Daanium [760-TIC ~ S70-KLPD ~ S60-Polestar ~ XC60-3.0]

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

daanium

Citaat van: viking_in_shorts op 21-01-2013 10:26:27
Oliedop vergeten terug te plaatsen?  Gaat ook erg stinken heb ik begrepen :eusa_whistle:
De motorkap heb ik zojuist met een handje hulp open gekregen.
De oliedop-ring heb ik laatst wel vervangen, misschien heb ik dat niet goed gedaan, scheef ofzo, straks even kijken, thnx voor de tip in ieder geval
hopelijk is het zo iets kleins

[edit]
Ik heb zojuist weer even snel onder de kap gekeken, maar de oliedop zat gewoon goed, daar was ook geen lekkage te zien

[/edit]
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

daanium

Vandaag wilde ik een begin maken aan de speurtocht naar het olielek, maar ik heb geen krik bij de hand :eusa_wall:
Zo blijkt maar weer 'een goede voorbereiding is het halve werk'
Straks even eentje lenen van de buurman, dan zet ik de Coupe op twee assteunen en hoop ik genoeg plaats te hebben om het een en ander na te kijken.
Helaas heb ik donderdag pas weer tijd om verder te gaan.

In de tussentijd heb ik me vanmorgen weer staan verwonderen over het vreemde/onhandige ontwerp van de kofferbak/klep van de Coupe
Als ik me niet vergis liggen de 'roots' van onze roffels in Zweden, en in Zweden ligt zo nu en dan ook wel eens wat sneeuw.
Toen ik vanmorgen namelijk de kofferbak open deed, viel weer een hoop sneeuw/ijs in m'n kofferbak;

Vooral bij de rechter foto is goed zichtbaar hoe groot de ronding is, waardoor de rommel naar binnen kan vallen.
Nu valt het pak sneeuw nog mee, maar je kunt je voorstellen dat het onhandig is als er wél een berg sneeuw op het koffer ligt
Ik vraag me af of hier niet iets (simpels) op te maken is, een rubber flap ofzo?

elianmars

Citaat van: daanium op 22-01-2013 09:13:32
Vooral bij de rechter foto is goed zichtbaar hoe groot de ronding is, waardoor de rommel naar binnen kan vallen.
Nu valt het pak sneeuw nog mee, maar je kunt je voorstellen dat het onhandig is als er wél een berg sneeuw op het koffer ligt
Ik vraag me af of hier niet iets (simpels) op te maken is, een rubber flap ofzo?

Misschien dat het een optie is om even de sneeuw van de klep af te vegen, voordat je 'm opent?  ;)

daanium

Citaat van: elianmars op 22-01-2013 09:29:12
Citaat van: daanium op 22-01-2013 09:13:32

Misschien dat het een optie is om even de sneeuw van de klep af te vegen, voordat je 'm opent?  ;)
Haha, ja da's ook een optie :P
Ondanks dat, vind ik het toch niet slim ontworpen.
Als ik kijk naar de Lexus IS220d van m'n neef, die heeft hetzelfde probleem maar daarom heeft Lexus er een soort van opvangbak voor gemaakt.
Dan loopt het water weg via die bak.
Misschien geen eerlijk vergelijk, een Volvo uit 1998 en een Lexus uit 2006, maar toch :)

daanium

De buurman was zo aardig om zijn brug weer beschikbaar te stellen voor me.
Dus tussen 17u en 18u heb ik het blok schoon gespoten met remmenreiniger.
Toen snel naar huis om even wat te eten en rond 20.30u weer terug naar de Coupe :)
Helaas zag ik bij aankomst alweer een plasje olie onder de auto liggen :(
Toen met een looplamp proberen te zien waar het vandaan komt, maar ik kon geen begin van het olie spoor vinden.
Dus maar wéér alle olie aan de buitenkant van het blok er af gespoten met remmenreiniger, en dan wachten.
10 minuten gingen voorbij.. 20 minuten gingen voorbij.. 30 minuten gingen voorbij.. grrr, nog steeds geen olie!
dat zal je altijd hebben, sta je er bij en wacht je er op, is er niets te zien.
morgenvroeg maar weer eens de stand van zaken bekijken.
Als morgen ook nog alles droog is, start ik de auto eens als die op de brug staat, kijken of ik dan een spoor kan volgen :eusa_think:

het eerder genoemde rubber-flap-verhaal staat intussen op mijn to-do-list ;)

daanium

Gisteren met remmen reiniger dus alles eens schoon gemaakt.
Toen thuis even wat gaan eten, en twee uur later weer terug naar de Coupe.
Helaas trof ik onderstaande olie vlek aan

