Lambdalampje aan

Gestart door Midicijnman, 21-02-2012 15:33:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Midicijnman

Vanmiddag sprong ineens mijn lambdalampje aan. Ik merk geen problemen tijdens het rijden. Wel ontdekte ik dat mijn oliepeil aan de lage kant was en dat er sludge aan de stok bleef hangen. Ik heb de olie bijgevuld maar het lampje brand nog steeds. Na een fikse zoektocht op het forum ben ik wel aardig wat te weten gekomen maar helemaal duidelijk is het mij nog niet. Ik zit dus met een paar vragen:
Zou het te maken kunnen hebben met de inbouw van een LPi-installatie, drie weken geleden?
Kan ik nog wel met de auto blijven rijden?
Is er iemand in de buurt van Krimpen/Rotterdam die de foutcodes kan uitlezen?
Alvast bedankt voor de hulp!

rpakuypers

Citaat van: Midicijnman op 21-02-2012 15:33:15
Vanmiddag sprong ineens mijn lambdalampje aan. Ik merk geen problemen tijdens het rijden. Wel ontdekte ik dat mijn oliepeil aan de lage kant was en dat er sludge aan de stok bleef hangen. Ik heb de olie bijgevuld maar het lampje brand nog steeds. Na een fikse zoektocht op het forum ben ik wel aardig wat te weten gekomen maar helemaal duidelijk is het mij nog niet. Ik zit dus met een paar vragen:
Zou het te maken kunnen hebben met de inbouw van een LPi-installatie, drie weken geleden?
Kan ik nog wel met de auto blijven rijden?
Is er iemand in de buurt van Krimpen/Rotterdam die de foutcodes kan uitlezen?
Alvast bedankt voor de hulp!


Ik had hetzelfde met mijn Vogels/Landi LSI. Lampje sprong om de 2 dagen willekeurig aan. Na nieuwe bougies (type koud) is het geheel over. Overigens heb ik ook ondanks de wekelijkse noord-zuid ritten sludge aan de stok en verbruikt hij meer olie dan toen hij enkel op benzine reed ...........

Groet,
Roger

marc-850

Volgens mij kan dat verschillende oorzaken hebben:

Toen bij mij het lampje ging branden, heb ik nieuwe accukabels gemonteerd en een lek vacuumslangetje vervangen. Lambdalampje bleef toen uit.

rpakuypers

Citaat van: marc-850 op 21-02-2012 15:46:46
Volgens mij kan dat verschillende oorzaken hebben:

Toen bij mij het lampje ging branden, heb ik nieuwe accukabels gemonteerd en een lek vacuumslangetje vervangen. Lambdalampje bleef toen uit.

Het zal ongetwijfeld, maar mijn reactie komt vanwege de melding dat er 3 weken eerder een LPI-systeem is ingebouwd. Bij mijn 10V merk je met het rijden met een branden lambdalampje verder ook niets en op benzine rijdend is het lampje nog nooit gaan branden, enkel op LPG. Ik merk zelf hoe belangrijk een stel frisse bougies, bougiekabel, verdeelkap en rotor zijn bij het rijden op LPG.........

Groet,
Roger

marc-850

En tóch bestaat toeval  8)

janjoh

Bij mij was echt de lambdasonde kapot!
Voor de zekerheid nog een second opinion laten uitvoeren bij een ander bedrijf.
Tijdens het rijden merkte ik eigenlijk ook geen verschil maar er hing af en toe wel een vreemde lucht achter de auto!

Hoop voor je op een los stekkertje o.i.d. want die lambdasonde vervangen was toch best kostbaar.

succes! Jan

Midicijnman

Citaat van: janjoh op 21-02-2012 16:15:21
Bij mij was echt de lambdasonde kapot!
Voor de zekerheid nog een second opinion laten uitvoeren bij een ander bedrijf.
Tijdens het rijden merkte ik eigenlijk ook geen verschil maar er hing af en toe wel een vreemde lucht achter de auto!

Hoop voor je op een los stekkertje o.i.d. want die lambdasonde vervangen was toch best kostbaar.

succes! Jan

Oops! Daar zit ik na die gastank natuurlijk niet op te wachten.
Overigens, als ik van lpg op benzine overschakel, blijft het lampje aan.

Ludo

Begin gewoon bij het begin: foutcodes uitlezen.
Gissen is leuk, maar brengt geen zoden aan de dijk...

rpakuypers

Citaat van: marc-850 op 21-02-2012 16:11:13
En tóch bestaat toeval  8)

Helaas ben ik dat niet met je eens omdat het in mijn optiek een samenloop van omstandigheden is ............. maar daar hebben Galileo en Pascal hun hoofd al over gebroken ;)

Groet,
Roger

volvobug

Citaat van: rpakuypers op 21-02-2012 17:15:29
Citaat van: marc-850 op 21-02-2012 16:11:13
En tóch bestaat toeval  8)

Helaas ben ik dat niet met je eens omdat het in mijn optiek een samenloop van omstandigheden is ............. maar daar hebben Galileo en Pascal hun hoofd al over gebroken ;)

Groet,
Roger
Samenloop van omstandigheden = toeval  :eusa_think:
Causaal verband = geen toeval  :angel:
;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Midicijnman

Update:
Met grote dank aan KIM voor het uitlezen en resetten! De foutmelding kwam van de achterste lambdasonde. Eventjes afwachten of het nu wegblijft en anders moet de sonde vervangen worden. Of de kat maar dat zien we dan wel weer. Nogmaals: dank en dikke plus voor KIM.

En als reactie op de prachtige off topic discussie over toeval:
Een samenloop van omstandigheden is ook het gevolg van causale verbanden. Alleen zijn die niet bekend bij de waarnemer. Toeval bestaat dus niet, alleen onwetendheid... ;D

volvobug

Fijn dat het gelukt is en wederom hulde voor de belangeloze hulp van een forummer.

Toch nog even, de afzonderlijke omstandigheden kennen dan wellicht elk hun eigen causaal verband, maar het feit dat ze samenlopen is naar mijn mening nog steeds toeval. Het bestaat dus echt wel  :eusa_whistle: ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Midicijnman

Interessante beschouwing. Maar beide afzonderlijke omstandigheden hadden ieder hun eigen doel en dus richting voordat zij elkaar kruiste en zodoende als toeval werden beschouwd. Het causale verband zit hem in het feit dat achteraf kan worden bepaald wat de oorzaak was van het toeval. En als er een oorzaak is, is er een voorspelling mogelijk. Geen toeval dus.

Ja, ik weet het: achteraf voorspellen. Wie is er niet rijk mee geworden!  :eusa_doh: :P

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder