Remschijven af laten draaien ???

Gestart door Tacticus, 20-02-2012 11:43:06

Vorige topic - Volgende topic

Tacticus

Ik heb +- 5000 km terug nieuwe schijven +- blokken op m`n R laten zetten, maar ze waren eigenlijk al best snel weer krom (trillen bij remmen).
Nu heb ik een adres gevonden die schijven afdraait terwijl ze nog op de auto zitten.
Heeft iemand op het forum hier ervaring mee en moet ik daarna ook nieuwe blokken er op laten zetten ?
Ik hoop op reacties.

Mvg...

Sbv

Zijn er originele schijven en blokken op gekomen ? Eventueel terug gaan bij de persoon die dat gedaan heeft en het verhaal voorleggen

KIM

Ik heb ook ervaring met nieuwe schijven gehad die krom trokken.
Waar het aan ligt weet ik niet want ik heb het meegemaakt bij zowel een setje Ate schijven als een setje Brembo's.
De laatste heb ik laten afdraaien aan de auto; daarna heeft het probleem zich nooit meer voorgedaan.

Mijn huidige auto kocht ik met nieuwe schijven, en ja hoor... Na 2000 km trillende remmen. Ik kocht toen een setje gebruikt en geperforeerd en daar heb ik nooit problemen mee ondervonden.
Nu zit de 320 mm set eronder en de schijven daarvan zijn ook al (flink) ingeremd. Bij het kromtrekken van een nieuwe set ga ik over op afdraaien.

volvobug

Citaat van: Tacticus op 20-02-2012 11:43:06
.... maar ze waren eigenlijk al best snel weer krom (trillen bij remmen)....

Is dit gemeten, dat ze krom zijn, of een vermoeden omdat er trillingen zijn bij het remmen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Tacticus

Ik moet zeggen dat dit een vermoeden is, maar wat zou het anders moeten zijn ?
Ik laat v/d week sowieso ook alvast beide voorbanden uitbalanceren, maar kan me niet voorstellen dat het trillen tijdens het remmen daardoor komt.
Heb jij een andere mogelijke oorzaak ?

SBV - Het gaat om origineel Volvo schijven met "Yellowstuff" blokken (Op advies er op laten monteren)

Groeten, Mij...

mario850

ik had na ongeveer 2500km ook krome schijven 302mm ,waren nieuwe originele volvo met nieuwe blokken. deze ook af laten aan de auto en het probleem geheel op gelost zitten er inmiddels al weer 5000km onder zonder trillen. dus doen
V70R laserblue two tone fdf downpipe Volvo tune ipd stabistangen v50 remmen voor en xc90 achter! Kw v2 inox do88 complete koeling set
2004 c70 cabrio autumn sun titan Grey Toscana tan  leder ,850 t-5r snow white ,v60 d6 vol options

Tacticus

Heb je erna ook nieuwe blokken laten monteren of hoeft dit niet persè ?

Groeten, Mij...

mario850

heb de remblokken even geschuurd en weer gemonteerd.

V70R laserblue two tone fdf downpipe Volvo tune ipd stabistangen v50 remmen voor en xc90 achter! Kw v2 inox do88 complete koeling set
2004 c70 cabrio autumn sun titan Grey Toscana tan  leder ,850 t-5r snow white ,v60 d6 vol options

volvobug

Citaat van: Tacticus op 20-02-2012 17:17:38
Ik laat v/d week sowieso ook alvast beide voorbanden uitbalanceren, maar kan me niet voorstellen dat het trillen tijdens het remmen daardoor komt.

SBV - Het gaat om origineel Volvo schijven met "Yellowstuff" blokken (Op advies er op laten monteren)

Groeten, Mij...

Aannames zijn de bron van alle misverstanden. Kromme schijven kun je (laten) meten. Ik vind dat er in zijn algemeenheid te snel over kromme schijven wordt gesproken, zonder te meten. Banden kunnen net zo goed oorzaak zijn, denk aan hoogteslag/slinger. Wat qua afwijking in de gewichtssymmetrie rondom gecompenseerd kan worden door balanceren, maar dat is leuk in een vrij hangende situatie op een balanceerapparaat en zolang je op snelheid rijdt. Dat is toch een andere situatie dan bij remmen, als de band extra wordt belast, vervormt en ook nog eens tegen een oneffen wegdek gedrukt.

Treedt het trillen nog in het bijzonder op bij remmen rond een bepaalde snelheid, of afremmen tot een bepaalde snelheid, hard remmen, zacht remmen,...

groet, Ik....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

reneetje

Afdraaien gebeurde vroeger aan de lopende band , niets mis mee tenzij ze onder de minimale schijf dikte komen.