Het zijn geen liters, maar toch genoeg om me zorgen over te maken.
Ik heb gisteren ook wat foto's gemaakt, om te kijken of ik daar wat op kon zien (gescheurde slang, kapotte klem, enz enz)

Als ik onder de auto sta, en naar de turbo kijk, dan zit aan de kant van de uitlaat eigenlijk niets, alles netjes droog.
Het komt dus van boven de turbo ergens, alleen zie ik niet wáár het nu precies vandaan komt.
Straks ga ik eens het een en ander de-monteren, zoals luchtinlaatbuis enz, misschen kan ik dan zien waar het probleem vandaan komt

thuur

Ik ga voor een lekke nokkenaskeerring van de sensor, of zoveel olie onder het bougiedeksel dat het door de overloop is gegaan.

Gr :D

eric vermeer

komt het niet van de nokkenaskeering die achter het nokkenaspositiesensor zit? ik zou die sensor even loshalen en kijken of daar ook olie achter zit zoja dan is deze zeker lek.
als de kop ooit los is geweest kan het ook nog van de nokkenasdeksel vandaan komen dat de vloeibare pakking niet meer afdicht.
meer redenen kan ik niet bedenken en zo op de foto's te zien denk ik echt aan een nokkenaskeering aan de achterkant.
S70R B5234T4 M59
V60 T6 B6304T4 TF80SCAWD

eric vermeer

haha thuur was me net voor ::)
S70R B5234T4 M59
V60 T6 B6304T4 TF80SCAWD

daanium

Citaat van: eric vermeer op 23-01-2013 18:58:46
haha thuur was me net voor ::)
Thuur de tovenaar !
ik ga eens op zoek naar een nokkenaskeerring (én waar die zit ;))
heren, weer HEEL erg bedenkt voor de tips

daanium

Vandaag even contact gehad met de dealer.
Als ik heb goed heb beschreven, moet ik keerring 9443310 hebben.
Die ga ik morgen ophalen en vervangen.
Nu vraag ik me alleen af of ik nog meer moet vervangen, preventief zeg maar?
Het is me ook niet helemaal duidelijk of de kleppendeksel (dus alu, niet de plastic bougie deksel) er af moet voor dit klusje?
En als dat wel moet, dan begrijp ik van diverse zoek-resultaten van dit forum, dat er meer bij komt kijken dan een paar schroeven los draaien :eusa_think:

De auto staat even bij de buren van op m'n werk, dus kan niet snel effe gaan kijken.

Zoals de meeste intussen wel weten, ben ik absoluut geen chef-monteur, maar wel een geduldige liefhebber die graag leert ;)
Hopelijk lukt me dit ook weer zelf, met een handje hulp van jullie :)

UserID6342

Kleppendeksel hoeft niet los.  Staat genoeg op het forum beschreven hoe je zo'n keerrinkje kunt vervangen

JeffreyC

Citaat van: Dirk342 op 24-01-2013 20:49:51
Kleppendeksel hoeft niet los.  Staat genoeg op het forum beschreven hoe je zo'n keerrinkje kunt vervangen

Klopt, kleppendeksel hoeft er niet vanaf.
Vooral DCCCL geeft in zijn blog ( ik meen die van de 422R ) duidelijke uitleg over het vervangen van keerringen.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

daanium

Perfect, dan ga ik de dcccl blog eens lezen. Thnx weer!

daanium

Is dit de plaats waar ik moet zijn?

plaatje heb ik geleend uit deze post

Morgen ga ik de keerring ophalen, dan 's avonds of zondag vervangen en hopen dat het lek gedicht is :)