groter uitlaat kleppen + uilaatspruitstuk

Gestart door hunter2, 22-07-2004 11:10:22

Vorige topic - Volgende topic

hunter2

ben gister op vermogens testbank geweest ,en grafiek geeft aan dat na 5000 toeren het koppel en vermogen naar beneden gaat .zit al een grotere downpipe op
co is hoog genoeg dus brandstof zat,volgens deze tuner zou dit met grotere uitlaatkleppen en beter uitlaat spruitstuk verbeterd worden en evt andere nokkenas.
wie heeft dit alles gedaan en waar kun je dit krijgen en wat voor prijs zit dit op.
HUNTER PARTS

Entuscan

Het is eerder de turbo die buitenadem geraakt.
Denk dat alleen een grotere turbo gaat helpen voor meer vermogen bovenin.

Grotere/beter downpipe enz helpt voornamelijk (of alleen) echt voor meer vermogen onderin <4000 toeren
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

hunter2

oke: maar als je uitlaat kleppen vergroot met evt mechanische stoters en een beter uitlaat spruitstuk hebt hoeft volgens mij de turbo niet buiten adem te lopen.
met grotere turbo redt je dit ook wel maar waarom niet eerst het andere optimaliseren.
deze tuner weet waar die over praat doet veel in oval autorace autocross tuning vooral motorische verbeteringen.
gaat mij er vooral om wie heeft dit alles gedaan
HUNTER PARTS

Entuscan

Beter uitlaatspruitstuk is totaal geen probleem.
Komt er bij ook nog op, eerst andere (lees duurderde :( ) upgrades in't verschiet.

Volvo uitlaatspruitstuk van XC90, normaalgezien is er op't forum hier meer info over te vinden.
Is hetzelfde als van de nieuwe R, alleen goedkoper als je het als XC90 stuk besteld ;)
Veel betere flow.

Kleppenvergroten, andere stoters enz heb ik weinig of geen verstand van maar dat lijken me duurdere upgrades dan een betere turbo.

Oh ja het probleem is gewoon dat een bepaalde type turbo nu eenmaal niet meer lucht kan doorstromen/verwerken op een gegeven toerental. Hoeveel betere flow je ook voorziet.
In't beste geval heb je een 16T turbo steken Hier ben ik bezig geweest met theoretische waarden en flowcharts van turbo's
Dat zijn theoretische waarden maar hoe meer airflow je wagen doorgeeft tov standaard (dus met uitlaatspruitstuk, downpipe enz) des te sneller je turbo de hoeveelheid lucht niet meer kan verwerken.

Da's het nadeel van upgraden op een bepaald moment gaat de ene upgrade de andere tegenwerken.

Edit: even een voorbeeld geven van wat ik bedoel.
De 16T kan maximaal 435CFM verwerken.
Bij 5000 toeren en tussen 1.1 en 1.2bar effectief zal je zo om en bij de 420cfm doorduwen. Da's al met een eff. van 90%
Tegen 6000 toeren met een al gedaalde eff van 87% luchtstroom zit je dan al 460 CFM en voorbij de capaciteit van de turbo.

Neem nu die 5000 toeren, zelfde omstandigheden en nog betere luchtstroom .. laten we zeggen 95% dan zit je plots op dat toerental en situatie al op 440cfm en again voorbij de capaciteit van de turbo.

Johann

Citaat van: hunter2 op 22-07-2004 11:10:22
ben gister op vermogens testbank geweest ,en grafiek geeft aan dat na 5000 toeren het koppel en vermogen naar beneden gaat .zit al een grotere downpipe op
co is hoog genoeg dus brandstof zat,volgens deze tuner zou dit met grotere uitlaatkleppen en beter uitlaat spruitstuk verbeterd worden en evt andere nokkenas.
wie heeft dit alles gedaan en waar kun je dit krijgen en wat voor prijs zit dit op.

Zoals Entuscan al aangaf is de turbo je restrictie. De standaard kop kan wel 330+ PK doen. Het spruitstuk zou beter kunnen maar dan zit je met een ruimte probleem. Er zijn wel mensen die een equal lenght spruitstuk gemaakt hebben met een betere flow maar het is verschrikkelijk veel werk en het eindresultaat niet echt giga te noemen. De nokkenassen zit nog wel iets ruimte in.

De goedkoopste oplossing is nog steeds een grotere turbo. Nadeel is dat de flens van de standaard 15G van de T-5R anders is dan van de grotere typen 18T en 19T.

