achteruitrij verlichting

Gestart door volvotje850, 18-02-2012 09:26:34

Vorige topic - Volgende topic

volvotje850

Als ik de versnelling in zijn achteruit zet dan doen de achteruirij lampen het vaker niet dan wel en aangezien dat volgens mij APK afkeur is moet dat gemaakt worden(zo niet dan toch  ;D)Nu vraag ik me af of er een schakelaar op de bak zit,moet haast wel, en waar die zit zodat ik die kan vervangen.ik kan namelijk niet iets anders verzinnen.
Iemand die daar duidelijkheid over kan geven en eventuele tips hoe ik die kan/moet vervangen?

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

volvobug

Het is een handbak volgens zijn voorsteltopic  ;)
Er zit een schakelaar bovenop de bak, makkelijkste is om het luchtfilterhuis even te verwijderen. Een universele schakelaar is bijv. bij de Brezan voor een paar euro te verkrijgen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvotje850

Het is inderdaad een schakelgebakje.
Maar het is opgelost  :eusa_dance:.De schakelaar was inderdaad te koop bij de brezan en het monteren was zelfs voor mij niet moeilijk.

850blues

Is geen APK afkeur voor auto's van vóór 1 jan 1998 (althans dat was het antwoord in 2007, toen ik deze vraag aan AW heb voorgelegd).

(...)
Autoweek:
X uit Y blijkt goed op de hoogte van de apk-regelgeving. Hij schrijft namelijk dat er in vermeld staat dat auto's die na 31 december 1997 in gebruik zijn genomen één of twee achteruitrijlichten moeten hebben. Zijn auto is van mei 1996 en er zitten af fabriek wel twee achteruitrijlichten op. Waarschijnlijk door een kapotte schakelaar in de versnellingsbak weigeren die lichten dienst en nu twijfelt X of dit alsnog problemen oplevert bij de volgende keuring.

Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. De achteruitrijlichten zijn inderdaad pas aan keuringsplicht onderhevig bij auto's die vanaf 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen. Als ze er bij oudere auto's opzitten is dat prima, maar als deze niet branden bij de ingeschakelde achteruit dan is dat geen afkeurpunt.
(....)

Maar ongeacht dat, werkend is toch prettiger.
Mooi dat je het zelf hebt kunnen fixen.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

aardigebas

kan iemand mij vertellen waar de schakelaar van een automaat zit?

Die van mij moet ook even naar gekeken worden en is wel handig om deze info te weten ;D

bedankt alvast

mehn

Citaat van: aardigebas op 06-04-2012 20:57:18
kan iemand mij vertellen waar de schakelaar van een automaat zit?

Ik de PNP switch

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: