Erg serieus probleem: einde verhaal of niet. HELP OPGELOST

Gestart door marnix70, 18-02-2012 21:57:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marnix70

Onlangs heb ik een '97 V70 2.0T5 gekocht. Omdat de koppeling en de versnellingsbak niet helemaal lekker waren, heb ik beide laten vervangen (nieuwe koppeling, goede gebruikte bak)

Vanmiddag ben ik de auto gaan ophalen bij de (bevriende) garage waar ik de bak en koppeling heb laten doen. De rit naar huis is helaas niet volgens planning verlopen.

De V70 reed prima, geen speling meer in het differentieel en de koppeling greep aan zoals het hoort. Ook los hiervan reed de auto prima. Op de ring van Amsterdam begon ik een ratelend geluid te ontwaren uit de motorruimte,  ook wanneer ik de koppeling indrukte en gas gaf, hoorde ik dit ratelende geluid.

Mijn vriendin reed voor me, met haar 244 met een snelheid van nog geen 100km/h. Ondertussen belde ik meteen de bevriende garagist (voicemail) om te zeggen dat er iets ratelde en ik hoopte dat hij naar de eerstvolgende afrit kon komen. Ik wilde namelijk zsm stoppen. Door erg druk verkeer leek me dat veiliger dan de smalle vluchtstrook opzoeken. Met een gangetje van 80km/h doorgereden. De eerst volgende afrit heb ik echter niet gehaald, het ratelen werd plotsklaps erger en vervolgens hield de motor er mee op. Direct heb ik de vluchtrook opgestuurd, hard geremd (uiteraard met de versnellingsbak al in neutraal gebracht.)

Het had niet 1 meter later moeten gebeuren anders stond ik ín de Meertunnel, nu stond ik er nog net vóór op de laatste centimeters van de vluchtstrook. Alarmlichten aan, de passagierstoel op gevloge, de passagierdeur geopend en een sprongetje over de vangrail. Meteen ANWB bellen. Binnen een mum  had Rijkswaterstaat de rechterstrook al afgekruist en kon ik gaan wachten op een sleepauto.

Auto opgetakeld en bij de volgende afrit (...) de ANWB laten kijken. Verteld wat er was gebeurd, de betreffende Wegenwachter bleek zelf eigenaar van een V70. Hij vroeg mij te starten en kon constateren dat de distributieriem in ieder geval nog heel was (dat had ik zelf ook al gezien) Oliepeil was eveneens in orde. De motor rikte bij het starten en wilde ook niet aanslaan.

De Wegenwachter kon niet anders concluderen dan dat het foute boel is. Krukas of nokkenas gebroken (?!) een klep stuk, iets in die sferen dacht hij. Verder zoeken wilde hij niet, het was voor hem duidelijk dat de V70 het in ieder geval vandaag niet meer zou gaan doen. één kapotte klep kan m.i. niet de hele motor doen stoppen. De motor kan overigens nog steeds rond.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? De auto is door een andere bergingsauto retour naar de garage. Ik heb zelf moeite met de link leggen tussen vervangen van koppeling en bak 40 kilometer te rijden, geratel horen en vervolgens een motor die het niet meer doet. Als de koppeling of de bak kapot had geweest, had dit mijns insziens geen invloed kunnen hebben op de werking van de motor.     Is het domme pech of heeft het te maken met de bak c.q. koppeling.

Wie redeneert er mee? Dinsdag kan de garage er pas naar gaan kijken...

-D©©©L-

Long shot: Losgelopen koppeling en dien ten gevolge een kapot geslagen krukas sensor ?

marnix70

Klinkt als een mogelijkheid, krukassensor geeft signaal zodat positie wordt bepaald en ontsteking/inspuiting wordt geregeld: logisch dat motor dan niet loopt. Geratel komt van mogelijk van losse koppeling. Alleen het omschreven getik uit de motor zelf bij het starten nu is nog niet verklaard.
De mogelijkheid klinkt gunstiger dan gebroken assen oid (wat mij eigenlijk wel stug lijkt..)

ulkeman

tik kun je lastig precies constateren.

zal heel goed kunnen dat je garage de koppeling niet goed heeft vastgezet.


ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Piet

Hmm .... En dan binnen 40 km los komen?
Wat moet er dan loskomen? .... De drukgroep?. Met hoeveel bouten zit die wel niet vast. Dan moet ie wel heeeel erg slordig vast  zijn gezet.

stefanhuijser

Ik denk dat het beste is om gewoon even af te wachten wat dezelfde garage consateerd.
Ik mag aannemen dat zij dit voor je op gaan lossen.

In ieder geval sterkte!

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Hengeveld

#6
Een losgeslagen koppeling/drukgroep lijkt me sterk, want dan had je ook geen aandrijving meer en werkte het koppelingspedaal niet meer.
Een of meerdere losgetrilde bouten zou wel kunnen, die vervolgens de krukassensor geraakt hebben. Maar dat is zoals Marco al zegt een long shot.

Hmm, ik las net nog het topic over onbegrip over hoge tarieven van goede garage's...
Succes, ik hoop dat die bevriende garage het netjes oplost (mits het hun fout is).

volvobug

Begrijp ik het goed dat er én een ratel uit de bak komt én een tik in de motor (bij starten), of gaat het om 1 geluid? Voor het probleem bij starten zou ik ook eerst foutcodes uitlezen. Aangezien toeval bestaat kan er zomaar iets anders aan de hand zijn dan "iets wat relatie houdt met het vervangen van de koppeling en bak. Bijv. spontaan afgebroken rotorbout om maar eens iets geks te noemen, en dat tikt lekker in de verdeelkap.
En hoe goed was die gebruikte bak?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

marnix70

Dank allen voor jullie reacties.

Het is nog onduidelijk, morgenochtend komt de V70 aan bij de garage, dan weet ik hopelijk snel meer.
We gaan het zien... De V70 is gekomen om de klassiekers te ontzien, geen bijtelling te betalen over de zakelijke auto en omdat een moderne (1997 noem ik modern) auto bedrijfszekerder is, jammer dat het zo begint. Maar het gaat vast goedkomen.

marnix70

Het is einde verhaal geworden: 2 cilinders hebben geen compressie meer. Distributie is mogelijk van tijd af, of een kapotte nokkenas. Ik ga het blok vervangen voor een andere exemplaar. Dat is de makkelijkste en voordeligste oplossing.

Als het blok eruit is, ga ik kijken wat er daadwerkelijk stuk is door het te gaan demonteren (leerzame bezigheid denk ik)

Dank voor het meedenken!

Hengeveld

Enig idee wat de oorzaak geweest is? Bij vertrek was alles nog goed, dus er is iets onderweg gebeurd: losgetrild wellicht. Heeft die garage ook iets aan de distributieriem gedaan?

elmarconi

Citaat van: marnix70 op 23-02-2012 23:01:57
Het is einde verhaal geworden: 2 cilinders hebben geen compressie meer. Distributie is mogelijk van tijd af, of een kapotte nokkenas. Ik ga het blok vervangen voor een andere exemplaar. Dat is de makkelijkste en voordeligste oplossing.

Als het blok eruit is, ga ik kijken wat er daadwerkelijk stuk is door het te gaan demonteren (leerzame bezigheid denk ik)
Dank voor het meedenken!

Bij een distributie van de tijd af zijn m.i. de kleppen van 5 cylinders aan de beurt.
Het zou raar zijn dat het slechts op 2 cylinders de kleppen de zuigers raken.  ???
--
Autogas Inside . . .

Hengeveld

Lees nog even de foutcodes uit.
Gebroken nokkenassen zijn makkelijk te constateren, door de verdeler en nokkenassensor even eraf te halen en de motor te draaien.

Piere

Citaat van: elmarconi op 23-02-2012 23:12:13
Bij een distributie van de tijd af zijn m.i. de kleppen van 5 cylinders aan de beurt.

Niet altijd, de 5 zuigers gaan niet tegelijk omhoog hè..
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Hengeveld

#14
Ten opzichte van de stand van de cilinders zuigers wel, tenzij de nokkenas gebroken is.