thermostaat vervangen

Gestart door cotton, 18-02-2012 12:50:16

Vorige topic - Volgende topic

cotton

na verschillende items over het vervangen van de thermostaat gelezen te hebben, heb ik besloten om mijn thermostaat zelf te vervangen. Al geruime tijd bleef ie (vooralmet koud weer) hangen op "5 uur". Ik had ook de indruk dat de kachel niet zo warm werd als ie zou moeten zijn. Dus....nieuwe thertmo besteld en enkele dagen achter elkaar de bouten ingespoten met WD-40. Dit is m.i. de belangrijkste tip..... Door het zijkapje dat boven de distributieriem zit weg te pakken kregen we (mijn zoon en ik) meer ruimte. Een goed passende 40 torx erop en de bouten gingen los alsof ze door boter gleden....Door het bovenste deel van het thermostaathuis omhoog te houden gaat er maar weinig vloeistof verloren. Binnen 1 minuut was de klus geklaard ;D
Na warm draaien en een korte rit stond de meter mooi op 3 uur en de kachel was aanzienlijker warmer dan voorheen :eusa_clap:
Kortom, dankzij nuttige tips weer een klusje zelf geklaard... :D

martijntje

ik heb onlangs thermostaat vervangen. Het is mogelijk zonder andere onderdelen te verwijderen. Je kunt het thermostaathuis omhoog tillen, dan in de lengte een halve slag naar links draaien en vervolgens richting rechter achterwiel uitnemen.

Jack v

Citaat van: martijntje op 09-03-2013 00:27:26
ik heb onlangs thermostaat vervangen. Het is mogelijk zonder andere onderdelen te verwijderen. Je kunt het thermostaathuis omhoog tillen, dan in de lengte een halve slag naar links draaien en vervolgens richting rechter achterwiel uitnemen.
???
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

NinaPaul

Ik zou toch eerst de koelvloeistof een stuk aflaten.

Het lekken van dat "kleine beetje" koelvloeistof kan prima het einde van (bv)je dynamo betekenen.
Het loshalen van 1 extra slangenklem van de bovenste radiator slang is het werk ook niet.

Tevens vraag ik me af hoe jullie die passingen dan netjes/schoon hebben gemaakt. Daar is een beetje plek wel handig voor.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jacques1967

@NinaPaul: amen, echter je kunt de dynamo ook afdekken met plastic.

NinaPaul

Citaat van: jacques1967 op 09-03-2013 14:33:34
@NinaPaul: amen, echter je kunt de dynamo ook afdekken met plastic.

Maar dat is dan meer werk dan 2 liter koelvloeistof eruit laten lopen van onderen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jacques1967

Bij mij zit er nog een kunststof kap onder de radiator. Deze moet ik dan eerst verwijderen onder de auto. Lijkt me die plastic zak er op drukken minder werk , in mijn geval

elmarconi

Citaat van: jacques1967 op 10-03-2013 18:00:07
Bij mij zit er nog een kunststof kap onder de radiator. Deze moet ik dan eerst verwijderen onder de auto. Lijkt me die plastic zak er op drukken minder werk , in mijn geval

Links & rechts dopsleutel 10 mm,  plastic klik je er zo in en uit. 2 minuten werk...
--
Autogas Inside . . .

Jasper Boven

Citaat van: elmarconi op 10-03-2013 23:07:28
Citaat van: jacques1967 op 10-03-2013 18:00:07

Links & rechts dopsleutel 10 mm,  plastic klik je er zo in en uit. 2 minuten werk...

Ter hoogte van de aflaat zit naar mijn weten een gaatje in de bewuste kap?