kan het zonder klep (inlaatspruitstuk) ?

Gestart door jackjozef, 12-02-2012 14:04:33

Vorige topic - Volgende topic

jackjozef

eventjes een vraag;
ik probeer mijn 2000cc 20klepper te optimaliseren.
Ben nu aan't uitbouwen.
Mijn vraag is nu of er al iemand heeft geprobeerd om de klepjes in het inlaatspruitstuk weg te laten.
'tZal wel koppel verliesgeven bij lage toeren, maar er komt wat meer ruimte vrij zodat de luchtstroom minder hindernis heeft. Wie heeft al getest en wat zijn de bevindingen ? (ik rijd voorlopig met volledig origineel luchtfilter en ook originele uitlaat, maar ik ben aan't snuffelen wat er allemaal op de markt te koop is)

ulkeman

bedoel je de vvis klep?

daar is een leuke verbetering op.
vvis tuning.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

jackjozef

ja vvis tuning heb ik hier al veel over gelezen, maar dat is misschien voor achteraf.

vraag is nu, of het weglaten van de klep echt zo nadelig is bij lagere toeren, enof het winst geeft bij plankgas? (omdat de klepjes weg zijn en de luchtstroom dus minder wordt gehinderd)
stationair geeft het misschien ook een klein verschil?

-D©©©L-

Het inlaat spruitstuk is geen beperking qua flow.
Mocht je echt wat willen dat meer oplevert dan 0,25 pk, denk dan aan het vergroten van de diameter van de kleppen, het vergroten van de lift, het aanpassen van de timing en het bewerken van de kop. Het maximaal toerental kan omhoog naar ca 8000 rpm met een aangepaste kop.  Verder kan je de airco en of stuurbekrachtiging uitbouwen en de dynamo vervangen door een kleiner exemplaar. Wil je koppel onderin ? dan ontkom je bijna niet aan drukvulling. Een turbo kan natuurlijk, maar een compressor kan natuurlijk ook.

jackjozef

heren vrienden volvo850liefhebbers :
misschien ben ik fout, maar lees en denk eventjes mee ;

situatie A : gasklep helemaal open, hierdoor weinig vacuum in het inlaatspruitstuk, onder invloed van het lage vacuum gaat de klep in het inlaatspruitstuk helemaal open, de computer zegt nu MAXIMAAL brandstof inspuiten, veel luchtpassage langsheen luchtmassemeter, veel power maar ook veel verbruik

situatie B : gasklep slechts beetje open, hierdoor groot vacuum en hierdoor klep in het inlaatspruitstuk dicht (of toch bijna), de computer zegt weinig inspuiten, weinig lucht langsheen luchtmassameter, weinig power maar wel zuinig.

ik verwijder nu de klepjes in het inlaatspruitstuk

situatie C : gasklep helemaal open, weinig vacuum, zelfs minder dan bij situatie A want er is een iets betere flow dan voorheen wegens de verwijderde klepjes, computer zegt maximaal inspuiten, veel power, veel verbruik

situatie D: gasklep slechts beetje open, er is nu minder vacuum dan bij situatie B want de klep in het inlaatspruitstuk werkt niet meer mee, er is dus nu meer brandstofinspuiting dan bij situatie B, meer vermogen maar ook wel meer verbruik

Conclusie : de klep zorgt ervoor dat er zuiniger wordt gereden bij lage toeren, de optimale verhouding lucht benzine blijft via de klep optimaal, bij verwijderen van de klep dus méér inspuiting maar dus ook meer verbruik.
welke parameters zie ik over het hoofd ? en dat verhaal van het méér koppel onderin (door de klep) is dat wel echt merkbaar ? ik twijfel toch nog een beetje...graag jullie meerwaarde in dit verhaal

jeroen74

Je zou misschien een tikkeltje minder pompverliezen hebben, maar waarschijnlijk zo vreselijk weinig dat het niet eens te meten valt.

Je kan het natuurlijk gewoon proberen en naar de rollenbank met die kar ;)

-D©©©L-

Heb je het VViS modificatie topic ook al eens gelezen ? Daar vind je je meetwaarden.

jackjozef

ja ik heb het allemaal al wel gelezen, maar het vvis project werkt MET behoud van de klep in het inlaatspruitstuk.
ik wil het eens proberen met de klep verwijderd uit het inlaatspruitstuk.
ik kan altijd nog de klepjes terug steken moest het enorm tegenvallen.
Het feit dat in de latere inlaatspruitstukken deze klep niet meer aanwezig is, doet mij vermoeden dat Volvo wel heeft begrepen dat het ZONDER die klep beter kan. (?)