Wil je echt 't blok openen dan zou je een nog grotere turbine moeten nemen maar dat gaat ten koste van de reactie tijd in de lage toeren. Onder 2500 toeren is zo'n type turbo niet thuis.

Zoek even op 't forum naar posten van Oele, hij zat met hetzelfde dilemma..  ;)

Johann

Citaat van: hunter2 op 22-07-2004 11:10:22

Even een ding nog over de rollenbank meting, hou er rekening mee dat een T-5R op een rolenbank in veel gevallen bij de 5000 toeren tegen een muur aanlopt ivm met zijn intercooler efficientie. Op straat zal de auto het altijd iets langer volhouden. Deze wagens hebben een niet al te grote intercooler die ook nog eens achter de AC condensor geplaatst is. Je resultaat is dus eigenlijk een combinatie van turbo die uitgekakt is een inlaat temperaturen die te hoog oplopen.

Entuscan

Johann,
Hoe zit het dan met het XC90/nieuwe R uitlaatspruitstuk?
Is dat dan geen "bolt-on replacement" zoals beweerd wordt?
Ok de aansluitpunten voor het hitteschild zijn anders ... maar da's toch geen onoverkombaar probleem.

TME gebruikt toch ook dat spruitstuk voor lagere uitlaattemps en minder tegendruk te krijgen.
Het zou ook de spool-up moeten versnellen ... maar daar heb ik geen concrete bewijzen van

Johann

Citaat van: Entuscan op 22-07-2004 16:41:30
Johann,
Hoe zit het dan met het XC90/nieuwe R uitlaatspruitstuk?
Is dat dan geen "bolt-on replacement" zoals beweerd wordt?
Ok de aansluitpunten voor het hitteschild zijn anders ... maar da's toch geen onoverkombaar probleem.

TME gebruikt toch ook dat spruitstuk voor lagere uitlaattemps en minder tegendruk te krijgen.
Het zou ook de spool-up moeten versnellen ... maar daar heb ik geen concrete bewijzen van

Dat spruitstuk past er zo op maar er moet wel een ander hitteschild bij ja.
Ik heb 'm op dit moment op mijn 850 zitten maar tevens heb ik hier dus een andere turbo gelijktijdig opgezet, ik kan dus niet vertellen of 't spruitstuk alleen zoveel doet.
Optisch lijkt 't allemaal wel wat beter, vooral de eerste cylinder is beter gesitueerd.

Entuscan

Toevallig geen nummer van zo'n hitteschild ;)

Enfin, volgens de "hearsay" zou het nieuwe uitlaatspruitstuk 41PSI minder tegendrukgeven dan het standaardstuk.
41psi da's 2.82nogiets Bar ... Lijkt me fenomenaal veel, maar ik heb dan ook geen idee hoeveel druk er zo standaard uit een motorblok komt

Rudi

Citaat van: Entuscan op 22-07-2004 11:15:51

Grotere/beter downpipe enz helpt voornamelijk (of alleen) echt voor meer vermogen onderin <4000 toeren

Waarom doet die DP het bij mijn auto precies andersom dan?Boven de 200km/u kan ik iets merken,onderin niks.

Op het techniekforum van Etreme machines staan ook leuke weetjes trouwens ::) ;)
Dr.Go-Fast...

hunter2

oke grotere turbo dus heb ik wel door ,aanpassen downpipe op flens zal geen probleem worden evt want deze is toch gemaakt door een vriend van mij die uitlaten bouwt.
maar wat is dan de beste turbo en waar moet zoiets wegkomen gewoon bij dealer en van wat voor auto komt deze dan af.
en wanneer moet je injectors aanpassen nu nog geen probleem 8/9 co.
en hoe lang gaat zo`n turbo dan door tov toerental
en ik blijf nog steeds nieuwsgierig naar mijn eerste vraag
ervaringen hiermee en gegevens
HUNTER PARTS

Haenzel

Om een oud topic weer nieuw leven in te blazen:

Mijn uitlaatspruitstuk (V70 T5 "99) is gescheurd. >:(  (Bovenste motorsteun is nog ok....) Vraag me af wat dit veroorzaakt heeft.

Ben dus op zoek naar een vervangend exemplaar.
Weet iemand het nummer van een uitlaatspruitstuk + hitteschild van een XC90???

Gaat dit echt passen? :eusa_think:

Groeten,

Hanezel

sean850

ik zou gewoon de vraag bij de dealer eens voorleggen kijken wat zij zeggen en daar weet ook vast wel iemand welk uitlaat spruitstuk van de XC 90 op een T5 blok past

nickk.

Citaat van: Haenzel op 08-10-2009 12:10:10
Om een oud topic weer nieuw leven in te blazen:

Mijn uitlaatspruitstuk (V70 T5 "99) is gescheurd. >:( Bovenste motorsteun is nog ok....) Vrag me af wat dit veroorzaakt heeft.

Ben dus op zoek naar een vervangend exemplaar.
Weet iemand het nummer van een uitlaatspruitstuk + hitteschild van een XC90???

Gaat dit echt passen? :eusa_think:

Groeten,

Hanezel

Zoek even forumlid Schutten. Hij had nog Japan manifolds liggen, deze scheuren ook niet. Ben je zeker weten goedkoper uit dan bij de dealer, en de flow wordt ook verbeterd.

BaRRaCuDa

Andere nokkenassen kunnen heel veel uithalen, maar ik kan geen leveranciers vinden.....
Kijk maar naar nokkenassen van Schrick, met behoud van koppel onderin flink meer koppel bovenin....

Ik las gisteren ook iets op het forum van Oele over nokkenastiming aanpassen een graad of twee kan ook veel effect hebben:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,5722.msg83134/topicseen.html#msg83134

Wat de grotere uitlaatkleppen betreft, ook hier is veel winst mee te halen in sommige gevallen. Om een voorbeeld te geven, bij een mini cooper uit 2003 tot 2007 zijn de uitlaatkleppen van de Chrysler motor veel te klein. Hier is veel winst te behalen zie volgende tuner website: http://www.mini-madness.com/madness-mini-cooper-s-high-performance-cylinder-head.aspx
Er zijn meetmethodes om te zien of de grotere kleppen daarwerkelijk iets uithalen en er is een balans tussen inlaat en uitlaatklep diameter.

Voor veel vermogen is het van belang veel koppel bovenin te hebben (vermogen is het product van koppel bij een bepaald toerental). Dus je koppelkromme verder doortrekken, met een 19T kun je heel lang doorgaan 18T stopt er eerder mee.

De weerstand van inlaat tot uitlaat is ook heel belangrijk zowel voor vermogen als acceleratie. Bij een turbomotor is het van belang zo min mogelijk weerstand te hebben. Dit is te bereiken aan inlaatzijde met een power luchtfilter, een grote met veel verse, koele luchtaanvoer (niet geforceerd). Ik ga bij mijn roffel ook nog een keer een airbox maken met daarin een flink pipercross power filter en diverse openingen om verse lucht te pakken (bijvoorbeeld onder de auto en voor de radiator)
Inwendige wrijving van de motor is te reduceren door het geheel te laten balanceren en dingen als coatings op zuigers, cilinderwanden, etc
Met lichtere zuigers en drijfstangen kun je weer hogere toerentallen gaan draaien en dat kan ook weer meer vermogen op leveren(niet altijd zinvol voor turbomotoren als de turbo dan geen druk meer kan leveren).
Dan de weerstand in het uitlaattraject, eigenlijk net als inlaat zo min mogelijk weerstand (vergeet niet hoeveel volume uitlaatgas er door de uitlaat heen gaat!). Grote diameter downpipe en cat-back (Japanse tuners gebruiken niet voor niets die kenmerkende Spoon N1 uitlaatdempers).... 

Deze hebben een 2,5"ingang en een 3 tot 3,5"uitgang hierdoor krijg je een drukverlaging en wordt de uitlaat als het ware leeggezogen voor een NA motor onderin niet echt handig maar als je net las een honda s2000 9000rpm draait werkt het heel goed.
Wat betreft het uitlaatspruitstuk, je kan idd kiezen voor zo'n R-spruitstuk maar ik denk dat je ook iets kan maken met een spagetti uitlaat van een 2,5 20V NA staan regelmatig te koop om marktplaats en hebben ongeveer gelijke buislengte en een collector waar met enig gemak een turbo flens opgelast kan worden. Ofdat er ruimte is voor een turbo op die plaats durf ik niet te zeggen.....
Je turbolag zal dan wel toenemen....

Verder heb je nog dingetjes als isolatie van de turboinlaatbuizen andere intercooler met minder bochten en betere plaatsing (front mount voor airco en radiator). Isolatie van uitlaatsrpuitstuk, turbo, downpipe en catback levert een lager temperatuur onder de motorkap en een hogere uitlaatgassnelheid op en derhalve meer vermogen.
http://www.speedlinecoatings.com/uitlaatcoatings.html (uitlaatpoedercoat isolerend)
http://www.bccp.nl/shop2/index1.html (Cool-it isolatietape)