Mijn 850 20V loopt goed op gas, maar zeer slecht op benzine

Gestart door wbeetje, 13-02-2012 14:44:07

Vorige topic - Volgende topic

wbeetje

Beste collega-rijders / techneuten, mijn Volvo 850 GLT 20V uit 1994 rijdt goed op gas g3, hapert wel eens een keer, maar dat mag geen naam hebben.

Terwijl hij op benzine eigenlijk niet te rijden is, houdt enorm in en als je bijvoorbeeld 120 rijdt en overschakelt naar benzine, dan zakt ie terug naar 80 met een hoop gestotter en gestoot. Zeker als je gas bijgeeft, dan zakt ie helemaal weg. Af en toe, als de wagen koud is, is het ook wat moeilijker starten, een keer of 4 starten is dan nodig, maar uiteindelijk start hij dus wel. (let op, het is een gassysteem wat eerst op benzine start en na een paar seconden overschakelt naar gas, dit is niet te omzeilen zoals bij sommige systemen blijkbaar wel kan.)

Ik wacht wel op een nieuwe expansievatje (vandaag besteld), deze is aan de onderkant gescheurd en lekt behoorlijk, maar dat kan het toch niet zijn lijkt mij ? Auto is overigens absoluut niet te warm geweest, meter komt nooit boven de helft namelijk. Nu ik het toch over de meter heb, het is wel raar dat als ik overschakel naar benzine, de hittemeter tot ongeveer een kwart zakt.

Het volgende is het afgelopen jaar vervangen trouwens, alles nieuw :

- luchtmassameter
- brandstofpomp
- slang brandstofpomp (was bijna helemaal vergaan)
- radiateur
- relais 103
- vorige week de injectoren laten cleanen

Heeft iemand van jullie nog een idee, zou super zijn ! ?

Mvg,

Wbeetje.

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

Wout309t

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

jacques1967

Aan de onderzijde van je brandstofrail , tussen de injectoren , zit de brandstofdrukregelaar. Hieraan vast zit een dun vacuumslangetje.

Het zou kunnen dat de brandstofdrukregelaar lek is , dit is te testen door aan het uiteinde van het vacuumslangetje te zuigen(aan de zijde waar hij op het zgn kerstboompje gedrukt zit,dus ff loshalen), komt er dan benzine, dan is de regelaar lek. Heb je ook al geprobeerd om te rijden met de stekker van de luchtmassameter afgekoppeld? Rijdt hij dan beter, is waarschijnlijk de LMM defect. Ook al is deze reeds vernieuwd. Branden er overigens controlelampjes tijdens het rijden? Ook zou het kunnen zijn dat de massadraden vd injectoren afgebroken zijn van het stekkertje op de massastrip achter de linker koplamp , bevestigd aan de carrosserie. Maar first things first,dus eerst de brandstofdrukregelaar controleren. De druk op het rail moet ongeveer 3 bar zijn. Dit zou je kunnen meten met een bandendrukmeter op het ventiel aan het brandstofrail (aan de zijde vd gaskabel). Het lijkt er nl op dat er gewoon te weinig brandstof ingespoten wordt , maar het kan net zo zijn dat er juist veel te veel benzine ingespoten wordt. Dit kan gebeuren indien de massadraden vd injectoren gebroken of teveel geoxideerd zijn op die strip.  Dus eerst ff verder checken.

wbeetje

Ja hartelijk dank heren (aangenomen dat het dus heren zijn). De injectoren heb ik vorige week laten cleanen, heeft dus niks geholpen, kostte me weer 65 euro....  Maar goed verhaal Jaques, ik ga wat dingen proberen of laten proberen, aangezien ik zelf niet zo'n handig iemand ben in dit soort dingen. Bedankt tot nu toe, ik houd jullie op de hoogte en als er nog ideeën zijn, hoor ik het graag. Gr. Bart (=wbeetje).  :eusa_angel:

wbeetje

Trouwens Jacques: is het niet zo dat als de LMM weer defect zou zijn, op gas ook niet of bijna niet te rijden is. Dat was vorige keer namelijk wel zo en er brandde toen ook een lichtje van het motormanagment op het dashboard, dat is nu niet het geval.