-D©©©L-

Citaat van: jackjozef op 13-02-2012 12:19:11
ja ik heb het allemaal al wel gelezen, maar het vvis project werkt MET behoud van de klep in het inlaatspruitstuk.
ik wil het eens proberen met de klep verwijderd uit het inlaatspruitstuk.
ik kan altijd nog de klepjes terug steken moest het enorm tegenvallen.
Het feit dat in de latere inlaatspruitstukken deze klep niet meer aanwezig is, doet mij vermoeden dat Volvo wel heeft begrepen dat het ZONDER die klep beter kan. (?)

Ja, dat kan ook wel. Daarom hebben ze er ook een VVT unit op de inlaatnokkenas gezet.
Dus even de kop wisselen en een sturing voor de VVT klep bedenken, is geen raket technologie.

joebar

Als je zo graag meer vermogen wilt, dan zou ik er gewoon een 2.5 20 klepper in hangen, dan heb je 30 PK meer voor een appel en een ei, koop ergens een 20 klepper voor pak m beet 3-400 euro, sloop het blok er uit, maak dat op je dooie gemak klaar, de rest van de onderdelen verkoop je voor 200 euro, en je kunt er een geheel nagezien blok in hangen.....
Heb ik met mijn vorige ook zo gedaan...
2.0 en 2.5 kun je zonder ook maar iets te veranderen gewoon swappen

jackjozef

een ander blok (2.5) op de kop tikken is zeker de moeite.
de uitdaging is natuurlijk hier en daar wat winnen met weinig geld en goede ideeën.
het is een hobby, niks moet, dat is het plezante eraan... en je wordt er slimmer van, je leert het model echt kennen door er zo over na te denken

thuur

Citaat van: jackjozef op 13-02-2012 11:19:02

situatie A : gasklep helemaal open, hierdoor weinig vacuum in het inlaatspruitstuk, onder invloed van het lage vacuum gaat de klep in het inlaatspruitstuk helemaal open, de computer zegt nu MAXIMAAL brandstof inspuiten, veel luchtpassage langsheen luchtmassemeter, veel power maar ook veel verbruik

situatie B : gasklep slechts beetje open, hierdoor groot vacuum en hierdoor klep in het inlaatspruitstuk dicht (of toch bijna), de computer zegt weinig inspuiten, weinig lucht langsheen luchtmassameter, weinig power maar wel zuinig.

situatie C : gasklep helemaal open, weinig vacuum, zelfs minder dan bij situatie A want er is een iets betere flow dan voorheen wegens de verwijderde klepjes, computer zegt maximaal inspuiten, veel power, veel verbruik

situatie D: gasklep slechts beetje open, er is nu minder vacuum dan bij situatie B want de klep in het inlaatspruitstuk werkt niet meer mee, er is dus nu meer brandstofinspuiting dan bij situatie B, meer vermogen maar ook wel meer verbruik

Conclusie : de klep zorgt ervoor dat er zuiniger wordt gereden bij lage toeren, de optimale verhouding lucht benzine blijft via de klep optimaal, bij verwijderen van de klep dus méér inspuiting maar dus ook meer verbruik.
welke parameters zie ik over het hoofd ? en dat verhaal van het méér koppel onderin (door de klep) is dat wel echt merkbaar ? ik twijfel toch nog een beetje...graag jullie meerwaarde in dit verhaal

VVIS werkt helemaal niet direct op het vacuum. Het is weliswaar vacuumbekrachtigd, maar via een solenoid die door de ECU wordt aangestuurd.

Als je de klep weglaat denk ik dat je in bijna alle situaties minder koppel en vermogen hebt.

Gr 8)

Jack v

Citaat van: thuur op 13-02-2012 13:33:49

VVIS werkt helemaal niet direct op het vacuum. Het is weliswaar vacuumbekrachtigd, maar via een solenoid die door de ECU wordt aangestuurd.

Als je de klep weglaat denk ik dat je in bijna alle situaties minder koppel en vermogen hebt.

Gr 8)
En had TS het topic van Yits gelezen dan had ie dit geweten :eusa_whistle:
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ulkeman

Citaat van: Jack v op 13-02-2012 17:01:57
Citaat van: thuur op 13-02-2012 13:33:49

Gr 8)
En had TS het topic van Yits gelezen dan had ie dit geweten :eusa_whistle:

kortom.....
veel poespas en weinig resultaat.
en als je het toch beter denkt te weten doe het gewoon,
zoveel werk is het niet en je komt er vanzelf wel achter ;)

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

jackjozef

inderdaad, het is snel uitgeprobeerd, dan weet ik direkt welk verschil het geeft.
verder veel kritiek, maar ik heb nog geen onderbouwde weerlegging gehad in de tegenreacties.
Vermoedelijk spelen nog andere parameters een belangrijke rol, wie weet er nog meer over te vertellen?