Tegenwoordig kosten de imi schijven een drol, dus wordt er maar vervangen.....
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

KIM

Citaat van: volvobug op 20-02-2012 21:33:56
Ik vind dat er in zijn algemeenheid te snel over kromme schijven wordt gesproken, zonder te meten. Banden kunnen net zo goed oorzaak zijn, denk aan hoogteslag/slinger.

In mijn geval heb ik de trilling (zonder te meten) over verschillende bandensets gevoeld. Opvallend is wel dat naarmate de banden sleten het effect erger werd. Bij montage van andere banden was het dan weer een poos minder.

Toch durf ik de diagnose kromme schijven wel zonder meten te doen hoor. Ik verwacht dat een bandenprobleem niet bij alleen remmen zich openbaart; een kromme schijf daarentegen wel.

ed

Citaat van: volvobug op 20-02-2012 21:33:56
Citaat van: Tacticus op 20-02-2012 17:17:38

Groeten, Mij...

Aannames zijn de bron van alle misverstanden. Kromme schijven kun je (laten) meten. Ik vind dat er in zijn algemeenheid te snel over kromme schijven wordt gesproken, zonder te meten. Banden kunnen net zo goed oorzaak zijn, denk aan hoogteslag/slinger. Wat qua afwijking in de gewichtssymmetrie rondom gecompenseerd kan worden door balanceren, maar dat is leuk in een vrij hangende situatie op een balanceerapparaat en zolang je op snelheid rijdt. Dat is toch een andere situatie dan bij remmen, als de band extra wordt belast, vervormt en ook nog eens tegen een oneffen wegdek gedrukt.

Treedt het trillen nog in het bijzonder op bij remmen rond een bepaalde snelheid, of afremmen tot een bepaalde snelheid, hard remmen, zacht remmen,...

groet, Ik....

Remproblemen zijn soms iets complexer dan je zou verwachten. Heb onlangs een set ATE schijven en blokken gemonteerd en er bleven maar trillingen. Alles nagemeten, naven/schijven (zat allemaal binnen de 4 honderdste), rubbers, kogels, uitlijning enz. Uiteindelijk bleken de schijven gewoon niet goed te zijn, ondanks dat ze geen slingering gaven. Kan ook een combinatie met de blokken zijn geweest, maar die hoorden bij elkaar. Dus meten sluit zeker niet altijd uit of de oorzaak bij de schijven ligt of niet.

Overigens trilde de auto ook als ik onder het rijden de handrem aantrok. Dus ik vermoed dat de schijven onjuist (uit het hart) geboord waren. Heb dat niet meer gemeten overigens, was klaar met die meuk.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Tacticus

Heb m`n schijven laten afdraaien en het lijkt er zowaar op dat het trillen weg is (Nog niet voluit geremd).
Banden ook meteen even laten uitbalanceren en hij rijdt weer zoals het hoord.
Moest er wel meer dan een uur voor rijden,naar Lunteren (Gelderland), maar ben voor nu erg tevreden en heb een goed gevoel bij dit bedrijf en zal er zeker terugkomen voor andere reparaties, echt een aanrader.
Was leuk om ff te zien hoe zoiets in z`n werk gaat en de prijs was naar mijn idee ook erg netjes (Dit laatste is voor iedereen verschillend natuurlijk)
Moet nog een keer goed in de ankers gaan om te kijken of ze dan nog steeds recht blijven, maar mochten ze op korte termijn wel weer gaan trillen ga ik toch maar voor andere blokken, want ik denk dat daar het probleem vandaan kwam.

Groeten,...

Hengeveld

Hoe heet dat bedrijf en wat kostte het? Wel interessante informatie voor andere forummers.

Tacticus

Hey,...

Ik wist niet of ik zomaar reclame voor iemand kan maken hierzo, dus had er alleen Lunteren bij gezet.
Het was bij "vandijkautotechniek" in Lunteren en het koste me 95.- voor een Volvo S70R. (De prijs zal vast ook afhangen welk model en of het geventileerde schijven zijn o.i.d)
Naar mijn idee een erg redelijke prijs + dat de schijven er niet afgehaald hoefden te worden.
Het was voor mij de eerste keer dat ik er naar toe ben gegeaan, maar heb er een goed gevoel aan overgehouden en ik durf m`n Volvo er ook naar toe te brengen voor andere klussen, waaronder binnenkort een homokineet en misschien nog ff airco bij laten vullen.
Enige nadeel voor mij persoonlijk is de afstand, maar als het goed gebeurd, en niet door de eerste de beste beunhaas, ben ik al erg tevreden.
Hij is vooral gespecialiceerd in Saab en heeft er ook een paar te koop staan volgens mij, maar rijdt zelf in een Volvo (Hoe kan het ook anders  :) ) en doet in principe alle merken zoals ik heb begrepen.

Groeten, Mij...