Carterdruk blijft te hoog

Gestart door ghanja, 19-02-2012 21:03:15

Vorige topic - Volgende topic

ghanja

Wie kan mij advies geven?
Ik heb een Volvo 850 T5 Estate automaat 1994 Op LPG G3 met forse olie lekkage aan de krukaskeerring. Km st 287dkm.

Na het vervangen van de krukaskeerring was de lekkage kortstondig weg, maar binnen 25.000 wederom lekkage. Na het lezen van dit forum aan de slag gegaan met de carterventilatie. SLangen en potje vervangen en reiniging slangen die naar de turbo lopen (heeft geen vlamdover) echter geen vermindering van carterdruk. Toen opnieuw spruitstuk eraf en de inwendige kanalen nogmaals goed gereinigd en doorgeblazen. Helaas heeft dit niet tot een goed resultaat geleid.
De oliedop check is negatief, dus blijft netjes liggen, maar uit de peilstok blijft een behoorlijke druk komen. Ook is er veel sludge vorming in het peilstokhuis, het ventilatiepotje en slangen.
Turbo lijkt nog goed te functioneren, hoewel ook hier veel olie in de slangen aanwezig is.
Compressiemeting op alle cylinders tussen 10 en 10,2 bar.
Na olie en filter vervangen al zeer snel (na 5000 km) zwarte olie, wat voor en LPG motor al vreemd is?!
Inmiddels is ook de krukaskeerring aan de versnellingsbak kant gaan lekken. Maar voor ik aan vervangen ga denken wil ik eerst van de overdruk in het carter af.

Wie kan mij verder adviseren met:
welke onderdelen kan ik nog checken die invloed hebben op de carterventilatie?
is een compressie van 10 bar te weinig en bouwt de motor daardoor druk op in het carter (langs de zuigers)?
zijn er andere mogelijkheden om de carterdruk te verminderen en zijn er sensoren, electronische onderdelen van invloed op het geheel?

Heel graag adviezen!

Groet Coen

Jack v

Het is belangrijk dat je carterventilatie goed vacuum heeft.Dus check/vervang alle vacuumslangen. Ook de lange haakse die vanaf de olieafscheider naar je turbo lopen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ghanja

Heb deze haakse slang direct mee vervangen bij de grote schoonmaak van de carterventilatie. Verder lijken alle slangen voldoende.
Is dit vacuum te meten? of tijdelijk te verhogen om te kijken of dit invloed heeft?

groet coen

Piet

Er kan sprake zijn van "blow by" door versleten zuigerveren. Comprssie zegt hietover helaas niet zoveel.
Beter is een lektest te doen om dit uit te sluiten

ghanja

wat houdt deze test in en waar kun je deze laten doen?
En indien dat het geval is dan is het een motor revisie?

Groet Coen

Johann

10 is aan de lage kant voor een turbo.

Denk ook dat de druk een gevolg is van blow-by. Toch wel slijtage in je motor dus.
Je zou nog de carterpan er onderweg kunnen trekken en het retour kanaal helemaal schoonmaken vanaf waar ie het blok in gaat tot onder in de carterpan. En dan echt schoonmaken dus dat alle sludge er uit is.  Onder in de pan zit maar een kleine doorlaat en als hier genoeg pruttel in staat wil er niets meer door.

ghanja

Ik heb de compressietest met olie ook gedaan, deze gaf geen verschil in druk. Druk bouwt zich in iedere cilinder het zelfde op door eerst 8 bar en dan door naar 10,2 bar te gaan.

coen

ghanja

Citaat van: Johann op 19-02-2012 21:38:00
10 is aan de lage kant voor een turbo.

Denk ook dat de druk een gevolg is van blow-by. Toch wel slijtage in je motor dus.
Je zou nog de carterpan er onderweg kunnen trekken en het retour kanaal helemaal schoonmaken vanaf waar ie het blok in gaat tot onder in de carterpan. En dan echt schoonmaken dus dat alle sludge er uit is.  Onder in de pan zit maar een kleine doorlaat en als hier genoeg pruttel in staat wil er niets meer door.

Kan dit met de motor in de auto? en kan dit de hoge druk verklaren?

coen

Johann

carterpan kan er onder uit als de motor in de auto hangt ja. Wel moet de inlaat er af en natuurlijk de olieafscheider voor op het blok. Carterpan kun je op de werkbank wel onderhanden nemen.

ghanja

ik heb vandaag met een "stroomdraad" door het onderste gat naar het carter de "smurrie" weg gehaald zo ver als mogelijk. De perslucht ging er makkelijk doorheen. Vanaf klepdeksel door de verschillende uitgangen een voor een doorgeblazen. Is dan het centraal kanaal ook al schoon of kom je daar van buitenaf niet bij?

groet coen