Wout309t

Citaat van: wbeetje op 13-02-2012 15:33:20
Ja hartelijk dank heren (aangenomen dat het dus heren zijn). De injectoren heb ik vorige week laten cleanen, heeft dus niks geholpen, kostte me weer 65 euro....  Maar goed verhaal Jaques, ik ga wat dingen proberen of laten proberen, aangezien ik zelf niet zo'n handig iemand ben in dit soort dingen. Bedankt tot nu toe, ik houd jullie op de hoogte en als er nog ideeën zijn, hoor ik het graag. Gr. Bart (=wbeetje).  :eusa_angel:

Cleanen is iets anders dan controleren, als je begrijpt wat ik bedoel!

Snellebaksteen

Bij het vervangen van de brandstofpomp moet je ook het filter niet vergeten. Bij mijn 850 was dit filter zo dichtgeslibt dat het kleine slangetje in de pomp los sprong door de te grote tegendruk. Geeft ongeveer de zelfde symptomen als jij beschrijft.

Het klinkt overigens alsof je een Vialle verdamper instalatie hebt. Die kun je weldegelijk omzeilen met starten:
contact aan, op LPG knopje drukken.
contact uit, nogmaals op lpg knopje drukken
daarna starten, hij start nu op LPG, dat duurt meestal iets langer (6 slagen rond ipv 2)

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

wbeetje

Hoi Snellebaksteen: ik hoef nergens op te drukken, het is een tuimelschakelaar, die of op benzine staat of op gas.

Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

wbeetje

Net één vd tips van Jacques1967 geprobeerd, namelijk de LMM losgekoppeld, maar toen liep ie helemaal slecht, startte niet moet ik zeggen. Of moet ik die lostrekken als ie al loopt Jacques ? Overigens had Jacques nog gevraagd of er lampjes branden, dit was niet het geval. Nu wel, het lampje van motormanagment/lambdasonde, maar dat komt natuurlijk omdat ik net de LMM ontkoppeld heb.

En op die strip achter de linker koplamp (bestuurderskant toch?) zitten 6 en 3 (totaal dus 9) aansluitingen op, maar geen van deze zit een kabel op ??? Die strip bedoel je toch denk ik hè Jacques ?

Graag hoor ik nog van je, alvast bedankt, Gr. Bart   :eusa_hand:

jacques1967

Waarschijnlijk is je LMM wel ok ,gezien de verschijnselen. Het moment van lostrekken van de stekker vd LMM maakt niet veel uit ,motor moet idd wel draaien , anders valt er weinig te vergelijken. Vwb die (dunne) draadjes aan een schuifstekkertje op de massastrip, dat valt lastig te zien hoor , wanneer daar een draadje van gebroken zou zijn. Het gaat erom dat de benzine injectoren juist worden aangestuurd, en aangezien jouw auto op gas rijdt zijn ook de onderbreekstekkerverbindingen verdacht.  Deze zitten ook op/achter de  brandstofrail,dat zijn die stekkers aan de injectoren . Even naar laten lijken. Ook een verstopt brandstoffilter behoort tot de mogelijkheden. Een gemakkelijke test is om op de brandstofrail het ventiel met een pennetje oid in te drukken met draaiende motor, pas op hiermee want als de druk goed is spuit de benzine er dan uit....Als er dan weinig uitkomt is er iets aan de hand met de brandstofvoorziening. Zitten de brandstofslangen wel correct aangesloten op de brandstofpomp?   

wbeetje

Bedankt tot nu toe Jacques, van de week ga ik de andere tips van je proberen samen met een vriend van me die wat technischer is, oa die tip van je mbt drukregelaar. Dit zijn dingen die voor mij als leek wat te moeilijk zijn namelijk, alleen het vinden van die regelaar al, ik zou niet weten hoe die eruit ziet.

wbeetje

Jacques, nog even over die schuifstekkertjes op die massastrip, er zit dus helemaal geen enkele schuifstekker op die strip he. Het is een strip met daaraan één grote kabel op de carrosserie bevestigd, bij de koplamp aan de bestuurderskant. Maar het rare is dat ik ook niks los zie liggen.