[S70] Daanium v5.0 | De S70!

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

SB T-5R

Ai, dat klinkt niet best.. :-[
Kun je een beetje zien waar de olie vandaan komt?

dielie850

Oww dat is niet best daan :eusa_wall:
Rook je geen olielucht dan?
Hopelijk is het een keerring en is er geen verdere schade ;)

)()()sT

Dat is echt kak, maar gelukkig niet heel ver meer van huis. Succes met alles, maar je zult inmiddels wel al thuis zijn (hopelijk) ;)

razorx

Wat een naar bericht. Wat is er gebeurd? Een slang bij de radiateur?
Ik hoop dat je geen schade hebt.

daanium

#2479
Ik weet nog niet precies wat er is gebeurd, na een kop koffie ga ik naar de Coupe toe en zien of ik het lek kan achterhalen.
Olie hebben we niet geroken en afwijkend rijgedrag associeerde ik met het lambda verhaal (afwijkend = kort inhouden, denk aan 1 seconde, daarna weer normaal door, soms een beetje stotteren).

Nou, we stopte dus bij een parkeerplaats om het lambda lampje te resetten, de auto liep weer wat moeizamer en het laatste uur had ik geen zin in problemen (little did i know :eusa_shifty:).
toen ik de kap open deed om de accu pool los te halen, trof ik dus dit aan


Oei, dat is geen goed teken.
Mijn vriendin, die nog in de auto zat, maar eens gevraagd of ze even een servet of iets had waarmee ik de peilstok kon afvegen om de olie effe te peilen.
Dus de peilstok schoon geveegd, terug in zijn houder gedrukt en er weer uit gehaald... helemaal schoon, helemaal droog.
Ai caramba, van de ene kant kreeg ik het spaans benauwd, maar van de andere kant was ik blij dat we moesten stoppen voor de reset.
Nog een uur doorrijden zonder olie was misschien het einde geworden van het blok.
Dat is nu dus niet het geval, ik had 'n liter olie bij me en die heb ik er maar snel in gegoten.
Toen rustig en voorzichtig naar het eerstvolgende tankstation gereden.
Daar de auto neer gezet en een 5 liter kan olie gekocht. Toen we weer bij de auto aan kwamen, zeg 'n 5 minuten nadat we 'm stop zette, lag dit al onder de wagen




Veel olie aan de onderkant van de wagen die er onderuit druppelde en bij het blok (bijrijderskant) dus ook een mooie plaats.
Dit durfde ik niet aan, het was duidelijk geen goed plan om na een x-aantal km weer wat olie bij te vullen en daarna weer door te rijden en het zo te redden tot thuis.
En dus de ANWB gebeld, superhandig om dat tegenwoordig te melden via de App, want daar zit GPS locatie melding bij, weten ze meteen waar je staat ;)

Na 2,5u kwam de beste man de Coupe opladen, geen record tijd, maar ik was al lang blij dat we hulp kregen.




Het was me wel een mooie entree terug bij ons in de straat ;D met zwaailampen en al werd de Coupe om 2.15u in de nacht voor de deur neer gezet.
Toen de ANWB meneer de Coupe van zijn wagen af liet rollen, zei hij dat wellicht het oliefilter niet goed vast had gezeten, want rondom de filter was hij nu nog het natst.
Misschien vloeide daar toevallig veel samen, maar misschien is het ook de oorsprong. Hij wenste me er veel succes mee.

Wat is nu mijn beste plan van aanpak?
Eerst de olie weg poetsen? En hoe doe ik dat het beste, met remmenreiniger?
Kan de dynamo en distributieriem daar gewoon tegen?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

triton

#2480
Das mooi balen Daan,
Ik zou eerst proberen om alles zoveel mogelijk met doeken of papier schoon te maken .
En proberen om de oorzaak te achterhalen.
Denk dat je het vooraan moet zoeken , door de rijwind gaat de olie alle kanten op .
Ik zeg niet dat het minder erg is dat het lijkt , want je bent tenslotte wel 5 liter olie kwijt dus is er een serieus probleem.
Ik zou er olie ingooien en hem starten zonder bobine kabel , daarna met en kijken waar het vandaan komt.
Let ook goed op bijgeluiden.
Succes en sterkte.
Professioneel raddraaier

triton

En de distributieriem en multi riem moet je inderdaad vervangen , olie en rubber zijn geen vriendjes .
Professioneel raddraaier

BBS

Ai, dat is niet leuk Daan ::)
Kijk ook eens goed naar het olie filter, die dingen kunnen ontploffen/scheuren en dan wordt het net zo'n zooitje.

Heb ik namelijk ook al gehad onder de V, foto's staan zelfs in mijn blog.

Neemt niet weg, succes! En hopen op een goede afloop :eusa_pray:
Volvoloos....

UserID6342

Oei..... Kijk eens goed naar je oliekoelerslangen op de radiateur (als je deze daar hebt zitten want bij nieuw type blok zit de wisselaar achterop het blok), de keerring van het oliethermostaathuisje en de krukaskeerring / oliefilter.  Verwacht dat je daar de oorzaak er van vind (helaas).

Distributieriem zou ik idd meteen vervangen, als het mijn eigen auto zou zijn zo ik de multiriem schoonmaken met dieselolie / remmenreiniger en er terug op zetten.  Het heeft verder geen vervolg of schade als de multiriem breekt en je vervangt hem vrij snel. Maar dat is puur persoonlijk natuurlijk.  Je kunt het hele blok trouwens prima ontvetten met dieselolie, misschien nog wel beter als met remmenreiniger of Dasty.

Miyel

#2484
De oliespetters zie ik onderaan je koelwaterslang zitten, dit komt van de multiriem afgeslingert. Hoe komt de olie op de riemen? Mij lijkt via de poelies.. Ik hoop dat ik het mis heb, maar het zou dus goed van de krukaskeering kunnen komen.
Maar idd schoonmaken en kijken waar het vandaan komt. Misschien eerst zonder de auto te starten, karton er onder en kijken waar het druppelt. Zo'n MOL lekt ook wel zonder dat ie draait (moet er wel olie in zitten, misschien op startmotor later roteren zonder ontsteking om de oliepomp in werking te zetten).
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

daanium

#2485
Citaat van: Dirk342 op 11-09-2016 09:26:49
Oei..... Kijk eens goed naar je oliekoelerslangen op de radiateur ...
...
Volgens mij is dit een kanshebber



Ligt het aan mij of zit die klem niet goed?
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

KIM

#2486
Nee die zit zeker niet goed.
Heb jij nog het oude type motor? (Motronic)

Ik denk dat je nu vrij vlot weer klaar bent. Nieuwe klemmen bestellen, slangklem eromheen draaien en het blok schoonmaken.

classicT5

#2487
Dat zit niet goed, denk dat je de oorzaak hebt en ook enorm veel geluk hebt gehad.

Kijk maar eens in blog van Piet wat er kan gebeuren.

Denk dat je nu ook snapt waarom de meeste daar nog een extra slangklem omheen doen.

Haal trouwens nieuwe rubberringen bij de dealer, is dat ook meteen in orde.

Btw, denk niet dat je distri riem nat is geworden en vervangen moet worden, scheelt weer ;)

StefanCJ

Klem zit zo te zien niet goed. Vervelend zeg, balen. Gelukkig pas op het einde van de vakantie, dat scheelt weer iets.

Succes!

triton

Mooi dat je het gevonden hebt.
Nu hopen dat het blok zonder gevolgschade blijft
Professioneel raddraaier