vinden met een leeggewicht van 440 kg...
en gaan we weer je moet dus ook een ambulance vinden die een maximaal toelaatbaar totaalgewicht heeft van Tadaaaa 1435 Kg...

beetje tandemasaanhanger van de verhuurboer mag al 1600 Kg wegen.... wordt hem niet dus...

BE heeft alleen maar zin als je er een auto voor zet die dit gewicht mag trekken... achter de volvo verhoog je t max te trekken gewicht met hooguit, 200 Kg..

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)